فروش لپ تاپ نو و استوک بازاریان فروش عطر و ادکلن پرفیومی محمد طاها لطفی | taha lotfi طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ تاترین ، تاترین سکوی پرتاب برند شما تولید جوهر ماژیک به‌منظور علامت‌گذاری یاتاقان - بومرنگ "شبکه خدمات نوآوری"
اشتراک گذاری با دوستان
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp

وضعیت: باز

  شماره سند:

  تاریخ انتشار: 1402/01/21

  مهلت ارسال پیشنهاد: 1402/02/18

  فرصت‌ها: براساس پیشنهاد‌ها قابل‌ مذاکره خواهد بود.

 تماس : 02166530680 – 02166533864

  ارسال پروپوزال‌ها: https://ghazal.inif.ir

ضرورت مسئله

علامت‌گذاری لبه یاتاقان‌های استاندارد با استفاده از رنگ و ارسال به خطوط تولید و مونتاژ موتور در خودروسازان بزرگ کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع چون یاتاقان‌های استانداردی که در زمان مونتاژ موتور خودرو در خطوط تولید خودروسازان مورد استفاده قرار می‌گیرند از نظر ضخامت با یکدیگر تفاوت‌های بسیار اندکی (در حد چند میکرون) دارند، این قطعات باید قبل از ارسال به خودروسازان و در شرکت تولیدکننده یاتاقان به گونه‌ای علامت‌گذاری شود تا قابل تفکیک از نظر ضخامت­ با رنگ­های مختلف باشند.

در كارخانه مونتاژ موتور خودرو در مقابل اپراتور مونتاژكار موتور، يك جدول استاندارد وجود دارد. قطر هر دهانه ميل‌لنگ و هر نشيمن­گاه در پوسته موتور از قبل اندازه‌گيري شده است. با توجه به آنكه قطر ميل‌لنگ و پوسته چقدر باشد، در جدول مورد نظر مشخص است که اپراتور باید از یاتاقان با چه رنگي در دهانه استفاده كند. در موتورهاي امروزي اغلب از اين سيستم استفاده مي‌شود. در حال حاضر برای علامت‌گذاری و نشانه‌دار کردن قطعات از ماژیک‌های با جوهر ثابت استفاده می­شود که تماما وارداتی هستند. با توجه به اینکه در هر شیفت کاری شرکت، یک عدد از این ماژیک‌ها در رنگ‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، از این رو هر ساله سرمایه‌گذاری ارزی قابل توجهی به این منظور انجام می‌شود و نتیجه مطلوب نیز حاصل نمی‌شود. بنابراین، به منظور جلوگیری از واردات لازم است جوهری با مشخصات مدنظر شرکت متقاضی تولید شود.

مشروح مسئله تحقیقاتی

همان­طور که گفته شد، در حال حاضر برای علامت­گذاری قطعات از ماژیک­هایی با جوهر ثابت از برندهای مختلف که تماما وارداتی هستند استفاده می­شود. به منظور جلوگیری از واردات، طرح تحقیقاتی برای داخلی­سازی تولید جوهر مورد استفاده در این ماژیک­ها تعریف شده است. به طور کلی، جوهر شامل حلال حامل اصلی، گلیسرید، پیرولیدون، رزین و رنگ است که آن را در برابر آب مقاوم می‌کند و قابلیت نوشتن روی سطوح مختلف از کاغذ گرفته تا فلز و سنگ را دارد. این ماژیک­ها در اندازه­های مختلف نوک (فوق‌­العاده ریز تا عریض)، شکل­های مختلف نوک (نقطه اسکنه، نوک گلوله و …) و رنگ­های مختلف (متالیک یا واکنشی فرابنفش) هستند. بیشتر ماژیک­ها دارای حلال­های بر پایه الکل می­باشند.

از سوی دیگر، جوهرهای ماژیک مورد استفاده در کابردهای صنعتی، عمدتا بر پایه حلال هستند. نسل اول این جوهرها بر پایه حلال‌های قوی از جمله کتونی و آروماتیک فرموله می­شدند. این جوهرها از خواص ثباتی خوبی برخوردار هستند ولی از نظر زیست محیطی و ایمنی کاربر مضر هستند. با پیشرفت فناوری و ارائه مواد زنگ‌زای محلول در الکل و همچنین افزایش فشارهای زیست‌محیطی در خصوص حذف ترکیبات آروماتیک و همچنین حلال­های فرار، فرمولاسیون مبتنی بر الکل به بازار معرفی شد که از نظر خواص رنگی و ثباتی و زیست سازگاری توجه بازار را به خود جلب کرد.

جوهر ماژیک با کاربرد علامت­گذاری، لازم است دارای خواصی از جمله قدرت رنگی مناسب، چسبندگی خوب به سطح زیرین چرب، ماندگاری قابل قبول در ماژیک، ثبات نوری مناسب، خشک نشدن روی نوک ماژیک و حلالیت مجدد روی فیتیله ماژیک باشد.

شکل1: علامت‌گذاری یاتاقان‌ها بر روی خط تولید با استفاده از ماژیک جوهر ثابت

گام‌های تحقیق

  • تهیه مواد اولیه
  • تهیه نمونه‌ آزمایشگاهی
  • آنالیز خواص نمونه
  • شارژ جوهر به داخل ماژیک و تست‌های میدانی
  • برطرف کردن عیوب و ارائه نمونه نهایی

خروجی‌های مورد انتظار تحقیق

  • تولید جوهر ماژیک مناسب برای رنگ‌زنی بر روی یاتاقان در 9 فام رنگی (سفید، مشکی، قرمز، نارنجی، بنفش، سبز، قهوه ای، آبی و زرد)
  • تولید 50 سی‌سی از یک فام رنگی به‌منظور تست

الزامات تحقیق

  • قدرت و ثبات رنگی، مناسب و چسبندگی خوب به سطح لبه یاتاقان که سطح لبه یاتاقان توسط روغن­‌های روانکار کمی چرب است و در این مورد، از آنجایی که پس از رنگ­زنی لبه یاتاقان­‌ها توسط ماژیک و قرار گرفتن درون سینی، پس از گذشت کمتر از 5 دقیقه سینی بعدی روی آن­ها قرار می­‌گیرد، قدرت، ثبات رنگی و چسبندگی جوهر به سطح لبه یاتاقان باید به گونه­ای باشد که در اثر سایش لبه رنگ خورده یاتاقان‌­ها با سینی بعدی که روی آن­ها قرار می‌­گیرد نشانه رنگی از بین نرود و به شکل مناسبی قابل تشخیص باشد.
  • حلالیت مجدد جوهر در فیتیله ماژیک: فرمولاسیون جوهر و حلالیت آن باید به گونه­ای باشد که بتوان فیتیله ماژیک­ها را حداقل برای 3 مرتبه شارژ مجدد نمود و مورد استفاده قرار داد.
  • خشک نشدن جوهر در نوک ماژیک: در این مورد با توجه به اینکه نمونه­های خارجی DRY SAFE هستند و جوهر آن­ها برای مدت نسبتا طولانی خشک نمی­شود، جوهر فرموله شده باید حداقل به مدت دو روز بر روی نوک ماژیک خشک نشود.
  • ثبات نوری مناسب: بعد از گذشت مدت زمان 6 ماه در انبار مشتری، رنگ روی لبه یاتاقان کم‌رنگ یا محو نشود.
  • سازگاری زیست‌محیطی حلال‌های به کاررفته در فرمولاسیون جوهر: طراحی فرمولاسیون جوهر و حلال­های به کار رفته برای سنتز باید به گونه­ای باشد که استاندارد­های زیست‌محیطی را پاس کند.

تجهیزات و زیرساخت‌هایی که متقاضی تحقیق می‌تواند در اختیار مجری قرار دهد

  • چنانچه تهیه برخی رنگ‌زاها در داخل برای شرکت مجری امکان پذیر نباشد، شرکت متقاضی می­تواند در تهیه این رنگ‌زاها از خارج از کشور همکاری داشته باشد.

گلوگاه‌های احتمالی

  • خواص و ثبات رنگی مناسب جوهر
  • دسترسی به رنگ‌زاها با طیف رنگی مورد نیاز
  • حلالیت مجدد در فتیله ماژیک
  • خشک نشدن جوهر در نوک ماژیک
  • ماندگاری طولانی مدت نشانه رنگی بر روی لبه یاتاقان

معیارهای ارزیابی و انتخاب مجری

  • تحصیلات و سوابق تیم تحقیقاتی و تناسب آن با مسئله
  • رویکرد فنی تیم تحقیقاتی به مسئله
  • دسترسی به تجهیزات آزمایشگاهی و مواد اولیه و سایر الزامات اجرای تحقیق
  • زمان و هزینه اجرای تحقیق

تسهیم مالکیت فکری

  • مالکیت معنوی: مجری در مالکیت معنوی ناشی از اجرای تحقیق سهیم خواهد بود و انتشار مقاله مشترک توسط مجری و متقاضی در ژورنال‌های داخلی و خارجی، ارائه مقاله در کنفرانس‌ها و سمینارها با موافقت و اشاره به نام همه دست‌اندرکاران مجاز خواهد بود.
  • مالکیت منافع مادی: با توجه به مدل کسب‌وکار شرکت متقاضی، منافع مالی ناشی از توسعه این فناوری تماماً متعلق به شرکت متقاضی بوده و مجری صرفاً حق‌الزحمه اجرای پروژه تحقیقاتی را دریافت خواهد کرد.

روش ارسال پیشنهاد

پروپوزال‌ها صرفاً باید در چارچوب موردنظر صندوق نوآوری و شکوفایی، تدوین و حداکثر تا تاریخ 1402/02/18 در سامانه غزال به آدرس https://ghazal.inif.ir ارسال شوند. پروپوزال‌هایی که در چارچوبی غیرازآن، یا به روش‌های دیگر به دست صندوق برسند، وارد فرایند ارزیابی نخواهند شد.