فروش لپ تاپ نو و استوک بازاریان فروش عطر و ادکلن پرفیومی محمد طاها لطفی | taha lotfi طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ تاترین ، تاترین سکوی پرتاب برند شما توسعه دانش فنی دستگاه سوت بلاور فروصوت - بومرنگ "شبکه خدمات نوآوری"
اشتراک گذاری با دوستان
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp

وضعیت: بسته

  شماره سند:

  تاریخ انتشار: 1402/02/26

  مهلت ارسال پیشنهاد: 1402/02/17

  فرصت‌ها: براساس پیشنهاد‌ها قابل‌ مذاکره خواهد بود.

 تماس : 02166530680 – 02166533864

  ارسال پروپوزال‌ها: https://ghazal.inif.ir

ضرورت مسئله

در صنایع مختلف از قبیل نیروگاه‌ها، صنایع سیمان، کارخانجات ذوب فلز و صنایعی که با مواد پودری سروکار دارند یا به واسطه مصرف سوخت و نشست فراورده‌های احتراق بر روی سطوح حرارتی اغلب دچار کاهش راندمان هستند، از راه‌کارهای مختلفی برای مقابله با این مشکل استفاده می‌شود. از جمله این راه‌کارها می‌توان به استفاده از دوده‌زدا (سوت بلاور) با سیال عامل بخار تحت‌فشار در صنایع نیروگاهی، سیستم پاشش ساچمه در صنایع فولاد و سیستم جت هوا در صنایع سیمان اشاره کرد.

در حال حاضر در سوت بلاورهای مورد استفاده صنعت، به دلیل وجود سیال تحت فشار و فوق داغ بخار، انرژی مصرفی بسیار بالا بوده و خود عامل سایش و فرسودگی سطوح است. همچنین خرابی و هزینه تعمیر و نگهداری بالا از معایب دیگر این دستگاه است و پاشش ساچمه نیز باعث آسیب شدید به تجهیزات می‌شود.

سیستم‌های سوت بلاور فروصوت به عنوان یکی از جدیدترین تکنولوژی‌های دوده‌زدایی، تنها در انحصار چند کشور است و مشکلات روش‌های معمول را ندارد. سوت بلاورهای فروصوت می‌توانند به میزان قابل‌توجهی به ارتقا راندمان فرایندها و کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری، کاهش مخاطرات بهره‌برداری و کاهش آلودگی محیط زیست کمک کنند. در این روش کاهش فرکانس به محدوده فروصوت نگرانی تاثیر شدت صوت بالا بر شنوایی و سلامت انسان را نیز مرتفع می‌نماید. ضمن اینکه تمیزکاری مداوم تجهیز و جلوگیری از انباشت مواد باعث بالا رفتن کارایی و البته طول عمر تجهیز مورد تمیزکاری نظیر بویلرهای نیروگاهی خواهد شد.

مشروح مسئله تحقیقاتی

اگرچه سیستم سوت بلاور فروصوت، به لحاظ مکانیزم اولیه تولید موج، ساده به نظر می‌رسد؛ اما باتوجه‌به محدوده فرکانس مورد نظر و فشار بالای هوا تولیدکننده موج، حساسیت و دقت بسیار بالای ساخت قطعات را می‌طلبد. یکی از مهم‌ترین اجزای سیستم‌های فروصوت، مولد صوت یا ژنراتور صوت است که وظیفه ایجاد امواج صوتی با فرکانس حدود 20 هرتز و شدت صوت بالا را دارد.

گلوگاه تحقیقاتی این تحقیق، بررسی روش‌های ایجاد موج با فرکانس پایین خواهد بود. تولید موج پایدار و پیوسته با مشخصه‌های شدت صوت و فرکانس ثابت به دلیل ماهیت موج صوتی، پیچیدگی‌های خاص خود را داراست. ساخت دقیق قطعات با حداقل تلورانس ابعاد، آب‌بند بودن فضای ژنراتور تولید موج که اجازه نشت هوا را ندهد و همچنین امکان نوسانات بدون وقفه پیستون صوت و دیافراگم را فراهم آورد، از چالش‌های این بخش خواهد بود. ساخت موج صوتی با تجهیزات الکترونیکی و نرم‌افزارهای کامپیوتری به راحتی امکان‌پذیر است؛ اما در اغلب صنایع به دلیل نویزها و آلودگی‌های محیطی، بهتر است برای تولید این امواج از مولدهای الکترونیکی استفاده نشود و سیستم تماماً مکانیکی باشد که طراحی مکانیکی فرایند تولید موج از چالش‌های دیگر پروژه خواهد بود.

همان‌گونه که گفته شد موج صوتی با نوسانات فنر و پیستون ایجاد شده و منجر به نوسان دیافراگم می‌شود. دیافراگم بر اساس ضخامت و قطر انتخابی تحت فشار هوای تزریق‌شده نوسان خواهد کرد و انتخاب ماده ساخت دیافراگم از آن جهت اهمیت دارد که در فرکانس‌های پایین دامنه فرکانس افزایش یافته و قدرت موج صوتی نیز افزایش می‌یابد، به همین دلیل ماده انتخابی باید بهترین پاسخ را در این شرایط داشته باشد. بررسی مواد مختلف جهت انتخاب به‌عنوان دیافراگم مولد از گلوگاه‌های دیگر این تحقیق خواهد بود. باتوجه‌به ماهیت ارتعاش و صوت، حتما باید فلزی جهت تولید موج صوتی انتخاب گردد که مشکلات ناشی از تاثیر خستگی کارکرد بر حالت ماده در ارتعاشات بعدی را نداشته باشد و کمترین تغییرات را در فرکانس نشان دهد.

در تصویر زیر شماتیک یک مدل از مولدهای فروصوت نشان داده شده است، البته چیدمان اجزا در مدل‌های مختلف می‌تواند تغییر یابد.

شکل 1 شماتیک مولد فروصوت

در این پروژه از مجری طرح انتظار می‌رود در ابتدا به بررسی مواد مورد استفاده برای ساخت دیافراگم و روش‌های تولید موج بپردازد و بهترین ماده و روش تولید موج را انتخاب نماید. در ادامه دستگاه مدنظر را طراحی کند. در نهایت انتظار می‌رود به تکنولوژی سیستم مولد موج صوتی پایدار با محدوده فرکانس 17 تا 19 هرتز و شدت 130 دسی‌بل دست یابد.

گام‌های تحقیق

  • بررسی مواد مورد استفاده برای ساخت دیافراگم با قابلیت تحمل تنش و خستگی در محدود فرکانس 17 تا 19 هرتز
  • بررسی روش‌های تولید پالس و انتخاب بهترین روش
  • طراحی سوت بلاور فروصوت
  • ساخت نمونه اولیه و انجام تست‌های عملکردی و رفع نواقص (موج صوتی با مشخصات تعیین شده فرکانس و شدت صوت)

خروجی‌های مورد انتظار تحقیق

  • ساخت مولد صوت با فرکانس حدود 17 تا 19 هرتز و شدت صوت 130 دسی‌بل
  • ساخت رزوناتور متناسب با سیستم مولد صوت با خروجی موج 130 دسی‌بل و فرکانس 17 تا 19 هرتز
  • قابلیت تمیزکاری تا 5 متری از محل دستگاه (دستگاه در فاصله 5 متری سطح مورد تمیزکاری استارت شده و سطحی که روی آن مواد پودری ریخته شده است در معرض موج صوتی قرار می‌گیرد. مواد پودری باید در اثر موج صوتی مرتعش شده و جابجا شوند.)

الزامات تحقیق

  • سیستم صوتی نویزپذیر نبوده و کمترین تاثیر را از آلودگی، گرما و ارتعاشات بپذیرد.
  • موج صوتی در محدوده 17 تا 19 هرتز و شدت صوت 130 دسی‌بل تولید گردد.
  • دستگاه تا 5 متر قابلیت تمیزکاری داشته باشد.
  • دستگاه قابل‌نصب روی تجهیزات مختلف باشد و با‌توجه‌به محدودیت فضا طراحی انعطاف‌پذیر داشته باشد.
  • سیال محرک دستگاه (هوای فشرده) با فشار استاندارد مصرفی صنایع هم‌خوانی داشته باشد.
  • اتصالات با نصب ساده و آسان و متناسب با تجهیزات صنعتی صنایع مختلف باشد.

راهکارهای غیرجذاب

  • از سیستم‌های الکترونیکی در دستگاه مولد به دلیل نویزپذیری استفاده نشود. (مگر در سیستم‌های plc برای برنامه‌ریزی دستگاه که با فاصله از مولد نصب می‌شوند)
  • دستگاه ماهیت آزمایشگاهی نداشته و بتواند به‌صورت عملی در صنایع استفاده شود.

معیارهای ارزیابی و انتخاب مجری

  • تحصیلات، سوابق و تجربیات تیم تحقیقاتی و تناسب آن با مسئله
  • رویکرد فنی تیم تحقیقاتی به مسئله
  • دسترسی به تجهیزات آزمایشگاهی و مواد اولیه و سایر الزامات اجرای تحقیق
  • زمان و هزینه اجرای تحقیق

تسهیم مالکیت فکری

  • مالکیت معنوی: مجری در مالکیت معنوی ناشی از اجرای تحقیق سهیم خواهد بود و انتشار مقاله مشترک توسط مجری و متقاضی در ژورنال‌های داخلی و خارجی، ارائه مقاله در کنفرانس‌ها و سمینارها با موافقت و اشاره به نام همه دست‌اندرکاران مجاز خواهد بود.
  • مالکیت منافع مادی: با‌توجه‌به مدل کسب‌وکار شرکت متقاضی، منافع مالی ناشی از توسعه این فناوری تماماً متعلق به شرکت متقاضی بوده و مجری صرفاً حق‌الزحمه اجرای پروژه تحقیقاتی را دریافت خواهد کرد.

روش ارسال پیشنهاد

پروپوزال‌ها صرفاً باید در چارچوب موردنظر صندوق نوآوری و شکوفایی، تدوین و حداکثر تا تاریخ 1402/02/17 در سامانه غزال به آدرس https://ghazal.inif.ir ارسال شوند. پروپوزال‌هایی که در چارچوبی غیرازآن، یا به روش‌های دیگر به دست صندوق برسند، وارد فرایند ارزیابی نخواهند شد.