فروش لپ تاپ نو و استوک بازاریان فروش عطر و ادکلن پرفیومی محمد طاها لطفی | taha lotfi طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ تاترین ، تاترین سکوی پرتاب برند شما تولید دوغ سلامت‌محور (عمل‌گرا) مطابق با ذائقه ایرانی - بومرنگ "شبکه خدمات نوآوری"
اشتراک گذاری با دوستان
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp

وضعیت: باز

  شماره سند:

  تاریخ انتشار: 1401/11/24

  مهلت ارسال پیشنهاد: 1402/01/31

  فرصت‌ها: براساس پیشنهاد‌ها قابل‌ مذاکره خواهد بود.

 تماس : 02166530680 – 02166533864

  ارسال پروپوزال‌ها:Proposal@boomerangtt.com

پیشینه موضوع

تولید دوغ سلامت‌محور (عمل‌گرا) مطابق با ذائقه ایرانی : دوغ یکی از فراورده‌هاي لبنی تخمیری است که از اختلاط ماست با آب و مقداري نمک تهیه می‌­شود. این نوشیدنی تخمیری به‌عنوان یک نوشیدنی فرح‌­بخش در ایران و سایر کشورهاي خاورمیانه، به­‌ویژه در طول فصول گرم مصرف می‌شود. در دهه اخیر، در راستای سیاست­‌های تغذی‌ه­ای دولت ایران مبنی بر جایگزینی دوغ به‌جای نوشابه‌­های گازدار موجود، تولید دوغ صنعتی رواج زیادی یافته است و تا حد زیادی با استقبال مردم روبرو شده است. با توجه به افزایش سطح آگاهی مردم و افزایش تقاضای مصرف‌کنندگان برای مصرف غذا­های سالم، تولید دوغ سلامت‌محور (عمل‌گرا) مطابق با ذائقه ایرانی به‌منظور ارتقاء سلامت عمومی جامعه ضروری است.

غذای عمل‌گرا به ماده غذایی اطلاق می‌شود که دارای اثراتی فراتر از محتوای مواد مغذی خود، بر سلامتی انسان است. نقش غذای عمل‌گرا عمدتاً در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها است و ارزش غذایی و درمانی ویژه‌ای در رژیم‏ غذایی دارد. به همین دلیل، در مرز بین مواد غذایی و داروهای معمول قرار دارد. مصرف این مواد غذایی سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری آلزایمر و پوکی استخوان و همچنین باعث افزایش انرژی و تقویت سیستم ایمنی انسان می‌شود. ضمناً گیاهان به‌عنوان منبعی از ترکیبات عملکردی و زیست‌فعال هستند و هزاران سال است که از آن‌ها برای خواص نگهدارندگی و همچنین افزایش طعم و رنگ غذا استفاده می‌شود. در حال حاضر، ترکیب آن‌ها در فرمولاسیون غذاهای معمولی در حال تبدیل شدن به رویکرد جالبی است که به‌طور قابل‌توجه، پتانسیل تغذیه‌ای آن‌ها را بهبود می‌بخشد و می‌تواند به “یک مدل پیشگیرانه” برای پیشگیری از بیماری‌ها تبدیل شود.

امروزه در دنیا محصولات متنوع تخمیری شیر حاوی ترکیبات گیاهی مختلف به شکل تجاری تولید و به بازار عرضه شده است که به برخی از مهم‌ترین آن­ها اشاره می‌­گردد:

  • تولید نوشیدنی­‌های تخمیری و غیرتخمیری بر پایه ترکیبات شیر به‌­ویژه آب­‌پنیر و آب ماست (جهت کاهش قیمت محصول و به­‌کارگیری ضایعات شرکت­‌های لبنی)
  • تولید نوشیدنی­‌های تخمیری و غیرتخمیری لبنی حاوی شیرابه­‌های گیاهی مانند کفیر، دوغ یا نوشیدنی شیر حاوی شیرابه‌­های نارگیل، ذرت، سویا و …
  • تولید نوشیدنی­‌های تخمیری و غیرتخمیری لبنی حاوی آب‌میوه (به‌­ویژه انواع مرکبات) و عصاره سبزیجات (گوجه‌فرنگی، هویج و …)

تشریح مسئله

دوغ یکی از سالم‌ترین نوشیدنی­‌های سنتی ایرانی است، اما با توجه به تمایل روزافزون مصرف­‌کنندگان به مصرف مواد غذایی عمل‌گرا، تولید محصولات جدید با خواص عمل‌گرایی مناسب ضروری است. دوغ سرشار از املاح (کلسیم، فسفات و پتاسیم) و برخی ویتامین­‌ها (مانند B2) است و می­تواند بخش قابل‌توجهی از پروتئین روزانه یک فرد را تأمین نماید، اما با افزودن ترکیباتی نظیر ویتامین C و برخی ترکیبات گیاهی سرشار از آنتی­اکسیدان­‌های طبیعی، می‌توان خواص کیفی و سلامت‌­بخش آن را بهبود بخشید.

استفاده از این افزودنی‌ها می­تواند سلامت جامعه را ارتقا بخشد، ضمن آن‌که ترکیبات گیاهی دارای خواص ضدمیکروبی مناسبی نیز هستند که علاوه بر ممانعت از فعالیت میکروب­‌های عامل فساد و بیماری‌زا در محصول، می­توانند در تغییر مناسب فلور میکروبی روده مؤثر باشند. ترکیبات گیاهی (شیرابه و عصاره) فاقد کلسترول و لاکتوز بوده و می‌­توانند در ارتقای کیفیت محصول به­‌شکلی مؤثر عمل کنند. به­‌علاوه این ترکیبات گیاهی بسته به نوع آن می‌­تواند اثر مثبتی بر سلامت انسان داشته باشد. برای مثال می­‌توان به شیرابه سویا اشاره نمود که به دلیل وجود یک فیتواستروژن غیر­استروئیدی، دارای اثر محافظتی در برابر پوکی استخوان و برخی بیماری­‌های مزمن است.

هرچند دوغ دارای فرمولاسیون ساده‌­ای است، اما تولید محصول سلامت­‌محور دوغ با استفاده از ترکیبات گیاهی به­‌ویژه عصاره و شیرابه­‌های گیاهی بسیار مشکل است. افزودن ترکیبات گیاهی علاوه بر تأثیر نامطلوب بر کیفیت طعم محصول سبب تداخل در ایجاد شبکه کازئینی شده و دوفاز شدن سریع را به همراه دارد. ضمناً به دلیل تغییرات ترکیبات گیاهی مانند پروتئولیز پروتئین‌­های گیاهی، کیفیت محصول ممکن است طی زمان نگهداری کاهش یابد یا شلف‌لایف محصول کاهش قابل‌توجهی داشته باشد. 

شکل 1، فرایند صنعتی تولید دوغ در شرکت متقاضی را نشان می­‌دهد. پس از آماده‌­سازی شیرابه یا عصاره گیاهی، شیرابه ممکن است جداگانه (جهت اعمال فرایند حرارتی بالاتر یا جلوگیری از واکنش­‌های نامطلوب) یا پس از اختلاط با شیر خام، پاستوریزه و هموژنیزه گردد (دمای پاستوریزاسیون 90 درجه و فشار هموژنایزر 150 بار). دوغ تولیدی موردنظر به شکل گرمادیده تولید می­‌شود تا ماندگاری مناسبی داشته باشد و اسیدیته آن افزایش نیابد و سبب ترش شدن دوغ نشود. علاوه بر طعم مناسب، دوغ تولیدی ­باید از پایداری مناسبی برخوردار باشد. ضمناً محصولات تولیدی این شرکت بدون نگهدارنده می­‌باشد و زنجیره سرد حمل‌ونقل و نگهداری ندارد.

دوغ سلامت‌محور مطابق با ذائقه ایرانی
شکل 1- نمودار جریان فرایند تولید دوغ

از آنجایی‌که محصول موردنظر سلامت­‌محور است، باید به نحوی مطلوب و مؤثر مانع از فساد میکروبی و شیمیایی آن شد. بدین­‌ترتیب، سعی در تولید محصول با استفاده از فرایند حرارتی تولید است و به­‌کارگیری تکنولوژی هردل در این زمینه حائز اهمیت است. ضمناً قیمت مناسب و قابلیت توزیع و نگهداری دوغ بدون زنجیره سرد از نکات مهم دیگر در تولید این محصول است.

لازم به ذکر است تاکنون پروژه‌های زیر در شرکت اجرا شده است که با موفقیت همراه نبوده است:

  • پروژه دوغ سبزی که در خط تولید به‌صورت آزمایشی تولید شد، ولی به دلیل اندازه ذرات درشت و نامتقارن سبزی نمونه موردنظر قابل‌تولید نبود و در صفحات پلیت و فیلر دستگاه محصولات گیر کرد.
  • پروژه دوغ پروبیوتیک و دوغ کفیر که به دلیل نداشتن زنجیره سرما به نتیجه نرسید.

با توجه به نیاز کنونی این شرکت در خصوص نوآوری در محصول دوغ، تلفیق ترکیبات گیاهی مانند عصاره یا شیرابه­‌های گیاهی در فرمولاسیون دوغ به شکل تولید انبوه با قیمتی مناسب ضروری به نظر می‌رسد. به‌این‌ترتیب امکان ارائه محصولی جدید با خواص عملکردی مناسب و ایجاد تنوع در سبد محصولات این شرکت میسر خواهد شد؛ بنابراین از کلیه فناوران، متخصصان و شرکت‌های توانمند دعوت به عمل می‌آید تا ایده‌ها و پیشنهادهای خود را مطابق با الزامات ذکرشده در این فراخوان ارائه نمایند.

 

 

 

راه‌حل‌های پیشنهادی برای حل مسئله

  • برخی از راه‌حل‌های پیشنهادی در این زمینه:

    • ارائه ایده جهت تولید نوشیدنی‌­های تخمیری و غیرتخمیری بر پایه ترکیبات شیر به­‌ویژه آب‌ ­پنیر و آب ماست (جهت کاهش قیمت محصول و به‌­کارگیری ضایعات شرکت‌­های لبنی) مطابق ذائقه ایرانی
    • ارائه ایده جهت تولید نوشیدنی‌­های تخمیری و غیر تخمیری لبنی حاوی شیرابه‌­های گیاهی مانند دوغ یا نوشیدنی شیر حاوی شیرابه­‌های نارگیل، ذرت، سویا و … مطابق ذائقه ایرانی
    • ارائه ایده جهت تولید نوشیدنی‌­های تخمیری و غیر تخمیری لبنی حاوی آب‌میوه (به­ویژه انواع مرکبات) و عصاره سبزیجات (گوجه‌فرنگی، هویج و …) مطابق ذائقه ایرانی
    • ارائه ایده‌هایی که با توجه به ترکیبات و ویژگی­های سلامت بخش آن، برای گروه­‌های مختلف جامعه مانند ورزشکاران، افراد سالمند، خانم‌­های باردار، کودکان و … توصیه گردند.
    • ارائه ایده جهت تولید محصولات فراسودمند و غنی‌شده با آنتی‌اکسیدان
    • ارائه ایده جهت تولید دوغ محلی (عشایری)
    • ارائه ایده جهت کاهش میزان نمک بدون تأثیر منفی در احساس طعم نمکی دوغ
لازم به ذکر است که تمامی راه‌حل‌های پیشنهادی فوق، جهت نمونه بیان شده است و می‌تواند راهکار مناسبی برای شرکت متقاضی باشد، اما فناوران لزومی بر ارائه راهکارهایی دقیقاً مشابه راهکارهای فوق ندارند و می‌توانند ایده‌های نوآورانه و قابل‌اجرای خود را نیز ارائه نمایند.

راه‌حل‌ها و پیشنهادهای غیر جذاب

  • شرکت متقاضی تمایلی به دریافت راهکارهای زیر ندارد:

    • ارائه ایده‌ای که موجب بروز مشکلات کیفی، میکروبی، فیزیکوشیمیایی، حسی و ارگانولپتیکی (تغییر طعم، تغییر رنگ، ایجاد لخته و …) طی نگهداری محصول شود.
    • تولید صنعتی محصول امکان­پذیر باشد، اما ایده ارائه‌شده سبب آسیب به تجهیزات موجود گردد.
    • تولید محصول نیاز به سرمایه­‌گذاری بالا و نصب تجهیزات جدید و گران‌قیمت داشته باشد.
    • محصول تولیدی نیاز به حمل‌ونقل و نگهداری در شرایط سرد داشته باشد.

زیرساخت‌ها، تجهیزات و امکاناتی که شرکت متقاضی می‌تواند در اختیار فناوران قرار دهد

  • ارائه خدمات آزمایشگاهی و پایلوت نیمه‌صنعتی تولید نوشیدنی
  • کمک به تیم‌سازی و مشاوره برای پیاده­سازی برنامه تولید محصولات در مقیاس نیمه‌صنعتی و صنعتی طرح‌های منتخب
  • همکاری در اخذ استانداردها و مجوزهای موردنیاز جهت تجاری‌سازی محصولات

راه‌حل‌ها و پیشنهادها باید الزامات زیر را رعایت نمایند

  • مدت‌زمان مناسب قابلیت نگهداری محصول (حداقل به مدت دو ماه)
  • تحمل دمای پاستوریزاسیون (دمای پاستوریزاسیون 90 درجه و در مدت‌زمان 300 ثانیه) مورداستفاده در فرایند با توجه به اسیدی بودن محیط و عدم تأثیر منفی حرارت بر ترکیبات مورد استفاده
  • مکان هموژنایزاسیون محصول یا تولید محصولی پایدار
  • تولید محصول مطابق با ذائقه ایرانی
  • در دسترس و قابل تأمین بودن مواد اولیه برای راهکار ارائه‌شده
  • ارائه و معرفی محصول برای جامعه هدف خاص نظیر ورزشکاران، افراد سالمند، خانم­های باردار، کودکان و …
  • قابلیت تولید در بسته‌بندی‌های مختلف
  • قابلیت نگهداری محصول در تمامی اقلیم‌های آب‌وهوایی به مدت حداقل 2 ماه
  • اخذ تاییده داخلی شرکت متقاضی ازلحاظ طعم و مزه و پارامترهای فیزیکوشیمیایی
  • قابلیت انطباق ایده ارائه‌شده با استانداردهای سازمان غذا دارو، اداره جهاد کشاورزی و اداره استاندارد

نوع همکاری مطلوب

بر اساس پیشنهادها قابل‌مذاکره می‌­باشد.

صاحبان فناوری و ارائه‌دهندگان راهکار باید موارد زیر را در پیشنهاد خود منظور فرمایند

  • برای پاسخ به این نیاز فناورانه، باید از طریق سایت شبکه خدمات نوآوری بومرنگ، قالب پروپوزال پیوست شده را دانلود، تکمیل و به ایمیل  Proposal@boomerangtt.com ارسال فرمایید.

    کلیه موارد زیر در پروپوزال ارائه‌شده باید مشخص شوند:

    • تشریح کلیه مراحل فنی.
    • تشریح خروجی‌­های حاصل از فرایند.
    • جدول زمان‌بندی و مراحل اجرای روش موردنظر.
    • هزینه­‌های موردنیاز برای اجرای طرح.
    • توصیف تیم/ سازمان (رزومه علمی و اجرایی تیم یا فرد)

ارسال پاسخ

تمامی پروپوزال‌ها باید به‌صورت آنلاین از طریق ایمیل Proposal@boomerangtt.com و در قالب پروپوزال از پیش طراحی‌شده تا تاریخ 1401/12/24 ارسال گردد. علاوه بر قالب پروپوزال می‌توان فایل رزومه و سایر ضمایم موردنیاز را نیز از همین طریق ارسال کرد.

قالب پروپوزال از پیش طراحی‌شده در سایت بومرنگ در قسمت نیازهای فناورانه و در قسمت پائین صفحه مربوط به این نیاز فناورانه قابل دانلود می‌باشد. ضمناً در عنوان ایمیل ارسالی، عنوان طرح (تولید دوغ سلامت‌محور (عمل‌گرا) مطابق با ذائقه ایرانی) و شماره درخواست (RFP270110140) ذکر گردد.