فروش لپ تاپ نو و استوک بازاریان فروش عطر و ادکلن پرفیومی محمد طاها لطفی | taha lotfi طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ تاترین ، تاترین سکوی پرتاب برند شما تولید سیلیکون‌های پلیمری اصلاح شده - بومرنگ "شبکه خدمات نوآوری"
اشتراک گذاری با دوستان
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp

وضعیت: بسته

  شماره سند:

  تاریخ انتشار: 1402/08/08

  مهلت ارسال پیشنهاد: 1402/08/23

  فرصت‌ها: براساس پیشنهاد‌ها قابل‌ مذاکره خواهد بود.

 تماس : 02166530680 – 02166533864

  ارسال پروپوزال‌ها: https://ghazal.inif.ir

ضرورت مسئله

سیلیکون‌ها گروه پرکاربردي از مواد هستند که در مقابل شرایط جوي مانند رطوبت و نور مقاومت بالایی دارند. قدرت پخش و توزیع مناسب و بی‌اثري شیمیایی و زیست‌شناختی از دیگر ویژگی‌هاي سیلیکون‌هاست. از دیگر ویژگی‌های بارز سیلیکون‌های پلیمری می‌توان به پایداری حرارتی بالا، خواص دی‌الکتریک عالی و مقاومت در برابر اکسید شدن اشاره کرد. رزین‌های سیلیکونی اغلب به صورت هیبرید می‌توانند با ترکیبات آلی و معدنی مانند پلی‌استرها مخلوط شوند و ترکیباتی با خواص ویژه ایجاد کنند. امروزه استفاده از سیلیکون‌ها در صنعت روز به روز در حال گسترش است. سیلیکون در صنایع رنگ‌سازي، الکترونیک، پزشکی، شیمیایی و پلیمری و همچنین صنایع مرتبط به آلومینیم و فولادسازي استفاده می‌شود.

شرکت متقاضی با توجه به فعالیت در صنایع فوم پلی‌یورتان، از سیلیکونها به عنوان آزادکننده قطعه از قالب و همچنین به عنوان سورفکتانت و پایدارکننده فوم پلی‌اورتان استفاده می‌نماید که هر دو وارداتی هستند. واردات سیلیکون‌های مصرفی به‌عنوان سورفکتانت در زیره کفش حدود 150 تن در سال و معادل  1 میلیون دلار است. لازم به ذکر است، این دو گروه از مواد سیلیکونی، در همه شرکتهای تولید کننده پلی‌یورتان قابل مصرف و مورد نیاز هستند و البته نیاز دیگر صنایع  (بجز صنایع پلی‌اورتان) نیز بوده که از مهمترین آنها می‌توان به صنایع آرایشی-بهداشتی اشاره نمود.

کشور در حال حاضر از پتانسیل بالایی برای تولید سیلیکون فلزی برخوردار است و و با کسب دانش فنی ساخت این محصول، می تواند بخشی از نیاز صنایع را رفع نماید.

مشروح مسئله تحقیقاتی

از چالش‌های تولید سیلیکون پلیمری می‌توان به تولید پلی‌اترهای ختم شده به گروههای آلیل، دسترسی به اتیلن‌اکساید و پروپیلناکساید و پلی اتر پلی‌اٌل‌ها و همچنین توسعه فرمولاسیون نمونه‌های سیلیکون سورفکتانت‌های خارجی موردنظر اشاره نمود.

در راستای تولید این ماده، تولید پلی اترهای ختم شده به گروه­های آلیل، دسترسی به پلی اتر پلی‌اٌل‌ها مقداری مشکل است. رسیدن به فرمولاسیون نمونه سیلیکون سورفکتانت‌های خارجی مورد نظر هدف اصلی این پروژه خواهد بود.

در این راستا، با توجه به ساختارهای انتخاب نوع آلیل هالید و نوع و مشخصات فیزیکی پلی‌اترها (جرم مولکولی، عدد هیدروکسیل، نوع پلی‌اتر)، کنترل دما، نسبت مولی واکنشگرها و شرایط واکنش جهت رسیدن به محصولی با ویسکوزیته، جرم مولکولی و درصد هیدروژن (Si-H%)، نسبت مولی دو بلوک متفاوت OSi(CH3)H و OSi(CH3)2 در کوپلیمر PMHS، کنترل توپولوژی (بلاک، گرفت، شانه‌ای و …) محصول نهایی، شرایط مناسب واکنش هیدروسایلیلیشن آلیل اترها در حضور کاتالیست پلاتین و در نهایت تخلیص نمونه می‌توانند از جمله چالش‌های تولید سیلیکون پلیمری باشند.

به این منظور، تیم مجری باید در گام اول آلیل اتر را از آلیل هالید و پلی اتر تولید نماید، سپس به فرایند تولید پلی‌متیل هیدروسیلوکسان (PHMS) از هیدروسیلیکون و مواد D4 و D5 ارائه شده توسط شرکت متقاضی دست یابد تا بتواند از ترکیب این دو ماده به سیلیکون سورفکتانت مدنظر برسد.

گام‌های تحقیق

  • تهیه آلیل اتر از آلیل هالیدها و پلی اترها
  • تهیه پلی­متیل هیدروسیلوکسان (PMHS) از هیدروسیلیکون‌ها و D4 و D5
  • تهیه سیلیکون سورفکتانت از آلیل اترها و PMHS

خروجی‌های مورد انتظار تحقیق

    • دانش فنی و تولید پایدارکننده سلول‌های فوم پلی‌اورتان و سورفکتانت‌های سیلیکونی
    • تولید چهار نمونه پلی‌سایلوکسان‌های حاوی گروه‌های آلکیل بلند و گروه‌های پلی‌اتری
    • دانش فنی هیدروسایلیلیشن روی گروه‌های عاملی آلیل
    • دانش فنی تولید پلی‌اترهای ختم‌شده به گروه‌های آلیل؛ حداقل 5 نمونه نیم‌کیلویی آنالیزشده
    • در کنار الاستومر و پلاستیک‌ها، موارد مصرف در صنعت کشاورزی در نظر گرفته شود.

الزامات تحقیق

  • نمونه پنج کیلویی سیلیکون سورفکتانت با مشخصات زیر؛
  • عدم استفاده از روش­های Compounding یا  Blendingبرای رسیدن به اهداف اشاره شده (مواد کلیدی و محصولات نهایی قبلا نام برده شده است)
  • مشابه سازی دو نمونه خارجی که توسط شرکت متقاضی به مجری تحویل داده می­شود.
  • رسوخ فناوری در راستای کاهش هزینه تمام‌شده محصول، نسبت به نمونه‌های موجود باشد.
  • ملاحظات در راستای کاهش مخاطرات ناشی از امولسیون‌های سورفکتانت درنظر گرفته شود.

معیارهای ارزیابی و انتخاب مجری

  • تحصیلات و سوابق تیم تحقیقاتی و تناسب آن با مسئله
  • رویکرد فنی تیم تحقیقاتی به مسئله
  • دسترسی به تجهیزات آزمایشگاهی و مواد اولیه و سایر الزامات اجرای تحقیق
  • زمان و هزینه اجرای تحقیق

تسهیم مالکیت فکری

  • مالکیت معنوی: مجری در مالکیت معنوی ناشی از اجرای تحقیق سهیم خواهد بود و انتشار مقاله مشترک توسط مجری و متقاضی در ژورنال‌های داخلی و خارجی، ارائه مقاله در کنفرانس‌ها و سمینارها با موافقت و اشاره به نام همه دست‌اندرکاران مجاز خواهد بود.
  • مالکیت منافع مادی: با توجه به مدل کسب‌وکار شرکت متقاضی، منافع مالی ناشی از توسعه این فناوری تماماً متعلق به شرکت متقاضی بوده و مجری صرفاً حق‌الزحمه اجرای پروژه تحقیقاتی را دریافت خواهد کرد.

روش ارسال پیشنهاد

پروپوزال‌ها صرفاً باید در چارچوب موردنظر صندوق نوآوری و شکوفایی، تدوین و حداکثر تا تاریخ 23 آبان‌ماه 1402 در سامانه غزال به آدرس https://ghazal.inif.ir ارسال شوند. پروپوزال‌هایی که در چارچوبی غیرازآن، یا به روش‌های دیگر به دست صندوق برسند، وارد فرایند ارزیابی نخواهند شد.