فروش لپ تاپ نو و استوک بازاریان فروش عطر و ادکلن پرفیومی محمد طاها لطفی | taha lotfi طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ تاترین ، تاترین سکوی پرتاب برند شما توسعه پنل غربالگری ژنومیک به منظور ارزیابی میزان ابتلا به ویروس کووید-۱۹ با استفاده از توالی‌یابی
اشتراک گذاری با دوستان
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp

وضعیت: بسته

  شماره سند:

  تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۱/۲۰

  مهلت ارسال پیشنهاد: ۱۴۰۰/۰۱/۲۵

  فرصت‌ها: براساس پیشنهاد‌ها قابل‌ مذاکره خواهد بود.

 تماس : ۰۲۱۸۸۳۹۸۵۶۳ – ۰۲۱۸۸۳۹۸۵۴۳

  ارسال پروپوزال‌ها: https://ghazal.inif.ir/grant

ضرورت مسئله

آمار و گزارش مربوط به کشورهای درگیر در اپیدمی کرونا حاکی از آن است که کنترل شیوع این بیماری با وجود موانع و مشکلات مختلفی از قبیل میزان بالای ابتلای افراد، اشباع ظرفیت سیستم خدمت‌رسانی بهداشت و درمان، عدم موفقیت کامل در زمینه کنترل گسترش ویروس و افزایش میزان مرگ‌ومیر در بخش درمان با چالش‌‌های جدی مواجه شده است. الگوی تصاعدی اپیدمی ویروس کووید-19 علیرغم وجود زیرساخت‌‌ها و دانش فنی مناسب در نظام سلامت ایران، منجر به اشباع ظرفیت ‌خدمت‌رسانی شده است، بنابراین به منظور بررسی‌ احتمال ابتلا به ویروس کووید-19، طراحی پنل غربالگری ژنومیک با استفاده از توالی‌یابی و تحلیل زمینه ژنتیکی افراد میزبان در سطح کشور بسیار کارآمد خواهد بود. این پنل با استفاده از داده‌‌های توالی ژنومیک انسانی، از طریق «بررسی ارتباط زمینه ژنتیکی» با «میزان حساسیت به ویروس کووید-19» در گروه افراد پرخطر در مقایسه با گروه افراد ‌کم‌خطر، افراد را آگاه می‌سازد و به‌طور خلاصه دو کاربرد مهم دارد: 1– شناسایی افراد پرخطر برای مدیریت بهتر منابع انسانی در دوران کرونا 2- شناسایی افراد نیازمند و پرخطر برای اولویت‌بندی توزیع واکسن در حال حاضر تیم‌های مختلفی در کشور در حوزه‌های تشخیص، درمان و پیش‌گیری کرونا در حال فعالیت هستند. در ایران، بر اساس آخرین آمار منتشرشده از سوی وزارت بهداشت و درمان، بیش از ۳۱ هزار نفر از کادر درمان به این ویروس مبتلا شده‌اند که از این میان بر اساس گزارش سازمان نظام پرستاری، حدود ۵ تا ۶ هزار پرستار به علت ابتلا به این بیماری در مرخصی استعلاجی هستند و به علت شدت بروز علائم بیماری از چرخه خدمت خارج شده‌اند (آبانماه 1399)، لذا این افراد در اولویت تشخیص میزان حساسیت به ویروس کووید-19 قرار دارند.

مشروح مسئله تحقیقاتی

در این پروژه تحقیقاتی لازم است مطالعات دقیقی در خصوص شناسایی پتانسیل احتمال خطر ابتلا و شدت بروز علائم با استفاده از پنل‌های ژنومیک انجام شود. به منظور پیش‌بینی ریسک ابتلا به ویروس کوید-19، وجود نمونه‌های شاهد-بیمار (Case-control) یا نمونه‌هایی از گروه‌های مختلف (مبتنی بر داده‌های ژنومیک) از اهمیت بالایی برخوردار است که مطالعات انجام‌شده در خصوص بسیاری از بیماری‌های ژنتیکی امکان‌پذیری آن را اثبات نموده‌اند. در این راستا، هدف، تهیه پنل برای بررسی‌‌های همه‌جانبه در زمینه توالی‌یابی و تحلیل زمینه ژنتیکی مرتبط با میزان حساسیت افراد میزبان است و چالش این تحقیق، توالی‌یابی و تولید مقرون‌به‌صرفه داده‌های مورد نیاز در خارج از کشور است. در صورت بررسی و تحلیل دقیق ژنوم افراد نمونه‌گیری شده و توسعه مناسب پنل، تولید داده در داخل کشور جهت شناسایی افراد پرخطر در سطح گسترده امکان‌پذیر خواهد بود.   در فاز اول این پروژه تحقیقاتی لازم است فرضیه میزان احتمال ابتلای افراد به ویروس کووید-19 با استفاده از توالی‌یابی کل ژنوم از طریق پنل شناسایی ژنومیک در دو گروه محدود، شامل افراد پرخطر (افراد فوت‌شده و دارای علائم بالینی شدید) و افراد کم‌خطر (افراد مبتلا با PCR مثبت و بدون علائم بالینی) بررسی شود. سپس با توجه به نتایج مقالات منتشرشده بین‌المللی مبنی بر وجود واریانت‌های مؤثر بر شدت بروز علائم در ابتلا به این ویروس، نتایج این ارزیابی تحلیل شوند. برای ورود به بازار با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای توسعه و تجاری‌سازی پنل فوق، نیاز به افزایش تعداد نمونه و بهینه‌سازی الگوریتم‌های مبتنی بر یادگیری ماشین در راستای ارائه پنل تجاری و اقتصادی و اخذ تأییدیه‌ها و مجوزهای لازم از مراجع ذی‌صلاح است. در فاز دوم انتظار می‌رود، پنل ژنومیکی برای ارزیابی ریسک ابتلا و شدت بیماری کووید-19 طراحی شود، سپس دقت و صحت پنل در خصوص میزان بروز علائم بیماری احتمالی اعتبارسنجی شود و به‌منظور کاهش هزینه‌های شناسایی افراد با احتمال بالای ابتلا، نشانگرهای ژنومیک مناسب توسعه یابند. در انتهای این پروژه تحقیقاتی انتظار می‌رود بتوان خدمات ژنومیک مربوط به کووید-19 را با هزینه مناسب به افراد مختلف ارائه داد.  

خروجی‌های مورد انتظار

  • توسعه پنل ژنومیک شناسایی ریسک ابتلا و شدت بیماری کووید-19
  • اعتبارسنجی دقت و صحت پنل در پیش‌آگاهی افراد در خصوص شدت بیماری احتمالی

گلوگاه‌های تحقیقاتی پروژه

  • هزینه بالای توالی یابی و عدم دسترسی به فناوری و دستگاه توالی یابی در داخل کشور با هدف ارائه خدمات گسترده
  • نیاز به افزایش تعداد نمونه از گروه‌های تعریف‌شده در طرح به‌منظور افزایش دقت و اختصاصی بودن پنل
  • بهینه‌سازی الگوریتم تحلیل هدفمند داده‌های ژنومیک مبتنی بر یادگیری ماشینی با افزایش تعداد نمونه و حجم داده

راه‌حل‌ها و پیشنهادات غیر جذاب

به دلایل مختلف، راه‌حل‌ زیر جذاب و قابل‌پذیرش نیست:

  • استفاده از چیپهای تجاری و روش‌های ژنوتایپینگ بر پایه ریزآرایه و توالی یابی سنگر

الزامات تحقیق

  • استفاده از روش توالی‌یابی کل ژنوم
  • ارزیابی اولیه تهیه پنل ژنومیک با استفاده از 20 فرد از دو گروه پرخطر و کم‌خطر مبتنی بر توالی‌یابی کل ژنوم (WGS) و ارائه نتایج حاصل از ارزیابی اولیه
  • کدگذاری نمونه‌ها به شیوه کدهای ناشناس و عدم ارائه هرگونه اطلاعات فردی و بالینی به مرکز توالی‌یابی کننده نمونه‌ها
  • عدم ارائه اطلاعات مرتبط با ماهیت و هدف انجام پروژه و رجیستری غیرمستقیم درخواست توالی‌یابی
  • امکان دریافت مستقیم اطلاعات بدون ذخیره‌سازی داده‌های توالی‌یابی در سرور مرکز توالی‌یابی کننده
  • جمع‌آوری اطلاعات بالینی کامل نمونه‌های موردنظر بر اساس فرم رضایت‌نامه پژوهشی از افراد و مراکز ذی‌صلاح
  • انتخاب میزبان فاقد هرگونه بیماری‌های زمینه‌ای مانند، بیماری‌های ضعف سیستم ایمنی، ریوی، قلبی-عروقی، کبدی، دیابت، کلیوی و سرطان که تحت هیچ‌گونه درمان ویژه بیماری‌های خاص مانند پیوند مغز استخوان یا سلول‌های بنیادی، پرتو‌درمانی و شیمی‌درمانی و نیز دیگر درمان‌های منجر به کاهش قدرت سیستم ایمنی قرار نگرفته باشند.

معیارهای ارزیابی و انتخاب مجری

  • تحصیلات و سوابق تیم تحقیقاتی و تناسب آن با مسئله
  • رویکرد فنی تیم تحقیقاتی به مسئله
  • دسترسی به تجهیزات آزمایشگاهی و مواد اولیه و سایر الزامات اجرای تحقیق
  • زمان و هزینه اجرای تحقیق

تسهیم مالکیت فکری

مالکیت معنوی: مجری در مالکیت معنوی ناشی از اجرای تحقیق سهیم خواهد بود و انتشار مقاله مشترک توسط مجری و متقاضی در ژورنال‌های داخلی و خارجی، ارائه مقاله در کنفرانس‌ها و سمینارها با موافقت و اشاره به نام همه دست‌اندرکاران مجاز خواهد بود.

مالکیت منافع مادی: با توجه به مدل کسب‌وکار شرکت متقاضی، منافع مالی ناشی از توسعه این فناوری تماماً متعلق به شرکت متقاضی بوده و مجری صرفاً حق‌الزحمه اجرای پروژه تحقیقاتی را دریافت خواهد کرد.

روش ارسال پیشنهاد

پروپوزال‌ها صرفاً باید در چارچوب موردنظر صندوق نوآوری و شکوفایی، تدوین و حداکثر تا تاریخ 25 فروردین‌‌ماه 1400 در سامانه غزال به آدرس https://ghazal.inif.ir/grant ارسال شوند. پروپوزال‌هایی که در چارچوبی غیر از آن، یا به روش‌های دیگر به دست صندوق برسند، وارد فرایند ارزیابی نخواهند شد.