فروش لپ تاپ نو و استوک بازاریان فروش عطر و ادکلن پرفیومی محمد طاها لطفی | taha lotfi طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ تاترین ، تاترین سکوی پرتاب برند شما توسعه محصول فراسودمند پست بیوتیکی با استفاده از متابولیت‌های حاصل از سویه‌های باکتریایی بومی - بومرنگ "شبکه خدمات نوآوری"
اشتراک گذاری با دوستان
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp

وضعیت:  بسته

  شماره سند:

  تاریخ انتشار: 1400/12/09

  مهلت ارسال پیشنهاد: 1401/01/31

  فرصت‌ها: براساس پیشنهاد‌ها قابل‌ مذاکره خواهد بود.

 تماس : 02166539734 – 02166533864

  ارسال پروپوزال‌ها: https://ghazal.inif.ir/grant

ضرورت مسئله

بسیاری از بيماري­‌هاي انسان، با سبك زندگي او ارتباط مستقیمی دارند و اغلب اين بيماري‌ها قابل‌ پیشگیری هستند. در بروز بيماري‌­ها، عوامل متعددي تأثیرگذار هستند که يكي از موارد بسيار مهم در سلامتي انسان، حفظ توازن فلور ميكروبي بدن است. طی سال­های زیادی، باكتري‌­ها به‌عنوان دشمنان اول سلامتي انسان به شمار می‌رفتند، اما با گذشت زمان و پیشرفت علم، محققان به این نتیجه رسیدند که باكتري‌­هايي نیز در بدن انسان زندگي می‌­كنند كه نه‌تنها بيماري‌­زا نيستند، بلكه با بهبود توازن ميكروبي به سلامت انسان کمک می‌کنند. اين باكتري­‌ها كه فلور طبيعي بدن می‌­باشند، تحت تأثیر عواملی چون به‌كار­گيري بیش‌ازحد آنتی­بيوتيك­‌ها، تغذیه نادرست، سرما و گرماي شديد، كيفيت نامطلوب آب، واكسيناسيون، هجوم ميكروب‌هاي بيماری­‌زا به حفره دهاني و دستگاه گوارش و نيز جراحي، دست­خوش تغيير مي­‌شوند.

در این راستا گنجاندن غذاهایی با قابلیت افزایش معنی‌دار در ارتقاء سیستم ایمنی بدن ضروری است. لذا می‌توان با استفاده از سویه‌های جداسازی شده از منابع بومی کشور و کاربرد متابولیت‌های آن‌ها در فرمولاسیون مواد غذایی به تخصصی کردن مواد غذایی به شکل غذا-دارو پرداخت که برای مصارف افراد در سنین مختلف کاربرد دارد، بنابراین لازم است پس از شناسایی متابولیت‌ها یا پست‌بیوتیک‌های مؤثر هر باکتری ایزوله‌شده بومی، جهت توسعه محصول غذا-داروی فراسودمند پست‌بیوتیکی اقدام نمود و طی آزمون کلینیکال به اثبات اثرات مصرف آن‌ها در ارتقاء سیستم ایمنی بدن، مقابله با عفونت‌های گوارشی و اثرات مفید آنتی اکسیدانی پرداخت.

مشروح مسئله تحقیقاتی

پست‌بیوتیک‌ها انواع متابولیت‌های به اصطلاح چترمانندِ اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه (SCFAsmicrobial cell fractions، پروتئین‌های عملکردی، پلی ساکاریدهای خارج سلولی (EPScell lysates،  teichoic aci،peptidoglycan-derived muro peptides and pili-typestructures، plantaricin، اسیدلاکتیک، اسید استیک، γ-aminobutyric اسید می‌باشند که توسط باکتری‌های پروبیوتیک تولید می‌شوند. لاکتوباسیل‌ها، پلی ساکاریدهای خارج سلولی ترشح می‌کنند که نقش مهمی در بهبود رئولوژی، بافت و حس دهانی در غذاهای تخمیر شده دارد و اثرات فیزیولوژیکی آن‌ها بر سلامت انسان در مواردی مانند ضد سرطانی بودن، پایین آمدن سطح کلسترول خون، داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی و تقویت سیستم ایمنی میزبان از طریق فعال‌سازی ماکروفاژها و لنفوسیت‌ها گزارش شده است. پلی ساکاریدهای خارج سلولی و باکتریایی به دلیل خاصیت اتصال عالی آب، لایه‌ای را در اطراف سلول‌ها ایجاد می‌کنند و مانعی در برابر خشک شدن، دمای شدید، فشار اسمزی و شوری هستند. سایر نقش‌های فیزیولوژیکی پست بیوتیک‌ها، شامل تشکیل فیلم بیولوژیک، کاتالیز عناصر اساسی، شناسایی سلول، مقاومت در برابر شرایط سخت معده و قرار گرفتن در معرض اسید صفراوی و مهار فاگوسیتوز توسط آن است. مهار قابل‌توجه ویروس هرپس سیمپلکس نوع 2 (HSV-2)، HIV، HINI، RV، ویروس گاستروآنتریت کرونا ویروس (TGEV)، روتاویروس در شرایط in vitro و کاهش تکثیر ویروس در داخل بدن و بالینی با افزایش قابل‌توجه سطح اینترفرون و سایر عوامل ضدویروسی اثبات شده است. برخی از بیماران مبتلا به بیماری ویروس COVID-19 دیس بیوز میکروبی روده را با کاهش پروبیوتیک‌ها مانند لاکتوباسیلوس و Bifidobacterium نشان دادند.

حال با توجه به غیر سمی و ایمن بودن پستبیوتیکها، ماندگاری طولانی‌مدت و ایفای نقش اساسی و بالینی، پروبیوتیک‌ها می‌توانند در توسعه و بهبود فرمولاسیون انواع مختلف محصولات فراسودمند (غذا – دارو) مورد استفاده قرار گیرند.

بنابراین با توجه به لزوم ایجاد و توسعه پایدار محصولات فراسودمند زیست‌فناوری و همچنین اهمیت بومی‌ کردن باکتری‌های پروبیوتیک غیرGMO (دست‌کاری نشده ژنتیکی) و ایزوله شده از منابع غیرمدفوعی پاک و لزوم تأمین امنیت بیولوژیکی، طرح حاضر در نظر دارد که سویه‌های باکتریایی مفید از منابع غذایی سنتی و طیب و بومی را ایزوله نماید و سپس با شناسایی و انجام آنالیزها و دسته‌بندی پست‌بیوتیک‌های حاصل از سویه منتخب باکتریایی، زمینه کاربرد پست بیوتیک منتخب در توسعه محصولات فراسودمند عام‌پسند را فراهم نماید.

گام‌های تحقیق

  • مطالعات جامع علمی و تهیه روش کار
  • جداسازی، شناسایی و بررسی خواص پروبیوتیکی سویه یا سویه‌های منتخب غیر GMO
  • انجام آزمایشات آنالیزی شناسایی و استخراج ترکیبات پست بیوتیکی
  • ارزیابی خواص سلامتی بخش به روش in vitro و کشت سلولی
  • ارزیابی کلینیکالی محصول فراسودمند
  • آنالیز و جمع‌بندی نهایی نتایج

خروجی‌های مورد انتظار تحقیق

  • شناسایی و توسعه سویه غیرمدفوعی پاک و مناسب پروبیوتیکی، جهت تولید ترکیبات پست‌بیوتیک با کارایی بالای فراسودمندی و توسعه این سویه سازگار جهت کاربرد در محصولات سلامت‌محور
  • دستیابی به فرمول محصول فراسودمند پست بیوتیکی
  • شناسایی و توسعه ماده اولیه مؤثر پست‌بیوتیکی برای تولید محصولات فراسودمند

الزامات تحقیق

استفاده از سویه‌های پروبیوتیک غیرمدفوعی، بومی و غیر GMO در ارتقاء محصول فراسودمند

راهکارهای غیر جذاب

  • استفاده از سویه‌های وارداتی در تحقیق
  • استفاده از سویه‌های بومی و مدفوعی در روند تحقیق

گلوگاه‌های احتمالی

  • انتخاب نامناسب منبع ایزوله سویه‌ها
  • عدم وجود و شناخت کافی نسبت به پست‌بیوتیک و فقدان قوانین و ضوابط مربوط به آن در کشور
  • عدم ثبت کد اخلاق، با توجه به شناخت ناکافی به مقوله تحقیق حاضر

زیرساخت‌ها و تجهیزاتی که متقاضی می‌تواند در اختیار مجری قرار دهد

  • فضای تولید آزمایشگاهی و نیمه‌صنعتی (آزمایشگاه‌های میکروبی و شیمیایی، اتاق تمیز کلاس B، اتاق تهیه محیط کشت، انبار مواد اولیه، اتاق فرمانتاسیون و کشت اولیه)
  • زیرساخت تولید و بسته‌بندی (سایت ۲۰۰ مترمربعی تولید و بسته‌بندی نیمه‌صنعتی مجهز به دستگاه‌های اسپری درایر، فریز درایر، فرمانتور و سانتریفیوژهای دور بالا و همچنین یخچال و فریز تمام استیل صنعتی)

معیارهای ارزیابی و انتخاب مجری

  • تحصیلات و سوابق تیم تحقیقاتی و تناسب آن با مسئله
  • رویکرد فنی تیم تحقیقاتی به مسئله
  • دسترسی به تجهیزات آزمایشگاهی و مواد اولیه و سایر الزامات اجرای تحقیق
  • زمان و هزینه اجرای تحقیق

تسهیم مالکیت فکری

  • مالکیت معنوی: مجری در مالکیت معنوی ناشی از اجرای تحقیق سهیم خواهد بود و انتشار مقاله مشترک توسط مجری و متقاضی در ژورنال‌های داخلی و خارجی، ارائه مقاله در کنفرانس‌ها و سمینارها با موافقت و اشاره به نام همه دست‌اندرکاران مجاز خواهد بود.
  • مالکیت منافع مادی: با توجه به مدل کسب‌وکار شرکت متقاضی، منافع مالی ناشی از توسعه این فناوری تماماً متعلق به شرکت متقاضی بوده و مجری صرفاً حق‌الزحمه اجرای پروژه تحقیقاتی را دریافت خواهد کرد.
  •  

روش ارسال پیشنهاد

پروپوزال‌ها صرفاً باید در چارچوب موردنظر صندوق نوآوری و شکوفایی، تدوین و حداکثر تا 20 فروردین‌ماه 1401 در سامانه غزال به آدرس https://ghazal.inif.ir/grant ارسال شوند. پروپوزال‌هایی که در چارچوبی غیرازآن، یا به روش‌های دیگر به دست صندوق برسند، وارد فرایند ارزیابی نخواهند شد.