فروش لپ تاپ نو و استوک بازاریان فروش عطر و ادکلن پرفیومی محمد طاها لطفی | taha lotfi طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ تاترین ، تاترین سکوی پرتاب برند شما توسعه فرمولاسیون ترکیب مورد استفاده در مه‌پاش حرارتی به منظور گندزدایی در محیط بسته - بومرنگ "شبکه خدمات نوآوری"
اشتراک گذاری با دوستان
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp

وضعیت: بسته

  شماره سند:

  تاریخ انتشار: 1400/12/01

  مهلت ارسال پیشنهاد: 1400/12/11

  فرصت‌ها: براساس پیشنهاد‌ها قابل‌ مذاکره خواهد بود.

 تماس : 02166539734-02166533864

  ارسال پروپوزال‌ها: https://ghazal.inif.ir/grant

ضرورت مسئله

امروزه اصطلاح مه پاشی، یادآور دستگاه‌های رطوبت‌ساز است، اما دستگاه‌هايي با اين مشخصات می‌توانند کاربردهای مختلفی با استفاده از مواد ضدعفوني‌کننده داشته باشند که درنتیجه آن تأثير بهتري در بهرهوري ايجاد خواهند کرد. بنابراین با توسعه کاربرد، این دستگاه می‌تواند بازده عملیاتی را در صنایعی مانند دام‌پروری و کشاورزی افزایش دهد.

استفاده از دستگاه‌های مه پاش حرارتی در حال حاضر در ایران بسیار کم بوده و روش جایگزین، گندزدایی با استفاده از مه‌پاش سرد می‌باشد. درحالی‌که در تجهیزات مه‌پاش‌های سرد، حجم مه تولیدشده بسیارکم، میزان هدر رفت ماده گندزدا مصرفی بالا، سرعت گندزدایی پایین و اندازه ذرات درشت است. گندزدایی عبارت است از نابود کردن ارگانیسم‌های موجود در محیط و اجسام غیرزنده نظیر ابزار، وسایل، لباس‌ها، سطوح، کاشی‌ها و محیط بسته. گندزداها که اغلب شیمیایی هستند با اثر بر میکروارگانیسم‌ها شامل باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها آن‌ها را از بین می‌برند  یا از رشد آن‌ها جلوگیری می‌کنند.

هدف این پروژه تحقیقاتی، توسعه و ترویج استفاده از دستگاه مه‌پاش حرارتی گرم در محیطهای بسته است، به‌طوری‌که ضمن کمک به بهبود روش‌های قدیمی، باعث صرفه‌جویی در زمان، کم کردن آثار مخرب زیست‌محیطی، کاهش هزینه و جلوگیری از هدر رفت منابع شود.

مشروح مسئله تحقیقاتی

استفاده از دستگاه مه‌پاش گرم جهت ضدعفونی، مزایای زیادی از قبیل سرعت بالا (کمتر از نیم ساعت در هکتار)، مصرف کمتر ماده گندزدا، مصرف کم آب (20 لیتر در هکتار)، پخش یکنواخت گندزدا و نفوذ کامل گندزدا به‌تمامی نقاط دارد. در توضيح اینکه آیا پوشش سطوح در روش گندزدایی با  مه پاش حرارتی باوجود حجم بسيار كم آب نسبت به روش‌های معمول کامل‌تر است، می‌توان گفت که چنانچه يك ليتر محلول به قطراتي با قطر 10 ميكرون تبديل شوند و اين قطرات به‌طور يكسان بر روي محلي به وسعت يك هكتار (000/10 مترمربع) پخش گردند، پوشش فرضي به‌دست‌آمده براي هر سانتيمتر مربع حدود 19000 قطره است که این امر نشان‌دهنده این است که این روش نسبت به روش‌های معمول، کارایی بالایی دارد.

مهم‌ترین تفاوت این دستگاه با ضدعفونی‌کننده مه‌پاش سرد، در اندازه ذرات است. اندازه ذرات تولیدشده توسط دستگاه مه‌پاش حرارتی 20 الی 50 میکرون است، درصورتی‌که اندازه ذرات در مه‌پاش‌های سرد بیش از 50 میکرون است. همان‌طور که در شکل 1 مشخص است هر چه اندازه ذرات کوچک‌تر باشد، سطح وسیع‌تری گندزدایی خواهد شد.

 

 

اندازه ذرات گندزدا و پوشش آن روی سطح، هرچقدر ذرات کوچک‌تر باشد اثربخشی بیشتر است.

اولویت این پروژه استفاده از موادی مانند پراستیک اسید است که طیف وسیعی از آلودگی‌های بیولوژیک را از بین می‌برد. علاوه بر آن به دلیل سمی نبودن و تولید شدن در داخل کشور، عمومیت بالایی در مبحث ضدعفونی کردن دارد. اولویت بعدی از بین بردن میکروارگانیسم‌های سطوح (باکتری، ویروس و قارچ) به‌ویژه قارچ‌ها می‌باشد.

در این روش؛ به‌منظور گندزدایی، ماده مؤثره گندزدا همراه با آب مخلوط می‌شود. مشکل موجود جهت استفاده از مه‌پاش حرارتی جهت ضدعفونی کردن، ذره‌سازی از آب به دلیل کشش سطحی بالای آن است. از طرف دیگر ماده مؤثره گندزدا در حالت مه به‌سرعت تبخیر می‌شود؛ بنابراین در این پروژه تحقیقاتی انتظار می‌رود، مجری تحقیق فرمولاسیون ماده موردنیاز جهت مه‌سازی محلول گندزدا و آب و همچنین فرمولاسیون ماده تأخیر انداز در تبخیر ماده مؤثره گندزدا جهت مبارزه با آلودگی را ارائه نماید. همچنین روش استفاده از دستگاه مه‌پاش حرارتی در محیط بسته به‌منظور گندزدایی را توسعه دهد.

روش کار و مشخصات دستگاه مورد استفاده در این پروژه به شرح زیر می‌باشد:

این دستگاه بر پایه موتورهای پالس‌جت و بدون داشتن قطعات متحرک مکانیکی کار می‌کند. زمانی‌که موتور استارت زده می‌شود مخلوط سوخت و هوا، احتراق ضربان‌دار (تقریبا 80 ضربه در ثانیه) تولید می‌کنند.

با باز کردن شیر مخزن مایع، محلول گندزدا از طریق نازل به انتهای لوله پالس‌جت تزریق می‌شود و در کسری از ثانیه (05/0 الی 1/0) انرژی حرارتی و جنبشی درحدود 700-600 کیلوکالری بر لیتر به محلول تزریق‌شده وارد می‌گردد و این انرژی باعث تبدیل محلول گندزدا به قطرات آئروسل بسیار ریز می‌شود. ذرات معلق مایع آئروسل‌شده تا حدودی بخار می‌شوند و در برخورد با هوای سرد دوباره متراکم شده و تشکیل مه می‌دهند.

گام‌های تحقیق

  • مطالعه و بررسی روش‌ها و مواد مورداستفاده در مه‌پاش‌های حرارتی در محیط بسته
  • ارائه فرمولاسیون ماده مه‌ساز مناسب
  • ارائه فرمولاسیون ماده تأخیر انداز
  • تدوین نسبت‌های اختلاط و روش مناسب گندزدایی با دستگاه مه‌پاش حرارتی
  • انتخاب پایلوت مناسب و اجرای میدانی با تجهیزات موجود در شرکت متقاضی

خروجی‌های مورد انتظار تحقیق

  • فرمولاسیون محلول مه‌ساز و تأخیر انداز تبخیر گندزدای مناسب برای ضدعفونی کردن با دستگاه مه‌پاش حرارتی (تعیین مواد و نسبت اختلاط)
  • تدوین روش اجرایی گندزدایی توسط دستگاه مه‌پاش حرارتی به‌منظور مقابله با آلودگی در محیط بسته

الزامات تحقیق

  • محلول مه‌ساز به همراه مکمل باید قابلیت تبدیل‌شدن به ذرات 20 الی 50 میکرون را داشته باشند.
  • قابلیت استفاده محلول در فضای بسته
  • حفظ اثربخشی ماده مؤثره گندزدا بعد از پاشش بر مبنای استاندارد INSO 16667
  • تعیین روش نگهداری و میزان ماندگاری مکمل‌ها قبل و بعد از اختلاط
  • تعیین اثربخشی روش اجرایی تدوین‌شده و مواد فرموله شده با انجام آزمون‌های آزمایشگاهی و میدانی
  • مشخص کردن مضرات مواد و ایمنی روش‌های تدوین‌شده
  •  

تجهیزات و زیرساخت‌هایی که متقاضی تحقیق می‌تواند در اختیار مجری قرار دهد

  • یک عدد دستگاه مه‌پاش حرارتی

معیارهای ارزیابی و انتخاب مجری

  • تحصیلات و سوابق تیم تحقیقاتی و تناسب آن با مسئله
  • رویکرد فنی تیم تحقیقاتی به مسئله
  • دسترسی به تجهیزات آزمایشگاهی و مواد اولیه و سایر الزامات اجرای تحقیق
  • زمان و هزینه اجرای تحقیق

تسهیم مالکیت فکری

  • مالکیت معنوی: مجری در مالکیت معنوی ناشی از اجرای تحقیق سهیم خواهد بود و انتشار مقاله مشترک توسط مجری و متقاضی در ژورنال‌های داخلی و خارجی، ارائه مقاله در کنفرانس‌ها و سمینارها با موافقت و اشاره به نام همه دست‌اندرکاران مجاز خواهد بود.
  • مالکیت منافع مادی: با توجه به مدل کسب‌وکار شرکت متقاضی، منافع مالی ناشی از توسعه این فناوری تماماً متعلق به شرکت متقاضی بوده و مجری صرفاً حق‌الزحمه اجرای پروژه تحقیقاتی را دریافت خواهد کرد.

روش ارسال پیشنهاد

پروپوزال‌ها صرفاً باید در چارچوب موردنظر صندوق نوآوری و شکوفایی، تدوین و حداکثر تا تاریخ ۱۱ اسفند 1400 در سامانه غزال به آدرس https://ghazal.inif.ir/grant ارسال شوند. پروپوزال‌هایی که در چارچوبی غیرازآن، یا به روش‌های دیگر به دست صندوق برسند، وارد فرایند ارزیابی نخواهند شد.