فروش لپ تاپ نو و استوک بازاریان فروش عطر و ادکلن پرفیومی محمد طاها لطفی | taha lotfi طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ تاترین ، تاترین سکوی پرتاب برند شما طراحی و ساخت درایو موتور سنکرون رلوکتانسی - بومرنگ "شبکه خدمات نوآوری"
اشتراک گذاری با دوستان
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp

وضعیت: بسته

  شماره سند:

  تاریخ انتشار: 1402/01/15

  مهلت ارسال پیشنهاد: 1402/01/31

  فرصت‌ها: براساس پیشنهاد‌ها قابل‌ مذاکره خواهد بود.

 تماس : 02166530680 – 02166533864

  ارسال پروپوزال‌ها: https://ghazal.inif.ir

ضرورت مسئله

امروزه موتورهای الکتریکی مصرف انرژی بالایی دارند لذا صرفه‌جویی در مصرف این انرژی یک ضرورت جهانی است. پمپ‌ها، فن‌ها، هواکش‌ها، کمپرسور و لوازم خانگی مانند کولر و یخچال از موارد کاربرد مهم این موتورهای الکتریکی کوچک است که سالانه در تیراژ چند میلیون در کشور تولید می‌شوند. این موتورها راندمان پایینی دارند و در مجموع انرژی زیادی مصرف می‌نمایند. بنابراین استفاده از موتورهایی با راندمان بالاتر و همچنین امکان کنترل دور توسط درایو، منجر به کاهش مصرف انرژی شده و عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد. موتورهای سنکرون رلوکتانسی با ساختار ساده و محکم، هزینه کمتر، عدم نیاز به مغناطیس دائم و راندمان بالا، به تازگی جایگاه ویژه‌ای یافته‌اند. البته لازم به ذکر است با الزامات تعیین شده از طرف وزارت صمت، نیرو و سازمان استاندارد برای شرکت‌های موتورسازی، لازم است در سال‌های پیش‌رو کولرها با بازده بالا (طبق استاندارد IE4) به بازار عرضه شوند.

برای استفاده از موتورهای سنکرون رلوکتانسی در کاربردهای لوازم خانگی و صنعتی به صورت کنترل‌شونده، به اینورترهایی با طراحی و کنترل خاص نیاز است بطوریکه قابلیت  کنترل تحت بارهای مختلف  را داشته باشند و از طرف دیگر از ناپایداری احتمالی در تحت بار نوسانی جلوگیری کنند.

در حال حاضر شرکت متقاضی اقدام به طراحی و ساخت موتور سنکرون رلوکتانسی با مشخصات بهینه با قدرت 1.5KW نموده که به منظور تضمین پایداری آن‌ها، قصد دارد درایو این موتور را توسعه دهد که بدین منظور تیم مجری باید الگوریتم درایو را متناسب با موتور رلوکتانسی طراحی نماید.

مشروح مسئله تحقیقاتی

همانطور که گفته شد شرکت متقاضی اقدام به ساخت موتورهای سنکرون رلوکتانسی با  قدرت 1.5KW و سرعت 1500دور بر دقیقه و گشتاور  4.9N/m نموده است (اطلاعات تکمیلی موتور به هنگام شروع پروژه در اختیار مجری قرار خواهد گرفت). در حال حاضر از مشکلات این موتورها، راه­اندازی تحت بار، ناپایداری و نوسان به هنگام تغییرات زیاد بار است که ضرورت وجود یک درایو با الگوریتم­های کنترلی خاص را بیش از پیش پررنگ کرده است. با توجه به محل کاربرد این موتورها از جمله لوازم خانگی و مصارف صنعتی کوچک و محرکه­های الکتریکی می‌بایست سیستم درایو و الگوریتم‌های کنترلی خاص برای هر کدام یک از این مصارف بر روی درایو طراحی و پیاده‌سازی گردد.

همچنین برای استفاده از این نوع موتور در شرایط محیطی و صنعتی مختلف باید جزئیات مربوط به سازگاری محیطی و الکترومغناطیسی نیز مد نظر قرار گیرد، لذا پس از ساخت نمونه تاییدیه­­های عملکردی، محیطی و سازگاری EMC می‌بایست اخذ گردد.

لذا تیم مجری باید به طراحی و ساخت برد یکسوساز و لینک DC بپردازد سپس برد اینورتر، منابع تغذیه سوئیچینگ و تقویت‌کننده‌های خطی و حسگرها برای مدار و برد کنترلی Signal Conditioner را طراحی و بعد از آن الگوریتم کنترلی را پیاده­سازی نماید و در پایان تمام اجزاء را با چیدمان صنعتی به طوریکه شرایط تست عملکردی و محیطی را احراز نماید، در کنار یکدیگر قرار دهد.

گام‌های تحقیق

طراحی و ساخت درایو:

  • طراحی و ساخت برد یکسوساز و لینک DC به همراه حفاظت­های لازم
  • طراحی و ساخت برد اینورتر شامل سوئیچ­های قدرت، گیت درایوها به همراه حفاظت­های لازم
  • طراحی و ساخت منابع تغذیه سوئیچینگ و تقویت­کننده‌های خطی و حسگرها برای مدار و برد کنترلی Signal Conditioner
  • طراحی و ساخت برد کنترلی شامل پردازشگر و مدارهای جانبی
  • برنامه­نویسی الگوریتم­های کنترلی و پیاده­سازی و اصلاح آن‌ها
  • جمع­آوری کلیه اجزاء فوق با یک چیدمان صنعتی دارای مشخصات حفاظتی محیطی و EMC و دارای کلیدها و نشانگرهای حفاظتی و کنترلی لازم
  • احراز تمام شرایط مربوط به تست‌های عملکردی – محیطی و EMC

خروجی‌های مورد انتظار تحقیق

  • درایو صنعتی برای موتور سنکرون رلوکتانسی

الزامات تحقیق

  • طراحی بهینه و ساخت یک نمونه درایو صنعتی 5KW مطابق استاندارد IEC و ارائه گواهی تایید عملکردی، محیطی و کاری آن و رفع اشکالات احتمالی
  • برنامه نویسی الگوریتم‌های کنترلی، حفاظتی و پیاده‌سازی آن بر روی برد پردازشگر و بهینه‌سازی آن
  • چیدمان بردها به صورت پکیچ صنعتی و دارای مشخصات استاندارد محیطی و EMC

تجهیزات و زیرساخت‌هایی که متقاضی تحقیق می‌تواند در اختیار مجری قرار دهد

  • نمونه موتور سنکرون رلوکتانسی بهینه ساخته شده
  • منبع تغذیه DC و کامپیوتر

گلوگاه احتمالی

  • برنامه‌نویسی و پیاده‌سازی الگوریتم کنترلی و حفاظتی برای کاربردهای مختلف
  • چیدمان صنعتی برای کاربرد در شرایط محیطی و کاربردهای مختلف

معیارهای ارزیابی و انتخاب مجری

  • تحصیلات و سوابق تیم تحقیقاتی و تناسب آن با مسئله (تجارب ساخت درایو صنعتی برای موتورهای مختلف)
  • رویکرد فنی تیم تحقیقاتی به مسئله
  • دسترسی به تجهیزات آزمایشگاهی و مواد اولیه و سایر الزامات اجرای تحقیق
  • زمان و هزینه اجرای تحقیق

تسهیم مالکیت فکری

  • مالکیت معنوی: مجری در مالکیت معنوی ناشی از اجرای تحقیق سهیم خواهد بود و انتشار مقاله مشترک توسط مجری و متقاضی در ژورنال‌های داخلی و خارجی، ارائه مقاله در کنفرانس‌ها و سمینارها با موافقت و اشاره به نام همه دست‌اندرکاران مجاز خواهد بود.

    مالکیت منافع مادی: با توجه به مدل کسب‌وکار شرکت متقاضی، منافع مالی ناشی از توسعه این فناوری تماماً متعلق به شرکت متقاضی بوده و مجری صرفاً حق‌الزحمه اجرای پروژه تحقیقاتی را دریافت خواهد کرد.

روش ارسال پیشنهاد

 پروپوزال‌ها صرفاً باید در چارچوب موردنظر صندوق نوآوری و شکوفایی، تدوین و حداکثر تا تاریخ 1402/01/31 در سامانه غزال به آدرس https://ghazal.inif.ir ارسال شوند. پروپوزال‌هایی که در چارچوبی غیرازآن، یا به روش‌های دیگر به دست صندوق برسند، وارد فرایند ارزیابی نخواهند شد.