فروش لپ تاپ نو و استوک بازاریان فروش عطر و ادکلن پرفیومی محمد طاها لطفی | taha lotfi طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ تاترین ، تاترین سکوی پرتاب برند شما توسعه فرایند تولید لاکتوز مونوهیدرات در گرید دارویی و با قابلیت مصرف در فرمولاسیون شیرخشک نوزادان - بومرنگ "شبکه خدمات نوآوری"
اشتراک گذاری با دوستان
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp

وضعیت: باز

  شماره سند:

  تاریخ انتشار: 1402/11/30

  مهلت ارسال پیشنهاد: 1403/03/12

  فرصت‌ها: براساس پیشنهاد‌ها قابل‌ مذاکره خواهد بود.

 تماس : 02166530680 – 02166533864

  ارسال پروپوزال‌ها: ایمیل Proposal@boomerangtt.com

نوع درخواست

شبکه خدمات نوآوری بومرنگ به‌عنوان کارگزار تبادل فناوری مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، در نظر دارد جهت دریافت ایده‌ها و پیشنهادها در زمینه «توسعه فرایند تولید لاکتوز مونوهیدرات» با کلیه فناوران، متخصصان و شرکت‌های توانمند، تعامل و همکاری نماید.

پیشینه موضوع

آب‌پنیر به‌عنوان یک فراورده جانبی در فرایند تولید پنیر مطرح می‌باشد. آب‌پنیر از لحاظ آلودگی‌های زیست‌محیطی، بار BOD و COD زیادی بر سیستم‌های تصفیه پساب وارد می‌کند. در سال‌های قبل، آب‌پنیر به‌عنوان یک معضل در کارخانه‌های لبنیات محسوب می‌شد. خوشبختانه در سال‌های اخیر این فرآورده جانبی به سمت تولید انواع پودر آب‌پنیر هدایت شده است که نه‌تنها مشکلات زیست‌محیطی را حل نموده، بلکه فراورده‌های پودری بر پایه آب‌پنیر به‌عنوان یک محصول لبنی جدید در سبد تولیدات کارخانه‌های لبنیات و فروش در بازارهای داخلی و صادراتی قرار گرفته است. از طرفی انرژی زیادی صرف فراوری این فرآورده به علت ماده خشک پایین و ضریب تبدیل بالای آن می‌شود و محصولات نهایی کنونی از این فرآورده در کشور ما از لحاظ اقتصادی چندان جذاب نبوده و ارزش‌افزوده بالایی ایجاد نمی‌کنند.

یکی از اجزای اصلی آب‌پنیر، لاکتوز می‌باشد. لاکتوز قند اختصاصی شیر است و به گروهی از مواد آلی شیمیایی بنام کربوهیدرات‌ها تعلق دارد. پودر لاکتوز به دو فرم لاکتوز مونوهیدرات و لاکتوز بدون آب (انهیدروس) در بازار موجود است. لاکتوز مونوهیدرات دارای دو ایزومر آلفالاکتوز و بتالاکتوز است و با دو گرید دارویی و غذایی موجود است. امروزه لاکتوز مونوهیدرات کاربرد وسیعی در صنایع غذایی، دارویی و شیمیایی پیدا کرده است. در صنایع غذایی به‌عنوان یک شیرین‌کننده، طعم‌دهنده، بهبوددهنده، آروما و افزایش‌دهنده زمان ماندگاری محصولات غذایی و همچنین جهت فرموله‌کردن غذای کودک استفاده می‌شود. لاکتوز با درجه خلوص بالا در صنایع دارویی به‌عنوان یک اکسپینت (ترکیبی که ازنظر شیمیایی بی‌اثر است و جهت کمک به ساخت دارو از آن استفاده می‌شود) کاربرد دارد.

به‌عنوان‌مثال لاکتوز به‌طور وسیعی به‌عنوان Filler و Binder در ساخت قرص‌ها و کپسول‌ها کاربرد دارد. لاکتوز همچنین برای تولید محصولات مختلف دارویی مانند لاکتیتول و لاکتولوز وگالاکتو اولیگوساکارید کاربرد دارد و در بیوتکنولوژی نیز از این قند به‌عنوان سوبسترا جهت تولید فراورده‌های دارویی استفاده می‌شود. لاکتوز در صنایع شیمیایی به‌عنوان ماده اولیه جهت سنتز مواد شیمیایی مختلف مانند لاکتوسیل اوریا و آمونیوم لاکتات و اسیدلاکتیک و غیره به‌کار می‌رود.

تشریح مسئله

لاکتوز با سهمی در حدود ۳۵-۵۰ درصدی از کل کربوهیدرات موجود در شیرخشک نوزاد، مهم‌ترین منبع انرژی آن محسوب می‌شود. لاکتوز جذب کلسیم، منیزیم و منگنز را در نوزادان افزایش می‌دهد. کریستالیزاسیون این کربوهیدرات در صنعت لبنیات مشکل‌آفرین است. ازآنجایی‌که پس از خشک‌کردن پاششی شیرخشک نوزاد لاکتوز به فرم آمورف یا مخلوطی از فرم‌های کریستال و آمورف تبدیل می‌شود. نگهداری این محصول بسیار مشکل است؛ زیرا لاکتوز در حالت آمورف ازنظر ترمودینامیکی در طول دوره نگهداری ناپایدار است و در اثر کریستاله‌شدن آن، پدیده کلوخه‌ای شدن در محصول اتفاق می‌افتد. در طی این پدیده لاکتوز آمورف به شکل کریستال‌های آلفا و بتا در می‌آید که می‌توانند باتوجه‌به شرایط نگهداری و نحوه تولید پودر به‌صورت غیرهیدراته یا مونوهیدراته (فقط آلفا لاکتوز) باشد.

فرایند تولید لاکتوز: ازآنجایی‌که تقریباً تمام لاکتوز موجود در شیر در فرایند پنیرسازی وارد آب‌پنیر می‌شود، لذا آب‌پنیر به‌عنوان مهم‌ترین منبع تولید لاکتوز شناخته شده است.

مراحل تولید لاکتوز شامل فرایندهای آماده‌سازی ماده اولیه، چربی‌گیری تکمیلی، املاح زدایی اولیه، تغلیظ آب‌پنیر، کریستالیزاسیون، جداسازی و شستشوی کریستال‎ها و درنهایت خشک نمودن کریستال‌های لاکتوز می‌باشد.

بنابراین تولید لاکتوز با درصد خلوص بالا، کیفیت عملکردی قابل‌قبول و با قابلیت استفاده در فرمولاسیون شیرخشک اطفال، مستلزم کسب دانش فنی و ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت حذف قسمت اعظم ناخالصی پروتئینی و مواد معدنی موجود در آب‌پنیر و فرایندهای کریستالیزاسیون و خشک‌کردن است، لذا شبکه خدمات نوآوری بومرنگ با همکاری مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در جستجوی فناورانی است که توانمندی لازم در ارائه راهکار «توسعه فرایند تولید لاکتوز مونوهیدرات در گرید دارویی با قابلیت مصرف در فرمولاسیون شیرخشک اطفال» را داشته باشند.

راه‌حل‌های پیشنهادی برای حل مسئله

برخی از راه‌حل‌های پیشنهادی در این زمینه:

  • تهیه و تولید لاکتوزمونو هیدرات با به‌کارگیری فرایندهای غشایی (میکروفیلتراسیون، اولترافیلتراسیون، نانوفیلتراسیون، الکترودیالیز)
  • تهیه و تولید لاکتوز مونوهیدرات با به‌کارگیری سیستم ترکیبی نانوفیلتراسیون و دکانتور کریستالیزاسیون

لازم به ذکر است که راه‌حل‌های پیشنهادی فوق، جهت نمونه بیان شده است و می‌تواند راهکار مناسبی برای شرکت متقاضی باشد، اما فناوران لزومی بر ارائه راهکارهایی دقیقاً مشابه راهکارهای فوق ندارند و می‌توانند ایده‌های نوآورانه و قابل‌اجرای خود را نیز ارائه نمایند.

راه‌حل‌ها و پیشنهادهای غیرجذاب

شرکت متقاضی تمایلی به دریافت راهکارهای زیر ندارد:

  • تهیه و تولید لاکتوز با خلوص پایین (کمتر از ۹۵ درصد)
  • تهیه و تولید لاکتوز با گرید صرفاً غذایی و نداشتن قابلیت مصرف در صنایع دارویی
  • تهیه و تولید لاکتوز در فرم مایع
  • تهیه و تولید لاکتوز که باعث شود قیمت تمام‌شده محصول نسبت به نمونه‌های خارجی بیشتر تمام شود.
  • ارائه ایده تهیه و تولید لاکتوز که در مقیاس انبوه قابلیت اجرایی نداشته باشد.

زیرساخت‌ها، تجهیزات و امکاناتی که شرکت متقاضی می‌تواند در اختیار فناوران قرار دهد

  • ارائه خدمات آزمایشگاهی فیزیکوشیمیایی، میکروبی و آلایندگی مرتبط با لاکتوز و سایر محصولات لبنی
  • در اختیار گذاشتن پایلوت تحقیق و توسعه شرکت جهت تست و نمونه‌سازی
  • کمک به تیم‌سازی و مشاوره برای پیاده‌سازی برنامه تولید محصولات در مقیاس نیمه‌صنعتی و صنعتی طرح‌های منتخب
  • همکاری در اخذ استانداردها و مجوزهای موردنیاز جهت تجاری‌سازی محصولات

راه‌حل‌ها و پیشنهادها باید الزامات زیر را رعایت نمایند

  • ویژگی‌های فیزیکوشیمیایی، میکروبی، آلایندگی و خلوص لاکتوز بایستی مطابق با الزامات سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد باشد.
  • کیفیت و عملکرد محصول جهت استفاده در فرمولاسیون‌های شیرخشک اطفال، بایستی به تأیید شرکت‌های تولیدکننده شیرخشک اطفال (شیرخشک نوزاد پگاه، نستله ایران، صنایع پودر شیر مشهد) رسیده باشد.
  • الزامات و اقداماتی که شرکت برای رسیدن به گرید دارویی بایستی در زمان احداث واحد تولیدی و چیدمان تجهیزات مدنظر قرار دهد، کاملاً اعلام شود.
  • تجهیزات فرایند پیشنهادی بایستی با شرایط و حاکم در کشور مطابقت داشته باشد و برنامه تهیه و تأمین تجهیزات منطقی و اجرایی باشد.

به‌طورکلی نوع شاخص‌های مدنظر و حدود آن‌ها باید مطابق جدول زیر باشد:

 

نوع همکاری مطلوب

بر اساس پیشنهادها قابل‌مذاکره می­باشد.

ارسال پاسخ

تمامی پروپوزال‌ها باید به‌صورت آنلاین از طریق ایمیل Proposal@boomerangtt.com تا تاریخ 1403/02/13 ارسال گردد. علاوه بر قالب پروپوزال می‌توان فایل رزومه و سایر ضمائم موردنیاز را نیز از همین طریق ارسال کرد. ضمناً در عنوان ایمیل ارسالی، عنوان طرح (توسعه فرمولاسیون و تولید روغن جانشین چربی شیر مادر) ذکر گردد.