فروش لپ تاپ نو و استوک بازاریان فروش عطر و ادکلن پرفیومی محمد طاها لطفی | taha lotfi طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ تاترین ، تاترین سکوی پرتاب برند شما ارتقاء تکنولوژی مشعل متخلخل با کاربرد در دستگاه‌های بویلر چگالشی و اجاق گازهای خانگی - بومرنگ "شبکه خدمات نوآوری"
اشتراک گذاری با دوستان
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp

وضعیت:  بسته

  شماره سند:

  تاریخ انتشار: 1402/11/18

  مهلت ارسال پیشنهاد: 1402/11/30

  فرصت‌ها: براساس پیشنهاد‌ها قابل‌ مذاکره خواهد بود.

 تماس : 02166539734 – 02166533864

  ارسال پروپوزال‌ها: https://ghazal.inif.ir

خلاصه فناوری

مشعل‌های متخلخل به دلیل ایجاد طیف متنوعی از رژیم‌های احتراقی ازجمله احتراق مدفون، شعله سطحی و سلولی، از نظر قابلیت تغییر در میزان و سهم انتقال حرارت جابجایی و تشعشعی انعطاف‌پذیر بوده و می‌توانند شرایط انتقال حرارتی مناسبی را برای مصارفی همچون بویلر‌ها و اجاق‌های پخت و پز خانگی ایجاد کنند. بااین‌حال، کارکرد این نوع مشعل‌ها در شرایط مختلف در حالت بهینه خود نیست. حالت بهینه این نوع مشعل‌ها متناسب با ظرفیت مشعل، نوع کاربرد و سوخت آن متفاوت است. درنتیجه، پیچیدگی‌ها و چالش‌های جدی در طراحی بهینه از نظر دستیابی همزمان به راندمان انتقال حرارت بالا، آلایندگی و میزان مصرف سوخت کم و در نهایت ساخت آن‌ها وجود دارد.

 در تجهیزات احتراقی معمولاً رسیدن به بازده حرارتی بالا و زمان پخت و گرمایش کمتر، نیازمند عملکرد مشعل در دمای کاری بالاتر و مصرف سوخت بیشتری است. این موضوع منجر به افزایش آلایندگی می‌شود که لازمه حل این مشکل، بازطراحی و رسیدن به طرح بهینه جدید از حیث پارامترهای ورودی و هندسی است. اکتساب این تکنولوژی، موانع، ریسک‌ها و پیچیدگی‌هایی بر سر راه خود دارد، زیرا افزایش دما برای افزایش بازده و کاهش زمان، موادی مقاوم در برابر حرارت بسیار بالا نیاز دارد و معمولاً تکنولوژی تولید پیچیده و گران‌قیمتی دارد که حتی می‌تواند هدف رسیدن به مشعل اقتصادی را تحت تأثیر منفی قرار دهد. جهت غلبه بر این چالش، باید هندسه مشعل متخلخل و سوراخ‌های سطح آن بازطراحی و بهینه‌سازی شوند تا دمای بالای شعله حاصل‌شده بیش از حد خاصی فراتر نرود، آلاینده‌ها در حداقل میزان خود باقی بمانند و زمان گرمایش و پخت کمتری نسبت مشعل‌‌های معمولی داشته باشند. این بازطراحی و تغییر هندسه مشعل، آئرودینامیک جریان ورودی و شکل شعله و رژیم احتراق انجام‌شده را به‌طورکلی تغییر داده و بازطراحی را پیچیده و زمان‌بر خواهد کرد.

هدف این گروه پژوهشی، ارائه یک روش برای حل چالش‌ها در فرآیند بازطراحی بر مبنای مجموعه‌ای متوالی از ایجاد تغییرات در پارامترهای ورودی و هندسی مشعل و اصلاح تغییرات انجام‌شده تا زمان رسیدن به طرح مطلوب بهینه خواهد بود که پس از دستیابی به آن، با مقیاس کردن مشعل به ابعاد موردنظر صنعتی و ساخت و تست مشعل در آن مقیاس ازنظر پارامترهای مختلف عملکردی، نتیجه عملکرد مشعل بهینه‌شده مشخص می‌گردد.

درباره تیم پژوهشی

نام و نام خانوادگی

وضعیت شغلی

همکار/مشاور طرح

رشته/مقطع تحصیلی

دکتر محمد ضابطیان طرقی

عضو هیئت علمی

مجری

مهندسی مکانیک-تبدیل انرژی/ دکتری

دکتر امیررضا محمدپور

پژوهشگر

همکار

مهندسی مکانیک-تبدیل انرژی/ دکتری

مهندس علی عاشوری

دانشجو

همکار

دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک-تبدیل انرژی

مهندس فاطمه اسکندری

دانشجو

همکار

دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک-تبدیل انرژی

دکتر حسین سلطانیان

پژوهشگر

همکار

مهندسی مکانیک-تبدیل انرژی/ دکتری

مهندس سعید محمدباقری

دانشجو

همکار

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک-تبدیل انرژی

مهندس ساسان ساعدی

دانشجو

همکار

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک-تبدیل انرژی

مهندس سحر حیدری

دانشجو

همکار

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک-تبدیل انرژی

سوابق عرضه‌کننده فناوری و مسئول اصلی تیم پژوهشی

دکتر محمد ضابطیان طرقی، دانشیار دانشکده مهندسی مکانیک و گروه تبدیل انرژی دانشگاه تربیت مدرس هستند. ایشان در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری از دانشگاه صنعتی شریف در رشته مهندسی مکانیک-تبدیل انرژی فارغ‌التحصیل شده‌اند. همچنین بیش از 160 مقاله در مجلات و کنفرانس‌های بین‌المللی به چاپ رسانده است و استاد راهنما و مشاور بیش از 100 دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری بوده‌اند. شاخص h-index مقالات منتشرشده ایشان بر اساس Google Scholar، 10 است. ایشان در چهار سال اخیر مجری 5 پروژه پژوهشی در زمینه مشعل‌های احتراقی مختلف از جمله مشعل‌های متخلخل بوده‌اند.

ضرورت مسئله

افزایش شدید تقاضای انرژی به‌ویژه در بخش خانگی و تجاری سبب می‌شود تا عرضه گاز به بخش‌های مختلف کشور با مشکل مواجه شود، به‌طوری‌که مصرف روزانه گاز در فصول سرد سال (از آذر تا اسفند) حدوداً 233 میلیون مترمکعب بیشتر از سایر فصل‌ها می‌باشد و تقاضای گاز طبیعی دچار اختلال می‌گردد. به‌علاوه افزایش شدید تقاضای آب گرم مصرفی به‌ویژه در بخش خانگی سبب می‌شود تا عرضه گاز به سایر بخش‌ها با مشکلات جدی مواجه شود. بر اساس تحقیقات، متوسط مصرف گاز طبیعی در سال برای کاربری مسکونی حدود 40 درصد از کل انرژی را به خود اختصاص می‌دهد. در این خصوص یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر مصرف گاز و کاهش آلودگی محیط‌زیست، مشعل‌های پیش‌مخلوط هستند. مشعل متخلخل فیبر فلزی و مشعل محیط متخلخل منظم سرامیکی ازجمله مشعل‌های پیش مخلوط متخلخل هستند. مشعل متخلخل فیبر فلزی مناسب برای استفاده در بویلر‌های چگالشی بوده و مشعل متخلخل منظم سرامیکی در کاربرد اجاق‌های خانگی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. مشعل‌های پیش‌مخلوط متخلخل می‌توانند با ایجاد مشخصه‌های احتراقی و انتقال حرارتی بهینه، موجب افزایش راندمان حرارتی، کاهش مصرف سوخت و کاهش زمان پخت می‌شوند. همچنین مشعل‌های متخلخل به‌طور قابل‌توجهی آلاینده CO را نسبت به مشعل‌های متداول کاهش می‌دهند. بنابراین، استفاده از این تکنولوژی به‌روز دنیا ضرورت اولیه طرح است و نیاز به پژوهش جهت رسیدن به یک طراحی بهینه  جهت ساخت و تست در آزمایشگاه و تعمیم طرح بهینه به مصارف تجاری و صنعتی در مشعل‌های متخلخل بویلرها و اجاق‌های پخت و پز خانگی ضرورت دیگر آن است.

مسئله اصلی تحقیق

هدف اصلی این پژوهش توسعه روش‌های بهینه‌سازی و ورود به مسیر تجاری‌سازی مشعل‌های بهینه متخلخل برای کاربردهای تأمین آب گرم و پخت و پز خانگی و صنعتی است. برای دستیابی به این مهم، یک نمونه بستر آزمون مشعل گرمایش آب و یک نمونه بستر آزمون مشعل پخت و پز توسط این گروه پژوهشی ساخته‌شده است که برای بستر آزمون گرمایش آب در توان کاری 10 تا 16 کیلووات، بازده حرارتی 50 تا 60 درصد با آلایندگی مونوکسید کربن بین 200 تا 50 بخش در میلیون (ppm) حاصل‌شده و برای بستر آزمون مشعل پخت و پز در توان کاری 2 تا 10 کیلووات به بازده حرارتی 35 تا 60 درصد با آلایندگی مونوکسید کربن تا 1 بخش در میلیون به‌دست‌آمده است. بااین‌حال پیاده‌سازی تجاری و صنعتی این مشعل‌ها در مصارف بیان‌شده نیازمند بررسی و تحلیل پارامترهای هندسی و ورودی به مشعل و تغییر آن‌ها جهت رسیدن به یک طرح بهینه جهت ساخت است که به دلیل اثرات ناهم‌سوی پارامترهای اثرگذار مختلف بر خواص احتراقی و انتقال حرارت و زمان‌بر بودن این بررسی‌ها، نیاز به تست پارامترهای اثرگذار در شرایط آزمایشگاهی وجود دارد. هدف از پروژه حاضر، طراحی بهینه و ساخت مشعل‌های متخلخل بویلرها و اجاق‌های پخت و پز خانگی برای رسیدن به راندمان حرارتی بهینه، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی و دستیابی به محدوده عملکرد پایدار در مقیاس آزمایشگاهی بوده که در مرحله بعد تعمیم و پیاده‌سازی نتایج بهینه آزمایشگاهی به مصارف صنعتی انجام می‌شود. درواقع با تغییر پارامترهای مؤثر بر عملکرد مشعل متخلخل همچون مواد مورداستفاده در محیط متخلخل، میزان تخلخل هندسه مشعل و سطح مشعل، نسبت هم‌ارزی مخلوط سوخت و هوای ورودی و توان کاری و شبیه‌سازی احتراق در مشعل در محیط نرم‌افزار Fluent بر اساس پارامترهای ورودی انتخاب‌شده و بررسی میزان انتقال حرارت و بازده حرارتی هریک از طرح‌ها، نمونه آزمایشگاهی مناسب بر اساس نتایج شبیه‌سازی‌های عددی ساخته می‌شود.

مزایا

  • توسعه تکنولوژی طراحی و ساخت مشعل‌های بهینه متخلخل در شرایط مختلف
  • افزایش راندمان حرارتی مشعل‌های متخلخل، کاهش مصرف سوخت، کاهش زمان پخت و گرمایش و کاهش آلاینده تولیدی
  • تعیین نقطه عملکرد مناسب مشعل برحسب توان ورودی و کاربرد مورد انتظار از آن

کاربردها

  • مشعل‌های پخت و پز خانگی
  • بویلرهای چگالشی گرمایش آب خانگی

خروجی‌های مورد انتظار تحقیق

  • تعیین ابعاد و فاصله بهینه‌شده برای سوراخ‌های مشعل بویلر آب گرم مصرفی به همراه میزان تخلخل و ضخامت لایه متخلخل تا رسیدن به ابعاد مشعل بویلر به حداکثر قطر ۸ و طول ۱۵ سانتی‌متر
  • نسبت بهینه‌شده ابعاد مشعل پخت و پز خانگی به ابعاد ظرف پخت تا رسیدن به ابعاد مشعل سرامیکی به حداکثر ۸ و ۱۶ سانتی‌متر
  • تعیین نقطه عملکرد مناسب مشعل‌های پخت و پز و بویلر آب گرم مصرفی برحسب توان ورودی و نسبت سوخت به هوا
  • ارائه مشخصات مشعل متناسب بر اساس استانداردهای ملی خانگی و نیمه‌صنعتی (استاندارد ملی ایران شماره‌های 5363، 1-2-10325، 3-1-10325 و 1-14205)

هزینه و زمان اجرای طرح

  • هزینه اجرای طرح در بازه 700 تا 900 میلیون تومان برآورد می‌شود.
  • مدت‌زمان اجرای طرح بین 12 تا 18 ماه برآورد می‌شود.

تسهیم مالیک فکری

  • مالکیت معنوی: مشارکت‌کننده در مالکیت معنوی ناشی از اجرای تحقیق سـهیم خواهـد بـود و انتشـار مقالـه مشـترک توسـط مجری و مشارکت‌کننده در ژورنال‌های داخلـی و خارجـی، ارائه مقالـه در کنفرانس‌هـا و سـمینارها بـا موافقـت و اشـاره بـه نـام همـه دست‌اندرکاران مجـاز خواهـد بود.
  • مالکیـت منافـع مـادی: سهم مشارکت شرکت/شتاب‌دهنده متقاضی حداقل 10 و حداکثر 35 درصد خواهد بود (منافع مالی ناشی از توسعه این فناوری بر اساس توافق طرفین و مشترک خواهد بود و با توجه به سهم آورده نقدی و غیرنقدی توسعه‌دهنده، سهم مالکیت قابل‌مذاکره و توافق است).

ارسال درخواست

  • درخواست‌های مشـارکت صرفاً بایـد در چارچوب موردنظر صنـدوق نوآوری و شـکوفایی، تدویـن و حداکثـر تـا تاریـخ 1402/11/30سـامانه غـزال صنـدوق نوآوری و شـکوفایی به نشـانی inif.ir ثبت شوند. درخواست‌هایی کـه در چارچوبـی غیرازآن، یـا بـه روش‌های دیگـر بـه دسـت صنـدوق نـوآوری و شـکوفایی برسـند، وارد فراینـد ارزیابـی نخواهنـد شـد.