فروش لپ تاپ نو و استوک بازاریان فروش عطر و ادکلن پرفیومی محمد طاها لطفی | taha lotfi طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ تاترین ، تاترین سکوی پرتاب برند شما هوشمندسازی سیستم‌های فلوتاسیون با هدف ‏افزایش راندمان کارخانه‌های فرآوری موادمعدنی - بومرنگ "شبکه خدمات نوآوری"
اشتراک گذاری با دوستان
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp

وضعیت:  باز

  شماره سند:

  تاریخ انتشار: 1402/12/13

  مهلت ارسال پیشنهاد: 1403/01/20

  فرصت‌ها: براساس پیشنهاد‌ها قابل‌ مذاکره خواهد بود.

 تماس : 02166539734 – 02166533864

  ارسال پروپوزال‌ها: https://ghazal.inif.ir

خلاصه فناوری

هوشمند‌سازی معادن یکی از مباحث مهم و حیاتی این صنعت می‌باشد و افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها از جمله نتایج هوشمندسازی در صنایع معدنی است که این صنعت را مشتاق به ورود به این موضوع کرده است. سیستم فلوتاسیون یکی از پرکاربردترین تجهیزات موجود در کارخانجات فرآوری مواد معدنی است که هوشمندسازی آن می‌تواند بهره‌وری و راندمان کارخانجات را افزایش دهد. این طرح با هدف توسعه سیستم هوشمندسازی فلوتاسیون، تعیین فاکتورهای موثر بر فرایند فلوتاسیون کانی مس و همچنین تعیین عیار کف فلوتاسیون بر مبنای پردازش تصویر، فرایند جدایش را مورد پایش قرار داده و در صورت تغییر در مشخصات فیزیکی و عیاری کف کنسانتره تولیدی، نقص عملکرد در پارامترهای سیستم اطلاع داده می‌شود.

خروجی طرح شامل یک سیستم سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است. بخش سخت‌افزاری شامل، سنسور تشخیص ارتفاع کف، دوربین اتوماسیون، سیستم اتومات تزریق مواد شیمیایی و بخش نرم‌افزاری شامل سیستم هوشمند اندازه‌گیری عیار کف با استفاده از پردازش تصویر و اعلام نقص عملکرد فرایند فلوتاسیون می‌باشد. انتظار می‌رود با پیاده‌سازی این سیستم با اعلام نرمال نبودن عملکرد فرایند فلوتاسیون در حداقل زمان، از هدررفت کنسانتره به باطله جلوگیری گردد و همچنین مصرف مواد شیمیایی بهینه شود.

 

 

 

 

درباره تیم پژوهشی

ر

نام و نام خانوادگی

رشته و مقطع تحصیلی

وضعیت فعلی

نقش در طرح

1

مهدی ذاکری خطیر

دکتری فرآوری مواد معدنی

هیئت علمی پژوهشکده فرآوری مواد

 معدنی جهاد دانشگاهی

مجری

2

صدرالدین ناصری

دکتری فرآوری مواد معدنی

هیئت علمی پژوهشکده فرآوری مواد

معدنی جهاد دانشگاهی

همکار

3

کوروش داداش تبار احمدي

دكتري مهندسي كامپيوتر

دانشیار دانشگاه مالک اشتر

همکار

4

محمد مشکینی

دکتری فرآوری مواد معدنی

دانشجو دانشگاه تهران

همکار

5

عبدالله سمیعی

کارشناسی ارشد فرآوری مواد معدنی

فارغ‌التحصیل دانشگاه تربیت مدرس

همکار

سوابق عرضه‌کننده فناوری و مسئول اصلی تیم پژوهشی

دکتر مهدی ذاکری استادیار پژوهشکده فرآوری مواد معدنی، دانش‌آموخته مقطع دکتری فرآوری مواد معدنی از دانشگاه تربیت‌مدرس هستند. از جمله پروژه‌های پژوهشی و مرتبط با صنعت ایشان در این زمینه تحقیقاتی، می‌توان به عیارسنجی مس از روی کف فلوتاسیون با استفاده از آنالیز تصویر و بینایی ماشین و تعيين عيار ماده معدني با استفاده از شبكه عصبي MLP و تكنيك پردازش تصوير اشاره کرد. 

تیم حاضر به سرپرستی دکتر ذاکری، متشکل از دانشجویان، دانش‌آموختگان رشته فرآوری مواد معدنی و آقای دکتر     داداش تبار، دانشیار دانشگاه مالک‌اشتر با تخصص مهندسی داده، در نظر دارد با توجه به تجارب قبلی در زمینه هوشمندسازی تجهیزات در کارخانجات فرآوری مواد معدنی، طرح هوشمندسازی سیستم‌های فلوتاسیون fه‌منظور کنترل هوشمند پارامترهای عملیاتی با هدف افزایش راندمان کارخانه‌های فرآوری مواد معدنی را ارائه دهد.

ضرورت مسئله

سالیانه مقادیر قابل توجهی از مواد معدنی در کارخانجات فرآوری به دلیل بهینه نبودن عملکرد سیستم‌ها وارد سد باطله می‌گردند. تاخیر در تشخیص نقص ایجاد شده، تاخیر در عملیات رفع نقص و عدم بهینه‌سازی مصرف مواد شیمیایی با تغییر در خوراک ورودی، از جمله عوامل موثر در هدررفت حجم زیادی از مواد با ارزش بوده و موجب انتقال آنها به سدهای باطله می‌گردد. استفاده از یک سیستم هوشمند برای تشخیص سریع نقص در عملکرد فرایند و اعلام آن، راه‌حلی موثر در رفع این چالش خواهد بود.

هدف از اجرای طرح حاضر، طراحی، پیاده‌سازی و آموزش سیستم هوشمند برای برقراری ارتباط بین پارامترهای ورودی فرایند فلوتاسیون با خروجی سیستم، تشخیص نقص در عملکرد و علل ایجاد آن‌ها جهت باثبات نمودن مجدد فرایند است. طراحی و پیاده‌سازی این سیستم با اعلام سریع نقص در عملکرد فلوتاسیون، کمک شایانی به جلوگیری از هدررفت منابع با ارزش معدنی به سد باطله خواهد کرد.

مسئله اصلی تحقیق

فرایند فلوتاسیون یکی از پرکاربردترین روش‌های فرآوری مواد معدنی در جدایش کانی‌های با ارزش از باطله است که از اختلاف آبگریزی[1] سطح کانی با ارزش و باطله استفاده می‌کند. از آنجایی که این فرایند یک روش جدایش فیزیکی – شیمیایی است، به شدت متأثر از خصوصیات خوراک ورودی مانند عیار، توزیع اندازه ذرات، درجه آزادی، خواص سطحی و متغیرهای فرایند مانند میزان مصرف مواد شیمیایی، pH و غیره است.

این طرح، به‌منظور آموزش و پیاده‌سازی سیستم هوشمند با هدف برقراری ارتباط بین پارامترهای ورودی فرایند فلوتاسیون مانند میزان مصرف مواد شیمیایی، نرخ هوادهی، میزان ارتفاع کف، میزان عیار خوراک، ویژگی‌های ظاهری حباب کف و پارامترهای خروجی سیستم مانند عیار کف و در نهایت تشخیص نقص در عملکرد سیستم و علت آن است. مراحل انجام کار به شرح زیر است:

  • توسعه و بهینه‌سازی سیستم آنلاین تعیین عیار ماده معدنی مبتنی بر پردازش تصویر کف‌های تولیدی فرایند فلوتاسیون (ویژگی‌های بافتی و بصری) با استفاده از فناوری بینایی ماشین با کتابخانه‌های Mahotas، SimpleCV، OpenCV، SciPy، Scikit-Image
  • ارتقاء سیستم به‌منظور تشخیص و محاسبه سایر پارامترهای فیزیکی کف فلوتاسیون مانند ابعاد، مساحت و شکل حباب
  • طراحی، پیاده‌سازی و آموزش سیستم هوشمند برای برقراری ارتباط بین پارامترهای ورودی مانند میزان مصرف مواد شیمیایی، نرخ هوادهی، میزان ارتفاع کف، میزان عیار خوراک، ویژگی‌های ظاهری حباب کف فلوتاسیون و سایر پارامترهای موثر با خروجی سیستم مانند عیار کف فلوتاسیون به کمک فناوری ‌های زیر؛
  • فناوری TensorFlow  و Keras برای پشتیبانی از مدل‌های یادگیری عمیق و یادگیری ماشین
  • سرویس‌های Open AI
  • فناوری پردازشی GPU
  • بهینه‌سازی و ارتقاء سیستم به‌منظور تشخیص هوشمند نرمال نبودن عملکرد فلوتاسیون به دلیل تغییر در پارامترهای ورودی بر اساس اندازه‌گیری‌های پارامتر خروجی (عیار)

مزایا

  • افزایش بهره‌وری سیستم‌های فلوتاسیون
  • بهینه‌سازی مصرف مواد شیمیایی
  • افزایش میزان سوددهی کارخانجات فرآوری

کاربردها

  • هوشمندسازی سیستم فلوتاسیون کارخانجات فرآوری مواد معدنی

خروجی‌های مورد انتظار تحقیق

  • سیستم نرم‌افزاری تشخیص عیار کف بر اساس پردازش تصویر
  • سیستم هوشمند اعلام نقص عملکرد سیستم‌های فلوتاسیون
  • افزایش 1 درصدی بازده فلوتاسیون که در محدوده‌ی 80 تا 85% است با استفاده از هوشمندسازی سیستم

هزینه و زمان اجرای طرح

  • هزینه اجرای طرح در بازه 600 تا 800 میلیون تومان برآورد می‌شود.
  • مدت‌زمان اجرای طرح بین 13 تا 15 ماه برآورد می‌شود.

تسهیم مالیک فکری

  • مالکیت معنوی: مشارکت‌کننده در مالکیت معنوی ناشی از اجرای تحقیق سـهیم خواهـد بـود و انتشـار مقالـه مشـترک توسـط مجری و مشارکت‌کننده در ژورنال‌های داخلـی و خارجـی، ارائه مقالـه در کنفرانس‌هـا و سـمینارها بـا موافقـت و اشـاره بـه نـام همـه دست‌اندرکاران مجـاز خواهـد بود.
  • مالکیـت منافـع مـادی: سهم مشارکت شرکت/شتاب‌دهنده متقاضی حداقل 10 و حداکثر 35 درصد خواهد بود (منافع مالی ناشی از توسعه این فناوری بر اساس توافق طرفین و مشترک خواهد بود و با توجه به سهم آورده نقدی و غیرنقدی توسعه‌دهنده، سهم مالکیت قابل‌مذاکره و توافق است).

ارسال درخواست

  • درخواست‌های مشـارکت صرفاً بایـد در چارچوب موردنظر صنـدوق نوآوری و شـکوفایی، تدویـن و حداکثـر تـا تاریـخ 1402/12/25سـامانه غـزال صنـدوق نوآوری و شـکوفایی به نشـانی inif.ir ثبت شوند. درخواست‌هایی کـه در چارچوبـی غیرازآن، یـا بـه روش‌های دیگـر بـه دسـت صنـدوق نـوآوری و شـکوفایی برسـند، وارد فراینـد ارزیابـی نخواهنـد شـد.