فروش لپ تاپ نو و استوک بازاریان فروش عطر و ادکلن پرفیومی محمد طاها لطفی | taha lotfi طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ تاترین ، تاترین سکوی پرتاب برند شما ایجاد ویژگی آنتی استاتیک در پارچه های چادر مشکی - بومرنگ "شبکه خدمات نوآوری"
ایجاد ویژگی آنتی استاتیک در پارچه های چادر مشکی
اشتراک گذاری با دوستان
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp

 وضعیت: بسته

  شماره سند:RFP429807116

  تاریخ انتشار: 1398/10/08

  مهلت ارسال پیشنهاد: 1398/12/01

 فرصت‌ها: براساس پیشنهاد‌ها قابل‌ مذاکره خواهد بود.

 تماس : ۰۲۱۸۸۳۹۸۵۶۳ – ۰۲۱۸۸۳۹۸۵۴۳

  ارسال پروپوزال‌ها: Proposal@boomerangtt.com

ضرورت مسئله

تجمع بار الکتریکی در سطح الیاف منسوجات به‌ویژه آن‌هایی که درصد بالایی از الیاف مصنوعی آب­گریز در ساختار خود دارند، ممکن است سبب ایجاد مشکلات زیادی گردد. در حین فرآیند تولید، الیاف و پارچه‌ها با سرعت زیاد کشیده می­‌شوند که منجر به اصطکاک زیاد ذرات در سطح پارچه می‌گردد و درنتیجه آن بار الکتریکی ایجاد می­‌شود. تولید الکتریسیته ساکن هم‌چنین ممکن است باعث شود پارچه­‌ها به سطوح مجاور بچسبند. ولتاژ تولید شده ممکن است به چندین ولت هم برسد که می‌­تواند گاها منجر به ایجاد شوک شدید در انسان شود. الیاف پلی­استر که در تولید چادر مشکی استفاده می­‌شود، ازجمله الیاف مصنوعی هستند که دارای کمترین میزان جذب رطوبت (04/0 درصد) می‌­باشند؛ بنابراین این پارچه‌­ها قابلیت بالایی در تولید الکتریسیته ساکن دارند. با استفاده از مواد آنتی­‌استاتیک تمایل سطوح به تجمع بارهای الکتریکی را می­‌توان کاهش ­داد. این مواد با ایجاد یک لایه آب‌دوست روی سطح پارچه منجر به افزایش هدایت بار سطحی برای خروج بارهای الکتریکی از پارچه می­‌شوند. ترکیبات مواد آنتی­‌استاتیک آب‌دوست و غالباً الکترولیت هستند. حفظ خصوصیات فرایند تکمیل ضدالکتریسیته ساکن پایدار در مقابل شست‌وشوهای مکرر، دشوار است. اساس این نوع تکمیل در فرآیندهای اصلاح شیمیایی، بر مبنای ایجاد اتصال عرضی حاوی گروه­‌های آب‌دوست می­‌باشد. معمولاً برای ساخت چنین ساختارهایی از واکنش پلی­‌آ‌مین­‌ها با پلی گلایکول­‌ها استفاده می‌­شود. این پلیمرها می­‌توانند قبل از کاربرد روی پارچه یا بعد از پد کردن به‌طور موضعی روی سطح الیاف تشکیل شوند. افزایش میزان آب‌دوستی در پلیمر نهایی منجر به خاصیت ضدالکتریسیته ساکن بیشتری می­‌گردد و در صورت جذب مقادیر زیاد رطوبت، لایه سطحی پلیمر نرم و در اثر سایش در هنگام شست‌وشو به سهولت حذف می­‌شود. از طرفی میزان اتصالات عرضی زیاد منجر به کاهش جذب رطوبت تورم و درنتیجه افت کارایی فرایند تکمیل ضدالکتریسیته ساکن می‌­گردد؛ بنابراین میزان بهینه در مورد آب‌دوستی مورد نیاز است. مواد بر پایه پلی هیدروکسی پلی آمین، پلی‌آلکلین و کوپلیمر پلی اکریلیک ازجمله مواد ضدالکتریسیته ساکن پایدار هستند. تکمیل­‌های آنتی­استاتیکی مورد استفاده بر سطح پارچه‌های پلی­استر، عمدتاً طبق سه دسته زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:  

  • مواد آنتی‌استاتیک یونی (کاتیونی، آنیونی) یا غیریونی: آنتی­‌استاتیک­‌های یونی شامل ترکیبات کاتیونی مثل نمک­‌های آمونیوم چهار ظرفیتی، فسفونیوم یا نمک‌های سولفونیوم و ترکیبات آنیونی مثل نمک­‌های سدیم سولفونات‌ها، فسفات‌ها و اسیدهای کربوکسیلیک و هم‌چنین استرهایی نظیر استرهای گلیسرول اسیدهای چرب و آمین­‌های درجه سوم می‌شود. بسیاری از آن‌ها مورد تأیید FDA هستند. آنتی استاتیک­‌های غیریونی معمولاً بر پایه پلی‌الیفین­‌ها هستند. مولکول­‌های آنتی‌استاتیک هر دو بخش آب‌دوست و آب‌گریز را دارند. قسمت آب‌گریز با پلیمر سازگار است و قسمت آب‌دوست در سطح گسترش می­‌یابد. قسمت آب‌دوست مولکو‌‌‌‌‌ل­‌های آنتی‌استاتیک می‌­تواند مولکول­‌های آب را از هوا جذب نماید. فیلم نازکی از رطوبت در سطح تشکیل می‌شود که باعث افزایش هدایت سطح الیاف می­‌شود. الکترون‌­ها به هوا انتقال می‌­یابند و اختلاف‌ پتانسیل تولید الکتریسیته ساکن از بین می­رود.

 

  • مواد آنتی‌­استاتیک رسانا: پلیمرهای رسانا مانند پلی‌­آنیلین ذاتاً رسانا می‌­باشند. این دسته پلیمرها از کاربرد محدودی در پوشش‌دهی برخوردار هستند زیرا بسیاری از این مواد در هنگام پخت در دمای 149 درجه سانتی‌گراد هدایت الکتریکی خود را از دست می­‌دهند. به‌این‌دلیل کاربرد آن‌ها بسیار محدود است. ازآنجایی‌که پلی­‌ا‌ستر دارای گروه­ عاملی هیدروکسیل می‌­باشد می‌­توان آن را با گروه­‌های آمینه، نمک­‌های آب‌دوست و برخی افزودنی­‌های دیگر پیوند داد تا رسانایی سطح الیاف افزایش یابد و از تجمع بارهای سطحی در سطح پارچه جلوگیری شود. برخی از تکمیل­‌های آنتی‌استاتیک در سطح پارچه با استفاده از نمک‌های فلزی انجام می­‌شود. در سال­‌های اخیر فرایند تکمیل آنتی‌استاتیک با استفاده از فناوری نانو گزارش شده است. نانو ذرات اکسید روی (ZnO) و نانو ذرات اکسید قلع دوپ‌شده در نانو ذرات آنتی‌موان می­‌توانند خاصیت آنتی‌استاتیک در سطح پارچه ایجاد کنند و چون این مواد رسانای الکتریکی هستند، می­‌توانند به دفع مؤثر بارهای استاتیکی انباشته‌شده در سطح الیاف کمک نمایند.

 

  • تکنیک پلاسما: از جدیدترین روش­‌هایی که برای آب‌دوستی سطح و ایجاد خاصیت آنتی­‌استاتیکی استفاده می­‌شود؛ می‌توان آب‌گریزی سطوح الیاف قرار می­‌گیرند. نتایج اجرای تکنیک پلاسما بر روی پارچه‌های پلی‌استر نشان می‌دهد که قرار گرفتن این نوع از پارچه‌ها در معرض پلاسما باعث افزایش آب‌دوستی، افزایش اکسیژن در لایه سطحی و زبری پلی‌استر می‌­شود، هم‌چنین این روش خاصیت ضد الکتریسیته ساکن، جذب مواد تکمیلی و رنگ‌پذیری با عمق و کیفیت بیشتری ایجاد خواهد نمود. خاصیت آنتی­‌استاتیک پارچه پلی‌استری با پلاسما در دمای پایین بهبود می­‌یابد. اصلاح پلاسما امکان بیشتری برای حفظ رطوبت و درنتیجه افزایش انتقال بار استاتیکی فراهم می­‌کند. طی اعمال فرایند پلاسمای سرد روی پارچه پلی‌استر، خواص آنتی‌استاتیکی بر سطح پارچه ایجاد می‌­شود. از طرفی پلاسما بار منفی بر سطح پارچه پلی‌استر ایجاد می­‌کند و ازآنجایی‌که ذرات گردوغبار نیز دارای بار منفی هستند پس در این حالت دافعه بین پارچه و ذرات گردوغبار پدید می­‌آید.                                                                          با بررسی نتایج به‌دست‌آمده از فرایند تکمیل آنتی‌استاتیک توسط اصلاح شیمیایی و پلاسما، مشخص شد که هر دو خاصیت آنتی‌استاتیکی را به دست می­‌آورند، اما مقادیر بازیابی رطوبت در این دو متفاوت است که این امر نشان می­‌دهد مکانیسم اصلاح پلاسما و ماده شیمیایی آنتی استاتیک در پارچه پلی استری یکسان نیست.
تصویر 1

مقایسه مورفولوژی پارچه پلی‌استر خام و اصلاح شده با پلاسما و مواد شیمایی، نشان می­‌دهد که سطح صاف پارچه پلی‌استر پس از اصلاح با پلاسما در مقایسه با پلی‌استر اصلاحی با تکمیل مواد شیمیایی آنتی‌استاتیک، خلل و فُرَج بسیار زیادی دارد که این امر تائید کننده نتایج بهتر و پایداری بیشتر خاصیت آنتی‌استاتیک پس از فرآیند پلاسما می­‌باشد. در سال 2010 از پلاسمای تحت اتمسفر هوا و گاز هلیم برای اصلاح پلی‌استر استفاده شد. خواص آنتی‌استاتیک با اعمال بار الکتریکی ساکن و زمان از بین رفتن آن بار اندازه‌گیری شد. نتایج نشان داد که پارچه پلی‌استری تحت 60 ثانیه عملیات پلاسمای هوا، 53/1 کیلوولت شارژ مصرفی را در زمان کمتر (63/0 ثانیه) تخلیه نموده است. در مقایسه، پارچه اصلاح نشده با پلاسما با ولتاژ 76/2 کیلوولت و زمان از بین رفتن بار 9/8 ثانیه را نشان می­‌دهد. پارچه پلی‌استر تحت عملیات پلاسما با گاز هلیم و بارگذاری 12/2 کیلوولت و زمان تخلیه بار 1/1 ثانیه بهبود کمتری را نشان می­‌دهد. علاوه بر این مشخص شد که نمونه­‌های تحت عملیات پلاسما حتی بعد از 5 بار شستشو لباس، خاصیت آنتی‌استاتیک همچنان به‌خوبی باقی است. به دلیل شکل‌­گیری گروه‌­های آب‌دوست در سطح و افزایش انرژی سطحی، خاصیت آنتی‌استاتیک بهبود می­‌یابد. برای ایجاد خاصیت آنتی‌استاتیک در سطح پارچه‌های پای استری، میزان توان مصرفی دستگاه می‌تواند بین مقادیر 100 الی 400 وات متغیر باشد. زمان­‌های مختلف تکمیل فرایند پلاسما نیز می­‌تواند بین 20 الی 80 ثانیه باشد. شرایط مطلوب تکمیل پلاسما در دمای پایین برای بهبود خاصیت آنتی استاتیک پارچه پلی‌استر نیازمند توان مصرفی 200 وات، فشار سیستم 25 پاسکال و مدت زمان 3 دقیقه می‌باشد. پلاسما روشی اقتصادی، سریع و دوست‌د‌ار محیط‌زیست برای اصلاح و تغییر سطح پارچه در ابعاد میکروسکوپی می­‌باشد. در این روش نیازی به استفاده از آب و مواد شیمیایی نیست و مدت زمان عملیات بسیار کوتاه می‌باشد. با توجه به مزایای تکنیک پلاسما به نظر می‌رسد این روش مقرون‌به‌صرفه باشد و در درازمدت نیز اثرات کاهش مصرف آب، رنگ و مواد شیمیایی در کارخانه قابل‌توجه ‌باشد. هم‌چنین با استفاده از پلاسما از حالت‌های مختلف آن برای ایجاد تکمیل‌های دیگر نظیر ضد باکتری نمودن و … نیز می‌توان استفاده نمود.

شرح مسئله

پارچه­ های چادری به دلیل اینکه از جنس پلی­‌استر می­‌باشند و پلی‌استر جزء الیاف مصنوعی با خاصیت آب‌گریزی بالا است؛ پس قابلیت بالایی در ایجاد کردن خاصیت الکتریسیته ساکن دارند. این امر از میزان درصد کریستالینیته بالای در الیاف مصنوعی نتیجه می­‌شود. (الیاف مصنوعی در ساختمان مولکولی خود از درصد بیشتری مناطق کریستالی نسبت به آمورف برخوردارند). ایجاد خاصیت الکتریسیته ساکن در سطح پارچه در هنگام تماس زیاد پارچه با سطوح، نشستن و راه رفتن روی فرش، بیشتر بروز می‌دهد. پس از تجمع بارهای استاتیکی در سطح، پارچه گردوغبار بیشتری را جذب خود می‌کند. پارچه‌های چادری به‌دلیل اینکه در سطح بیرونی پوشش فرد قرار دارد و با لباس‌های دیگر در تماس و سایش است، بیشتر مستعد ایجاد خاصیت الکتریسیته ساکن می‌باشد که این موضوع باعث می­‌گردد که به بدن یا لباس‌­های دیگر بچسبد. در مواردی تجمع بیش‌ازحد بارهای استاتیکی منجر به جرقه می­‌گردد که در صورت مجاورت با مواد قابل اشتعال می­‌تواند خطراتی را به همراه داشته باشد. شرکت متقاضی فناوری در نظر دارد از ترکیبات و موادی استفاده کند که خاصیت آنتی­‌استاتیک داشته باشند تا تمایل سطوح پارچه‌های چادر مشکی را نسبت به تجمع بارهای الکتریکی کاهش ­دهد و مشکلاتی که در خط تولید چادر مشکی و همین‌طور موقع استفاده از آن‌ها به وجود می‌آید را به حداقل میزان خود کاهش دهد. شرکت متقاضی در حال حاضر از مواد آنتی‌استاتیک خارجی که سازگاری با مواد دیگر مورد استفاده در خط تولید از جمله عمق‌دهنده رنگ، نرم کن و … دارد استفاده می­‌کند و به علت مشکلات تامین مواد خارجی در نظر دارد از مواد داخلی سازگار با مواد دیگر تکمیلی استفاده نماید. لازم به ذکر است تاکنون از مواد آنتی‌استاتیک مختلف داخلی موجود استفاده گردیده است ولی به علت نداشتن سازگاری با مواد تکمیلی دیگر چادر مشکی باعث ایجاد رسوب روی پارچه و مشکلات دیگر شده‌اند. لازم به ذکر می‌باشد که تولید سالانه شرکت متقاضی 7 میلیون مترمربع می‌باشد که در نهایت بین روش‌های مذکور معرفی شده و هر روش دیگر مورد نظر فناوران باشد در صورتی‌که، عین مقرون به‌صرفه بودن، اثر مانده‌گاری بالاتری داشته باشند مورد تایید می‌باشد. تیم‌های توانمند در اجرای طرح می‌بایستی پیشنهاد قیمتی خود را طبق مدل همکاری مطلوب در قسمت تحقیق و توسعه مشارکتی محصول، به منظور دست‌یابی به عقد قرارداد ارائه دهند

راه‌حل‌ها و پیشنهاد‌های غیر جذاب

  • از پلی­‌آنیلین برای اصلاح خواص الکتریسیته ساکن در پارچه‌های پلی‌استری استفاده می­‌شود؛ که با توجه به خاصیت سرطان‌زایی پلیمرهای هادی، این رویکرد برای انسان و هم‌چنین ­محیط‌زیست مناسب نمی­‌باشد.
  • از پوشش‌­دهی محلول نانو ذرات اکسید روی بر سطح پلی‌استر استفاده می­‌شود که با توجه به وجود فلز در ساختار آن، انتقال بار الکتریکی به بیرون سطح پارچه بیشتر انجام می‌­شود. درنتیجه این عامل می­‌تواند زیردست نامطلوب در سطح پارچه و کاهش میزان انعطاف‌پذیری مطلوب پارچه چادری را به همراه داشته باشد.
  • استفاده از مواد آنتی‌استاتیک کاتیونی که در حال‌حاضر در کارخانه استفاده می‌شود به دلیل ایجاد بار مثبت بر سطح پارچه چندان مناسب به نظر نمی‌رسد؛ زیرا گردوغبار موجود در هوا غالباً بار منفی دارند که این امر منجر به جذب بیشتر گردوغبار بر سطح پارچه می‌گردد.
  • به دلیل اینکه استفاده از مواد شیمیایی علاوه بر صرف هزینه اضافی و آلودگی محیط‌زیست، همچنان مصرف زیاد آب را در پی دارد، استفاده از تکمیل­‌هایی بر پایه مواد شیمیایی چندان جذابیتی در عصر حاضر ندارد.
  • شرکت متقاضی طرح نخ پلی‌­استر را از کارخانه‌های دیگری خریداری می­‌کند و کنترل دقیقی بر روی میزان رطوبت نخ در ابتدای تولید ندارد. هم‌چنین با توجه به اینکه مراحل تولید نخ در این کارخانه صورت نمی­‌گیرد، پس نمی­‌توان از روش­‌هایی که برای اصلاح خواص آنتی‌استاتیکی نخ پلی‌استر وجود دارد استفاده نمود.

راه‌حل‌ها و پیشنهادها باید الزامات زیر را رعایت نمایند

  • پس از انجام فرایند تکمیل آنتی استاتیک انتظار می‌رود که ثبات‌های شستشویی، نوری، تغییر ابعاد و استحکام پارچه تغییر چندانی نداشته باشند و در محدوده قابل‌قبول برای کالای نساجی باشد.
  • ارزیابی ثبات نوری مطابق با استاندارد آمریکا AATCC16
  • ارزیابی ثبات نوری مطابق با استاندارد اتحادیه اروپاISO 105-BO2 (sixth edition 2014)
  • ارزیابی ثبات شست‌وشویی مطابق با استاندارد آمریکا AATCC61 (این استاندارد ثبات شستشویی کالای رنگرزی شده را در پنج آزمایش متفاوت بیان می­‌کند. میزان ثبات شست‌وشویی در محدوده 4-5 مورد تائید است.)
  • ارزیابی ثبات شست‌وشویی مطابق با استاندارد اتحادیه اروپا شماره ISO105-C10:2006
  • ارزیابی خاصیت آنتی‌استاتیک مطابق با استاندارد اتحادیه اروپا ISO 2878:2017
  • مطابق با استاندارد ملی ایران شماره 187 (روش تعيين ثبات رنگ در مقابل خشک‌شویی)
  • مطابق با استاندارد ملی ایران شماره 204 (ثبات رنگ در برابر مالش)
  • مطابق با استاندارد ملی ایران شماره 2- 1147(روش اندازه­گیری مقاومت و ازدیاد طول تا حد پارگی پارچه تاروپودی (روش نوار پهن))
  • مطابق با استاندارد ملی ایران شماره 1242(تعيين تغييرات ابعاد پارچه بعد از غوطه­وري در آب سرد)
  • مطابق با استاندارد ملی ایران شماره 4-1521(مقاومت سايش پارچه به روش سايش مارتيندل)
  • مطابق با استاندارد ملی ایران شماره 4084 (ثبات رنگ در مقابل نور مصنوعي (لامپ زنون))
  • مطابق با استاندارد ملی ایران شماره 4530 (ثبات رنگ منسوجات در برابر شستشوي خانگي و تجاري)
  • مطابق با استاندارد ملی ایران شماره 7316 (ارزيابي ظاهر کالا پس از شست‌وشو و خشك‌كردن خانگي)
  • مطابق با استاندارد ملی ایران شماره 7943 (ثبات رنگ در برابر مالش)

نوع همکاری مطلوب

بر اساس پیشنهادها قابل‌ مذاکره می‌‌باشد.

ارسال پاسخ

تمامی پروپوزال‌ها باید تا تاریخ 1398/12/01 از طریق ایمیل Proposal@boomerangtt.com ارسال گردند. ارسال اسناد پشتیبان نظیر تصویر محصول، نتایج تست، گواهی ثبت اختراع، مجوزها و تأییدیه‌های احتمالی، رزومه فرد یا شرکت پیشنهاددهنده در ارزیابی بهتر طرح شما مؤثر خواهد بود.