فروش لپ تاپ نو و استوک بازاریان فروش عطر و ادکلن پرفیومی محمد طاها لطفی | taha lotfi طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ تاترین ، تاترین سکوی پرتاب برند شما کاهش مصرف سود یا جایگزینی آن در دستگاه بطری شوی خط شیشه - بومرنگ "شبکه خدمات نوآوری"
کاهش مصرف سود یا جایگزینی آن در دستگاه بطری شوی خط شیشه
اشتراک گذاری با دوستان
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp

 وضعیت: بسته

  شماره سند:RFP279805112

  تاریخ انتشار: 1398/06/04

  مهلت ارسال پیشنهاد: 1398/07/06

 فرصت‌ها: براساس پیشنهاد‌ها قابل‌ مذاکره خواهد بود.

 تماس : ۰۲۱۸۸۳۹۸۵۶۳ – ۰۲۱۸۸۳۹۸۵۴۳

  ارسال پروپوزال‌ها: Proposal@boomerangtt.com

ضرورت مسئله

در شرکت‌‌های صنایع تولیدی نوشیدنی، بطری‌‌هایی که برای استفاده مجدد به شرکت برگردانده می‌‌شوند، نیاز به شست‌وشو و ضدعفونی کردن دارند. در این شرکت‌‌ها برای شست‌وشوی بطری‌‌ها از دستگاه‌‌هایی استفاده می‌‌کنند که با استفاده از شوینده‌‌های مخصوص و در دمای بالا کار می‌­کنند. این دستگاه‌‌ها به‌گونه‌ای طراحی و ساخته شده‌‌اند که در آن بطری‌ها مسیری را طی می‌‌کنند که حداکثر میزان شست‌وشو حاصل گردد. در مسیر این بطری‌ها، مخزن‌ها و جت‌هایی قرار دارند که حاوی محلول پاک‌‌کننده مشخصی برای شست‌وشو و ضدعفونی کردن هستند. شرکت موردنظر از ماده سود سوزآور (NaOH) به‌ عنوان ماده شوینده استفاده می‌‌کند. از اهداف استفاده از دستگاه بطری‌شوی می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از بین بردن گردوخاک چسبیده به دیواره داخلی و دهانه بطری و نیز زدودن رسوبات ناشی از ته‌­نشینی مایع باقی‌مانده در بطری‌ها
  • ایجاد خاصیت روان‌کاری قطعات مکانیکی دستگاه به دلیل استفاده از سود به‌ عنوان ماده شوینده

3- به وجود آمدن اثر سینرژیستی (عامل اساسی کاهش بار میکروبی بطری‌ها) به علت کارکرد بطری‌شوی با ماده سود در دمای 60 الی 70 درجه سانتی‌گراد استفاده از سود به‌عنوان ماده شوینده در کنار مزایای فوق، مشکلاتی نیز دارد که به تعدادی از آن‌ها در زیر اشاره می‌ شود:

  • هزینه بالای استفاده از این ماده به‌ عنوان شوینده
  • مصرف بالا آب جهت شست‌وشوی سود باقی‌مانده در بطری‌ها
  • دمای کاری بالا دستگاه
  • خورندگی بالای سود در قطعات دستگاه بطری‌شوی
  • خطر ایمنی پرسنل جهت کار با سود
  • بالا بودن ضایعات سود‌

شرح مسئله

یک شرکت متقاضی، در حال حاضر از دو دستگاه بطری‌شوی با برندهای H&K و ORTMANN استفاده می­‌کند. توان دستگاه بطری شوی H&K، 24000 بطری در ساعت و دستگاه بطری‌شوی ORTMAN، 20400 بطری در ساعت می‌‌باشد. برای روشن‌­تر شدن مسئله ابتدا نیاز است یک شناخت نسبی از اجزای مختلف سیستم داشته باشیم.

تصویر 1- سیمان-سبک-چاه_-های-نفت-و-گاز-4
تصویر 2- نمایی از ورودی دستگاه بطری شوی

در ادامه برای درک بهتر نحوه فعالیت دستگاه بطری‌شوی، بخش‌های مختلف دستگاه Ortman همراه با توضیحات مربوطه ارائه می‌‌گردد. مطابق شکل (2) در قسمت ورودی دستگاه، بطری‌‌های شیشه‌‌ای توسط جک‌های ورودی در داخل پاکت بطری قرار می‌گیرد و به داخل دستگاه هدایت می‌‌شوند.

تصویر 3- نمایی از محفظه داخلی دستگاه بطری شوی

بطری‌ها پس از وارد شدن به مخزن شماره 1 به‌طور کامل در آن غوطه‌ور می‌شوند و در طول مسیری که این بطری‌ها طی می‌کنند (مطابق شکل شماره 1)، با محلول حاوی 5/1 درصد سود به‌‌طور کامل پر می‌شوند. پس از خارج شدن بطری‌‌ها از مخزن شماره 1 و خالی شدن تمام محتوای آن، یک جت (نازل) تعبیه شده است که محلول سود را با فشار در داخل بطری‌ها وارد می‌‌کند.

لازم به ذکر است که محلول مورد استفاده در نازل‌ها همان محلول مخزن 1 می‌باشد که طی یک عمل سیرکولاسیون دوباره به مخزن برگردانده می‌شود. در گام دومِ شست‌وشو، بطری‌‌ها در محلول 5/2 درصد سود غوطه‌‌ور می‌شوند و پس از خروج از مخزن 2 برای شست‌وشوی رسوب‌های باقی‌مانده، در سه مرحله محلول حاوی سود توسط جت‌های شماره 2 و 3 و 4 به‌ صورت متوالی درون بطری‌ها وارد می‌‌شود. محلول جت‌های شماره 2 و 3 حاوی 5/2 درصد سود می‌باشد و جت شماره 4 از محلول مخزن شماره 3 که 5/0 درصد سود دارد، تغذیه می‌‌شود.

فیلترهایی که در پایین هرکدام از مخازن شماره 1 و 2 تعبیه شده‌‌اند، برای جداسازی اجسام جامد باقی‌مانده در بطری‌‌ها مورد استفاده قرار می‌‌گیرند. (مطابق شکل شماره 1)

تصویر 4- نمای بیرونی از قسمت آبکشی نهایی دستگاه

به دلیل انتقال محلول شوینده بین مخازن و همچنین نشتی دستگاه برای کنترل سطح محلول و میزان سود در هرکدام از مخازن، محفظه‌‌هایی در بیرون دستگاه وجود دارد که به‌صورت مستقیم این قابلیت را به اپراتور دستگاه می‌‌دهد که هر لحظه به عملیات اشراف داشته باشد. برای تنظیم میزان محلول مطلوب، روزانه به میزان 150-100 کیلوگرم سود مصرف می‌‌شود. تا این مرحله تقریباً همه بطری‌‌ها به‌ طور کامل رسوب‌زدایی شده‌‌اند و در گام آخر برای حذف سود باقی‌‌مانده، بطری‌‌ها ابتدا در مخزن شماره 3 غوطه‌‌ور می‌ شوند و در ادامه جت شماره 5، آب تقریباً خالص با TDS کمتر از ppm50 را وارد بطری‌‌ها می‌‌کند در همین مرحله نیز افشانه‌هایی (دوش‌‌هایی) در قسمت بالایی دستگاه وجود دارند که بدنه بطری‌‌ها را شست‌وشو می‌دهند. لازم به ذکر اینکه مخزن شماره 3 از آب بدون از سود تغذیه می‌شود ولی با توجه به اینکه بطری‌ها اندک­ مقداری سود به همراه خود وارد مخزن می‌کنند، به‌طور متوسط آب این مخزن حاوی 5/0 درصد سود می‌باشد.

آب مصرفی در مرحله آخر یا آبکشی نهایی بیشترین میزان را در مقایسه با سایر مراحل دارد.

تصویر 5- نمایی از قسمت خروجی دستگاه بطری شوی

درنهایت در قسمت خروجی دستگاه، بطری‌‌های تمیز و شسته شده از دستگاه خارج و به سمت فیلرها هدایت می‌شوند.

در مخزن‌‌های شماره 4 و 5، عملیات غوطه‌‌وری بطری‌‌ها اتفاق نمی‌‌افتد و این مخازن صرفاً برای جمع‌آوری محلول شوینده پس از مرحله شست‌وشو توسط جت‌ها به کار می‌روند.‌

راهکار‌های پیشنهادی

  • استفاده از ماده شوینده‌ای با دمای کاری پایین برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی و جلوگیری از تولید بخارهای مضر
  • استفاده از ماده شوینده‌‌ای با هزینه تمام‌شده پایین نسبت به سود

راه حل‌ها و پیشنهاد‌های غیر جذاب

  • استفاده از مواد بدون قدرت کافی (مانند پرسیدین یا کلر) برای از بین بردن رسوبات کف بطری
  • استفاده از موادی با قیمت تمام‌شده بالا نسبت به دوز مصرفی آن ماده
  • استفاده از موادی با بخارهای شیمیایی خطرناک
  • استفاده از پاک‌کننده‌های اسیدی به دلیل محیط دمایی بالا در دستگاه بطری­‌شوی

راه‌حل‌ها و پیشنهادها باید الزامات زیر را رعایت نمایند

  • حجم آب مورد استفاده در هر ساعت به میزان m3 20 می‌ باشد که طرح پیشنهادی باید این مقدار را حداقل 30% کاهش دهد.
  • در حال حاضر مصرف سود روزانه به میزان 150-100 کیلوگرم می‌باشد و برای تعویض کامل محتوای مخازن هر 15 روز یک‌‌بار به میزان 1000 کیلوگرم سود مصرف می‌‌شود. اگر مقصود از طرح پیشنهادی، کاهش میزان سود باشد؛ این مقدار باید حداقل 30% کاهش یابد.
  • توان مورد انتظار از دستگاه یا فرآیند جدید 24000 بطری در ساعت می‌باشد.
  • ماده شوینده پیشنهادی باید خاصیت روان‌کاری داشته باشد.

نوع همکاری مطلوب

بر اساس پیشنهادها قابل‌ مذاکره می‌باشد.

ارسال پاسخ

تمامی پروپوزال‌ها باید تا تاریخ 1398/07/06 از طریق ایمیل Proposal@boomerangtt.com ارسال گردند. ارسال اسناد پشتیبان نظیر تصویر محصول، نتایج تست، گواهی ثبت اختراع، مجوزها و تأییدیه‌های احتمالی، رزومه فرد یا شرکت پیشنهاددهنده در ارزیابی بهتر طرح شما مؤثر خواهد بود.