فروش لپ تاپ نو و استوک بازاریان فروش عطر و ادکلن پرفیومی محمد طاها لطفی | taha lotfi طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ تاترین ، تاترین سکوی پرتاب برند شما پایش دیجیتال نشت خطوط لوله نفت و گاز - بومرنگ "شبکه خدمات نوآوری"
پایش دیجیتال نشت خطوط لوله نفت و گاز
اشتراک گذاری با دوستان
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp

 وضعیت: بسته

  شماره سند:RFP449807117

  تاریخ انتشار: 1398/08/19

  مهلت ارسال پیشنهاد: 1398/08/30

 فرصت‌ها: براساس پیشنهاد‌ها قابل‌ مذاکره خواهد بود.

 تماس : ۰۲۱۸۸۳۹۸۵۶۳ – ۰۲۱۸۸۳۹۸۵۴۳

  ارسال پروپوزال‌ها: Proposal@boomerangtt.com

ضرورت مسئله

  قیمت روزافزون انرژی، دغدغه‌های زیست‌محیطی و نگرانی از ایمنی خطوط لوله در عبور از مناطق مسکونی، سیستم‌های مانیتورینگ و نشت‌یابی را جزء لاینفک تأسیسات زیربنایی خطوط انتقال نفت و گاز نموده است. خطوط لوله انتقال نفت و گاز اغلب از مناطقی عبور می‌کنند که در معرض لغزش زمین و زمین‌لرزه قرار دارند، ضمناً مواردی چون خطای عوامل انسانی (به‌صورت عمدی یا تصادفی) و انسداد مسیر عبور سیال به‌واسطه تشکیل یخ نیز می‌توانند بهره‌برداری از خطوط را مختل نمایند. این خطرات بالقوه به‌طور مؤثری می‌توانند منجر به آسیب، نشتی یا شکستگی خطوط شوند و این امر، تأثیرات جدی اقتصادی و اکولوژیکی را در بردارد. امروزه سیستم‌های نشت‌یابی بسیار متنوعی ارائه شده‌اند که هرکدام با استفاده از تکنیکی خاص، سعی در شناسایی دقیق و سریع محل نشتی دارند. ساختار عملکردی بسیاری از این سیستم‌ها ساده و برخی پیچیده می‌باشند، اما هنوز هیچ‌کدام از این سیستم‌ها نتوانسته‌اند به‌طور کامل همه انتظارات را برآورده کنند. پراکندگی خطوط لوله نفت و گاز در سطح ایران طیف بسیار وسیعی را شامل می‌شود. درواقع از شمال تا جنوب و غرب تا شرق کشور ادامه دارند و همچنین میانگین سنی نسبتاً بالای شبکه انتقال نفت و گاز باعث افزایش احتمال خرابی لوله‌ها گردیده است. طبق آخرین آمار و مقالات منتشرشده، در نمودار ذیل بیشترین دلایل آسیب‌پذیری و ایجاد نشتی در خطوط لوله بیان شده‌اند:

به‌طورکلی می‌توان عوامل فوق را از دلایل اساسی ایجاد آسیب و نشتی در خطوط لوله معرفی کرد. ازآنجایی‌که مانیتورینگ ساختاری و عملکردی به‌طور مؤثری می‌تواند ایمنی و مدیریت خطوط لوله را بهبود بخشد، باید پارامترهای معرف شرایط عملکردی و ساختاری خطوط لوله گرداوری گردند. مانیتورینگ می‌تواند در پیشگیری از شکستگی و از مدار خارج شدن خطوط لوله مؤثر واقع شود، در زمان بروز اِشکال، موقعیت دقیق آن را تشخیص دهد و موجب بهینه‌سازی برنامه‌های تعمیرات و نگهداری گردد. درنتیجه با افزایش ایمنی، هزینه‌های بهره‌برداری بهینه می‌شود و اتلاف منابع اقتصادی به حداقل می‌رسد. برای کاهش خرابی ناشی از نشتی به سیستمی نیاز است که در اولویت اول وجود نشتی و همچنین مکان، میزان، و زمان نشتی را مشخص کند و در مرحله دوم با بررسی خطوط لوله، امکان ایجاد نشتی در آینده را نیز هشدار دهد. در طول زمان، روش‌های بسیاری جهت نشت‌یابی به کار بسته شده است که می‌توان به‌طورکلی به سه دسته اصلی تقسیم‌بندی کرد:

  • روش‌های خارجی: exterior methods
  • روش‌های دیداری| بیولوژیکی: visual or biological methods
  • روش‌های داخلی | محاسبه‌ای: interior or computational methods

در جدول ذیل روش‌های پایش نشتی به‌صورت کلی بیان شده‌اند:

روش‌های دیداری و بیولوژیکی معمولاً روش‌هایی هستند که از قابلیت بویایی سگ تعلیم‌دیده بهره می‌گیرند یا کارشناسی جهت شناسایی محل نشتی به‌کار گرفته می‌شود. در بعضی روش‌ها از وسایلی مانند پهباد یا زیردریایی با بهره‌گیری از سنسورهای مختلف بر روی آن استفاده می‌شود. جهت انتخاب روش بهینه باید هزینه عملیاتی کردن روش، حساسیت، سرعت تشخیص نشتی و میزان خطاهای ایجاد شده در روش‌­های گوناگون را در نظر گرفت. موارد دیگری را باید در انتخاب روش نشت‌یابی، علاوه بر دقت سیستم مورد توجه قرار داد. ازجمله اینکه آیا آن روش امکان تشخیص مکان نشتی و همچنین توانایی تخمین اندازه و میزان نشتی را دارد یا آیا این روش برای استفاده آسان کاربر طراحی شده است یا آیا امکان بازطراحی یا بازسازی روش وجود دارد.

شرح مسئله

شرکت متقاضی در زمینه مدیریت، طراحی، تأمین کالا و تجهیزات مجتمع‌های پالایشگاهی و پتروشیمی، تأسیسات سرچاهی، خطوط لوله خشکی و دریایی بیش از ربع قرن فعالیت داشته است. این شرکت با بهره‌گیری از پرسنل مجرب و متخصص و تجهیزات و ماشین‌آلات پیشرفته و توان مدیریتی طی شانزده سال اخیر توانسته بیش از ۴۰۰۰ کیلومتر خط لوله در سایزهای مختلف را به مرحله بهره‌برداری برساند. جنس لوله‌های فولادی نفت و گاز از کربن استیل با استاندارد API یا معادل آن است. در حال حاضر این شرکت قصد دارد از سیستم‌های نشت‌یابی دیجیتال پیشرفته و آنی در احداث خطوط لوله جدید و همچنین بر روی خطوط لوله قدیمی استفاده کند. به دلیل وجود فیبر نوری در کنار خطوط لوله نفت و گاز، ترجیح شرکت متقاضی بر استفاده از فیبر نوری موجود می‌باشد. لازم به ذکر است سیستم نشت‌یابی پیشنهادی باید بر اساس شرایط بومی کشور ساخته شود. نمودار زیر تمایل شرکت متقاضی برای استفاده از سیستم نشت‌یابی را نشان می‌دهد.

مهم‌ترین دستاوردهای سیستم نشت‌یابی عبارت است از: 1- کاهش هزینه تولید 2- افزایش ضریب ایمنی در خطوط انتقال 3- کاهش تأثیرات زیست‌محیطی 4- افزایش بهره‌وری شرکت فناور باید پیشنهاد فنی و قیمتی خود را برای یک سیستم دیجیتال نشتی‌یابی در خطوط انتقال نفت، گاز و آب با توجه به الزامات موجود ارائه نمایند.

راه حل ها و پیشنهاد های غیر جذاب

  • سیستم‌های نشت‌یابی به روش‌های سنتی و غیر آنلاین
  • سیستم‌هایی که قابلیت استفاده در خطوط لوله انتقال روی سطح خاک (surface) و زیر خاک (underground) را نداشته باشند.

راه‌حل‌ها و پیشنهادها باید الزامات زیر را رعایت نمایند

  • با توجه به استفاده از فیبرنوری، روش موردنظر می‌بایست بر پایه این تکنولوژی طراحی و تدوین گردد. اساس این روش بر موازنه جرم استوار است که این کار با تحلیل چهار کمیت فشار، دما ، فلو و گرانش ویژه انجام می‌شود.
  • حساسیت(Sensitivity) : سیستم باید قادر به تشخیص نشتی برای مقدار مشخصی از دبی جریان باشد که این موضوع باید در کمترین زمان ممکن انجام شود. باید توجه داشت افزایش بیش‌ازحد حساسیت موجب اشکال در سایر بخش‌ها نشود.
  • قابلیت اطمینان(Reliability): این موضوع صرفاً به سیستم اندازه‌گیری مرتبط می‌شود و به این منظور، باید قابلیت اطمینان تجهیزات مورد استفاده به‌دقت بررسی شود و برنامه دوره‌ای نگهداری برای چنین سیستم‌هایی که بر اساس مدل کار می‌کنند، در نظر گرفته شود.
  • دقت و صحت (Accuracy): تشخیص نشتی، میزان نشتی و محل نشتی باید با دقت و صحت تشخیص داده شوند. با توجه به اینکه روش پایه، موازنه جرم است، لذا از روش‌های جبران سازی، برای افزایش دقت و صحت اندازه‌گیری استفاده شود.
  • قابلیت تشخیص محل نشتی
  • تقاوم: به‌منظور کارا بودن سیستم نشت‌یاب در شرایط کاری مختلف. لذا جهت بررسی ویژگی تقاوم سیستم نشت‌یاب، لازم است آن را برای زمان‌های کاری و شرایط مختلف مورد بررسی قرار داد.
  • سیستم موردنظر باید به‌صورت Real time برای تشخیص نشتی ( بلافاصله بعد از رخ دادن نشتی) و نیز در نظر گرفتن روش‌های استاتیکی به‌منظور تشخیص نشتی‌های مدت‌دار طراحی شود.
  • سیستم موردنظر قابلیت اتصال به اسکادا داشته باشد.
  • قابلیت تشخیص نشتی در شرایط مختلف کاری مانند shut down ، تغییر فلوی سیال عبوری و … را داشته باشد.
  • مستقل از نوع سیال باشد (حالت گذرا، لمینار و توربولنت).
  • دامنه فشاری محدودی نداشته باشد.
  • مستقل از طول خط و سایز لوله باشد.
  • سنسورهای اندازه‌گیری، باید دارای مشخصه‌های اندازه‌گیری زیر باشند:
  • سیستم نشت‌یاب باید به‌صورت 12 ایستگاه توزیع‌شده باشد که 74 کیلومتر خط لوله نفت را پوشش دهد.
  • تغذیه تجهیزات اندازه‌گیری، ایستگاه‌ها و روشنایی محوطه ایستگاه‌ها، با پنل خورشیدی و تأمین برق بدون وقفه انجام ‌شود.
  • جمع‌آوری اطلاعات میدانی تجهیزات توسط RTU های سیستم اسکادا به‌صورت لحظه‌ای انجام شود.
  • ارتباط بین سیستم اسکادا موجود و اسکادای جدید برقرار گردد.
  • برنامه مهندسی شده زمانی و فنی توسط ارائه دهنده طرح ارائه شود.
  • تأمین تجهیزات در حال حاضر و آینده پیش‌بینی شود.
  • سیستم پنل خورشیدی به همراه ملزومات آن طراحی شود.
  • اطلاعات با جزئیات بیشتر مطابق با استانداردها در مورد جانمایی تجهیزات، مشخصات تجهیزات و SPEC های مربوطه به همراه نقشه‌ها قابل ارائه به پیشنهاددهنده‌ی طرح می‌باشند.

نوع همکاری مطلوب

بر اساس پیشنهادها قابل‌ مذاکره می‌باشد.

ارسال پاسخ

تمامی پروپوزال‌ها باید تا تاریخ 1398/08/30 از طریق ایمیل Proposal@boomerangtt.com ارسال گردند. ارسال اسناد پشتیبان نظیر تصویر محصول، نتایج تست، گواهی ثبت اختراع، مجوزها و تأییدیه‌های احتمالی، رزومه فرد یا شرکت پیشنهاددهنده در ارزیابی بهتر طرح شما مؤثر خواهد بود.