فروش لپ تاپ نو و استوک بازاریان فروش عطر و ادکلن پرفیومی محمد طاها لطفی | taha lotfi طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ تاترین ، تاترین سکوی پرتاب برند شما به‌روز‌رسانی سیستم اعلام و اطفاء حریق نیروگاه - بومرنگ "شبکه خدمات نوآوری"
به‌روز‌رسانی سیستم اعلام و اطفاء حریق نیروگاه
اشتراک گذاری با دوستان
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp

 وضعیت: بسته

  شماره سند: RFP069806114

  تاریخ انتشار: 1398/08/12

  مهلت ارسال پیشنهاد: 1398/09/11

 فرصت‌ها: براساس پیشنهاد‌ها قابل‌ مذاکره خواهد بود.

 تماس : ۰۲۱۸۸۳۹۸۵۶۳ – ۰۲۱۸۸۳۹۸۵۴۳

  ارسال پروپوزال‌ها: Proposal@boomerangtt.com

ضرورت مسئله

به‌طور‌کلی مناطقی با حد ریسک بالا نیازمند مقاوم‌سازی و اتخاذ شرایط پیش‌گیرانه در مقابل ریسک احتمالی مانند حریق می‌باشد. خطرات احتمالی عمدتاً به دلیل وجود واحد‌های سوخت فسیلی است که به‌عنوان منبع تولید انرژی الکتریکی در نیروگاه به‌کار می‌رود. دلیل دیگر، هم‌جواری مواد قابل اشتعال و انفجار (سوخت‌های فسیلی و دیگر مواد پایه نفتی) با ابزار انتقال نیرو و ترانس‌های جریان قوی در واحد‌های تولیدی است که غال با از روغن قابل اشتعال به‌عنوان سیستم خنک کاری آن‌ها استفاده می‌شود؛ درنهایت لازم به ذکر است که تجهیزات سوئیچ‌گیر، تابلو و رک‌های فشارقوی و ضعیف حد ریسک بالای این مجتمع نیروگاهی را در مقابل حریق نشان می‌دهد. نیروگاه گازی از BOPهای مختلفی تشکیل شده است، یکی از این BOPهای مهم سیستم اعلام و اطفاء حریق می‌باشند. سیستم‌های اطفاء حریق در نیروگاه‌ها بر دو پایه استوار هستند.

  1. سیستم‌های پایه خنک‌کننده که عمدتاً به‌وسیله آب یا ترکیب آب و فوم خدمت خنک‌کاری و اطفاء را انجام می‌دهند. معایب این سیستم‌ها رسانایی جریان الکتریکی اطفاء‌کننده و نهایتاً محدودیت در استفاده در ساختمان‌ها و فضاهای بسته است.
  2. سیستم‌های چند مؤلفه‌ای مانند سیستم‌هایClean agent که به‌صورت چندوجهی و با قطع بیش از یک عامل حریق باعث اطفاء می‌شوند مانند: Co2 / Fm200 / IG55 / Halon1301 مزایای این سیستم‌ها سطح بالای اطمینان و کاربردی بودن آن‌ها است و معایب آن‌ها شامل مؤلفه مالی و ارزش بالای قطعات می‌شود؛ در ضمن این سیستم‌ها صرفاً به جهت ماهیت گازی خود در محیط‌های بسته قابل‌اجرا می‌باشند.

شرح مسئله

 در یک نیروگاه تولید برق، طراحی اولیه و اجرای سیستم اعلام و اطفاء حریق در دهه 70 به‌صورت استاندارد انجام شده و مشاور طرح نیز اجرای سیستم فوق‌الذکر را مورد تائید قرار داده است؛ گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که دتکتورهای حرارتی و دودی سیستم اعلام و اطفای حریق کلیه بخش‏‌های نیروگاه در زمان تعمیرات دوره‏ای توسط پرسنل ایمنی چک شده و در صورت نیاز قطعات موردنظر تعویض شده‌‏اند ولی به‌روز‌رسانی صورت نپذیرفته است. سامانه اعلام و اطفاء حریق به تفکیک، دارای شرایط و وضعیت‌ زیر است:

  • سامانه اعلام حریق شامل 126 دتکتور دمای ثابت⸲ 56 دتکتور حساس به افزایش دما⸲ 160 دتکتور دود یونیزاسیون⸲ 28 دتکتور دودی فوتوالکتریک⸲ 50 شستی اعلام حریق فضای باز⸲ 22 شستی تخلیه دستی فضای باز⸲ 39 آژیر اعلام حریق⸲ 16 زنگ اطفاء حریق⸲ 14 چراغ سردرب اطفاء حریق گازی⸲ 16 عدد سلکتور اطفاء حریق⸲ 20 کنترل پنل اطفاء حریق⸲ 10 میمیک پنل⸲ 46 کنترل پنل محلی و 5 کنترل پنل اصلی است؛ علاوه بر موارد ذکر شده حدود 3500 متر کابل 5/1*2 و کاندوئیت گرم سایز 16 نیز وجود دارد.
  • سیستم اطفاء حریق گازی شامل سیستم اطفاء حریق بر پایه گاز Co2 می‌باشد.
  • سیستم اطفاء حریق آبی شامل سیستم‌های واترمیست⸲ اسپرینکلر و هیدرانت خشک است.

سیستم آشکار‌ساز (دتکتور) شامل چهار نوع آشکار‌ساز عادی بوده که به تفکیک به آن‌ها اشاره می‌شود.

  • آشکارسازهای یونیزاسیون به‌وسیله سطوح رادیواکتیویته به ذرات دود معلق در هوا حساسیت نشان می‌دهند و نسبت به سایر آشکارساز‌های نقطه‌ای حساسیت بیشتری دارند⸲ عمر مفید آن‌ها 10 سال بوده و لازم است هرسال با جریان هوای یونیزه شستشو داده شوند.
  • آشکار‌ساز‌های دودی فوتو‌الکتریک به‌وسیله جریان‌های نوری و لیزری، ذرات معلق را رؤیت می‌کنند و نسبتاً کمترین حساسیت را به دود دارند⸲ عمر مفید آن‌ها 15 سال می‌باشد و الزامی است که هر سال با جریان هوا شستشو داده شوند.
  • آشکارساز‌‌های دمای ثابت در رنج مشخصی از دما فعال می‌شوند و نسبتاً بیشترین حساسیت را به دمای مشخصه دارند⸲ عمر مفید آن‌ها 15 سال می‌باشد و لازم است هر سال با الکل شستشو داده شوند.
  • آشکار‌ساز‌های دمای افزایشی در اثر نرخ افزایش دمای نامتعارف فعال می‌شوند و نسبتاً کمترین حساسیت به حریق را دارند⸲ عمر مفید آن‌ها 15 سال می‌باشد و باید هر سال با الکل شستشو داده شوند.

باید اشاره داشت که سیستم فعال در مجموعه توان سازگاری با نرم‌افزارهای مانیتورینگ و کنترلی را ندارد. سیستم اعلام حریق نیروگاه‌ها به علت گستردگی محیطی و تفاوت در حساسیت‌های محیطی حاکم بر مناطق مختلف، به سیستم اعلام و اطفاء حریق آدرس‌پذیر و قابل‌برنامه‌ریزی نیاز دارد که این امر در استاندارد‌های بالادستی از قبیل NFPA 72 قابل اشاره است. توضیح 1: در سیستم‌های اعلام حریق آدرس‌پذیر هر تجهیز آدرس خاصی در پروتکل بستر سیستم دارد و دقیقاً منطقه تحت اشاره، قابلیت بررسی حریق احتمالی یا حتی ایراد ایجاد شده را دارد که این امر باعث کاهش مدت‌زمان اطفاء یا رفع نواقص خواهد شد. برای مثال در سالن WTP یا Water Treatment Planet که زیربنای آن 1600 متر است⸲ پیدا کردن حریق جزئی بین تجهیزات نصب‌شده کاری سخت و زمان‌بر است. در صورت وجود تجهیز آدرس‌پذیر، شعاع تشخیص حریق به 9 متر کاهش می‌یابد. توضیح 2: حساسیت در تجهیزات آدرس‌پذیر و قابل‌برنامه‌ریزی متغیر است و در چهار سطح قابلیت اجرا و برنامه‌ریزی دارد. مدیریت سیستم‌ اعلام حریق در نیروگاه‌ها در چهار سطح دسترسی صورت می‌گیرد:

  • سطح کاربری اتاق کنترل: این سطح به‌وسیله نرم‌افزار مانیتورینگ و در بستر اینترانت در اتاق کنترل قابل‌مشاهده بوده و فرامین اعلام حریق و یا حتی نواقص و ایرادات به وجود آمده و حد آلودگی سطحی دتکتور قابل‌رؤیت است.
  • سطح کاربری واحد آتش‌نشانی: کنترل‌پنل تکرار کننده در واحد مذکور نصب ‌شده و در صورت رؤیت ریسک حریق، فوراً این واحد به منطقه تحت پوشش اعزام می‌شوند.
  • سطح کاربری تعمیرات و ابزار دقیق: کنترل پنل اصلی در این واحد نصب شده و امکانات بررسی آلودگی⸲ نواقص احتمالی⸲ قطعی یا عیوب تجهیزات در ریز‌ترین سطح قابل رؤیت و قابل رفع است.
  • سطح کاربری مهندسی: در این سطح دسترسی به برنامه‌ریزی کلیه سطوح دیگر و تغییرات احتمالی در طرح اولیه قابل اجرا می‌باشد.

راه‌حل‌ها و پیشنهادها باید الزامات زیر را رعایت نمایند

  • راه‌‏اندازی سیستم مانیتورینگ شامل سرور (Server)، آرشیو سرور (Archive Server)، سیستم مهندسی (Engineering System) و سیستم‏‌های اپراتوری (Station System) در محل ساختمان ایمنی نیروگاه و انجام کابل‌کشی‌های لازم جهت ارتباط شبکه آتش‌نشانی با دیگر شبکه‌های موجود در نیروگاه.
  • اجرای سیستم اعلام و اطفاء حریق آدرس‌پذیر و قابل‌برنامه‌ریزی و انتقال سیگنال‏‌های فرمان، feedback و status تمامی ادوات آتش‌‏نشانی موجود در نیروگاه (واحدهای بخار و گاز) شامل Booster پمپ‌‏ها، دیزل پمپ‌‏ها، سطح تانک‏‌های فوم و آب و … به سیستم مانیتورینگ (با توجه به گستردگی محیطی و تفاوت در حساسیت‌های محیطی حاکم بر مناطق مختلف)
  • انتقال کلیه فرمان‏‌های موجود (Reset، Acknowledge و …) بر روی پانل مرکزی سیستم آتش‏‌نشانی مستقر در اتاق فرمان بخار با کد شناسایی 030YE00 GS00 به سیستم مانیتورینگ (لازم به ذکر است که پانل مذکور هم‏‌اکنون به‎دلیل عدم وجود قطعات یدکی سخت‌‏افزاری و همچنین پشتیبان نرم‌‏افزاری خارج از سرویس بوده و قابلیت مانیتورینگ یا ارسال فرمان به سیستم آتش‌‏نشانی را دارا نمی‏‌باشد)
  • طراحی صفحات رابط کاربری مربوط به سیستم‏‌های اعلام و اطفای حریق در سیستم مانیتورینگ با رعایت استانداردهای طراحی صفحات در رابط کاربری و تیپ صفحات از پیش طراحی‌‏شده سیستم مانیتورینگ نیروگاه
  • رعایت استاندارد‌های بالادستی از قبیل NFPA 72
  • رعایت الزامات سازمان پدافند غیرعامل و استانداردهای شبکه‏‌های صنعتی
  • قابلیت ایجاد حساسیت در تجهیزات آدرس‌پذیر
  • مدیریت سیستم‌های اعلام حریق در نیروگاه‌ها در چهار سطح دسترسی (سطح کاربری اتاق کنترل، سطح کاربری واحد آتش‌نشانی، سطح کاربری تعمیرات و ابزار دقیق و سطح کاربری مهندسی)
  • تنظیم و راه‌اندازی مجدد سیستم اطفاء حریق گازی (که شامل سیستم اطفاء حریق بر پایه گاز Co2 می‌باشد)
  • تنظیم و راه‌اندازی مجدد سیستم اطفاء حریق آبی (که شامل سیستم‌های واترمیست⸲ اسپرینکلر و هیدرانت خشک است)
  • باتوجه به اینکه سیستم کنونی آدرس‌‏پذیر نمی‏‌باشد، ممکن است برخی از تجهیزات سیستم اعلام و اطفای حریق (مطابق با نقشه نیروگاه) نیاز به تعویض داشته باشند و نیز برخی از تجهیزات، قابلیت استفاده مجدد را داشته باشند. (با توجه به پروژه‌های قبلی انجام‌شده در این نیروگاه و نیروگاه‌های دیگر، آدرس‌پذیر کردن سیستم اعلام و اطفای حریق هم از طریق تعویض تجهیزات قدیمی با نوع مشابه آدرس‌پذیر انجام شود و هم از طریق استفاده از ماژول‌های Input – Output و پردازشگرهای میانی)

نوع همکاری مطلوب

بر اساس پیشنهادها قابل‌ مذاکره می‌‌باشد.

ارسال پاسخ

تمامی پروپوزال‌ها باید تا تاریخ 1398/09/11 از طریق ایمیل Proposal@boomerangtt.com ارسال گردند. ارسال اسناد پشتیبان نظیر تصویر محصول، نتایج تست، گواهی ثبت اختراع، مجوزها و تأییدیه‌های احتمالی، رزومه فرد یا شرکت پیشنهاددهنده در ارزیابی بهتر طرح شما مؤثر خواهد بود.