فروش لپ تاپ نو و استوک بازاریان فروش عطر و ادکلن پرفیومی محمد طاها لطفی | taha lotfi طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ تاترین ، تاترین سکوی پرتاب برند شما اندازه‌گیری فاکتورهای محیطی آبزیان - بومرنگ "شبکه خدمات نوآوری"
اندازه‌گیری فاکتورهای محیطی آبزیان
اشتراک گذاری با دوستان
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp

 وضعیت: بسته

  شماره سند:

  تاریخ انتشار: 1396/04/27

  مهلت ارسال پیشنهاد:1396/05/27

 فرصت‌ها: براساس پیشنهاد‌ها قابل‌ مذاکره خواهد بود.

 تماس : ۰۲۱۸۸۳۹۸۵۶۳ – ۰۲۱۸۸۳۹۸۵۴۳

  ارسال پروپوزال‌ها: Proposal@boomerangtt.com

ضرورت مسئله

مصرف آبزیان در دهه‌های اخیر از سویی به دلیل افزایش جمعیت و از سوی دیگر در پی آشکار شدن اهمیت طبی و نقش غذاهای حاصل از منابع آبزی در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌های صعب‌العلاج و رویکرد عمومی به مصرف غذاهای حاصل از منابع آبزی، در حال افزایش است. این امر موجب شده است تا در چند دهه اخیر آبزی‌پروری رشد بسیار چشم‌گیری نماید. ایران نیز همسو با دیگر کشورهای دنیا، در این مسیر گام‌های قابل قبولی برداشته است.

به‌طورکلی دوره پرورش ماهیان گرمابی با گرم شدن هوا از اواسط فروردین آغاز می‌شود و تا آخر تابستان و گاهی تا اواسط مهر (بسته به منطقه جغرافیایی) ادامه می‌یابد. کنترل فاکتورهای فیزیکو شیمیایی آب به‌طورمعمول از اوایل فصل پرورش آغاز می‌شود.

انواع ماهیانی که در این شرکت پرورش داده می‌شوند به علت وابستگی به چرخه عناصر، بیش از دیگر ماهیان تحت تأثیر فاکتورهای محیطی قرار دارند. در این شرکت، از گذشته تاکنون فاکتورهای محیطی (اکسیژن، پی اچ، دما، آمونیاک و نیتریت) از طریق کیت‌های دستی اندازه‌گیری می‌شود. از معایب این روش، وجود خطا در بسیاری از کیت‌های موجود در بازار و همچنین زمان‌بر بودن آن می‌باشد چراکه باید از چند نقطه استخر و از عمق‌های مختلف آب و در زمان‌های مختلف شبانه‌روز نمونه‌برداری صورت گیرد و معمولاً در استخرهای بزرگ خاکی این کار به‌آسانی میسر نیست. ازاین‌رو استفاده از سنسورهای دیجیتالی که قابلیت نصب در مزارع پرورشی را دارد، معایب فوق را ندارد و می‌توان هر ساعت از شبانه‌روز به‌آسانی از شرایط فیزیکو شیمیایی آب آگاه شد.

استفاده از سنسورهای دیجیتال سنجش فاکتورهای فیزیکو شیمیایی آب نزدیک به دو دهه است که در سیستم‌های مداربسته (RAS) پرورش ماهیان آب شیرین از قبیل قزل‌آلای رنگین‌کمان، گربه‌ماهی و تیلاپیا و ماهیان آب‌شور از قبیل سی باس، هامور و سوکلا رایج شده است.

در چند سال اخیر این تکنولوژی به مزارع ماهیان گرمابی نیز راه پیدا نموده است. به‌ طور نمونه در مزارع ماهیان گرمابی کشور ویتنام (به‌عنوان یکی از قطب‌های پرورش ماهیان آب شیرین در جهان) این تکنولوژی در حال گسترش می‌باشد.

شرح مسئله

پرورش انواع کپور ماهیان (شامل فیتوفاگ، بیگهد، کپور و آمور) یکی از چند گونه‌ای است که در ایران و بسیاری دیگر از کشورها رایج می‌باشد. این گونه‌ها به علت استفاده از زنجیره‌های ابتدایی غذایی ماهیانی مقرون‌ به‌صرفه می‌باشند اما درعین‌حال به علت وابستگی به چرخه عناصر، بیش از دیگر ماهیان تحت تأثیر فاکتورهای محیطی قرار دارند. به‌عبارت‌دیگر به علت تأثیر زیاد متغیرهای محیطی از قبیل دما، پی اچ، اکسیژن، شدت تابش و غیره، ریسک تولید افزایش می‌یابد. ماهیان پرورشی در این شرکت مختص به ماهیان گرمابی می‌باشد. ماهیان گرمابی پرورشی در ایران و به طبع در این شرکت شامل ۴ گونه (فیتوفاگ، بیگهد، کپور و آمور) می‌باشد که به‌طور هم‌زمان در اواسط زمستان در استخرها رهاسازی شده و بعد از حدود یک‌سال به‌عنوان ماهی پروار برداشت می‌شود. حال برای داشتن آبزی پروی موفق باید با کنترل حداکثری فاکتورهای محیطی، ریسک تولید را کاهش داد. این فاکتورها ابتدا باید شناسایی و یا به‌عبارت‌دیگر به‌صورت کمی اندازه‌گیری شوند تا بتوان واکنش‌های مناسب را اتخاذ نمود. فاکتورهای محیطی که در پرورش کپورماهیان (ماهیان گرمابی) اهمیت زیادی دارد اکسیژن، پی اچ، دما، آمونیاک و نیتریت می‌باشد. سنجش پیوسته این فاکتورها به علت اینکه تأثیرات زیادی بر سلامت و رشد ماهیان دارند و از طرفی به سبب اینکه در شبانه‌روز دارای تغییرات زیادی می‌باشند ضروری می‌باشد. با توجه به مطالب فوق و بیان ضرورت‌های اندازه‌گیری فاکتورهای فیزیک و شیمیایی آب، نیاز است برای کنترل بهتر فاکتورهای محیطی و مدیریت بهتر شرایط، با دقت و سرعت بیشتری از شرایط موجود در استخر آگاه شد. حال با استفاده از هوشمندسازی مزارع و استفاده از سنسورهای سنجش پارامترهای آب، می‌توان با سرعت و دقت زیاد از شرایط موجود آگاه شد و متقابلاً عکس‌العمل‌های مناسب را اعمال نمود. این شرکت دارای ۶۰ هکتار استخر خاکی می‌باشد. این ۶۰ هکتار شامل چند استخر مجزا به ابعاد، ۲۲، ۱۷، ۱۲ و ۹ هکتاری می‌باشد. طراحی اولیه باید به‌صورت پایلوت در استخر ۲۲ هکتاری به انجام برسد. با داشتن اطاعات کافی از وضعیت استخر خطر تلفات ماهی به میزان زیادی کاهش می‌یابد. طی یک کار عملیاتی در این شرکت در دو سال اخیر (۹۴ و ۹۵) با اندازه‌گیری فاکتورهای فیزیک و شیمیایی آب با استفاده از کیت‌های دستی و مدیریت بهتر برنامه‌ریزی‌های پرورشی، میانگین تولید یک استخر ۲۲ هکتاری از ۳,۸ تن در هکتار به ۵.۶ تن افزایش یافت. به‌عبارت‌دیگر افزایش تولیدی حدود ۱.۸ تن در هکتار مشاهده شد. با توجه به میانگین قیمت ماهیان گرمابی در سال جاری (حدود ۵۰.۰۰۰ ریال) به ازای هر هکتار حدود ۹۰ میلیون ریال افزایش ریالی فروش مشاهده شد. استفاده از سنسورهای دیجیتال نسبت به کیت‌های دستی چندین مزیت دارند. دقت بالای اندازه‌گیری یکی از ویژگی‌های مهم دستگاه‌های دیجیتال می‌باشد. بخصوص برای فاکتورهایی از قبیل آمونیاک، نیتریت و اکسیژن که مقدار آن در آب حد ppm می‌باشند. راحتی کار در اندازه‌گیری یکی دیگر از مزیت‌های دستگاه دیجیتال می‌باشد. کیت‌های آزمایشگاهی دستی معمولاً بر اساس رنگ سنجی می‌باشند که این امر فرآیندی زمان‌بر می‌باشد و نیاز هست توسط یک فرد آشنا با این کیت‌ها انجام گیرد. یکی دیگر از مهم‌ترین مزیت‌های سنسورهای دیجیتال، دسترسی به اطلاعات استخر به صورت آنلاین می‌باشد. چراکه معمولاً در اواسط شب تغییرات فاکتورها می‌تواند خطرآفرین باشد و در آن زمان معمولاً امکان سنجش فاکتورها از طریق کیت دستی مشکل می‌باشد.‌

راه‌حل‌ها و پیشنهادها باید الزامات زیر را رعایت نمایند

  • روش پیشنهادی باید فاکتورهای محیطی (اکسیژن، پی اچ، دما، آمونیاک و نیتریت) را با دقت ppm و آنلاین مانیتور کند.
  • روش مورد استفاده دارای دقت و حساسیت لازم از ابتدا تا انتهای دوره پرورش باشد و با توجه به شرایط موجود در استخر ازجمله نوسانات حرارتی، کدورتی و دیگر فاکتورهای فیزیک و شیمیایی آب از کارایی (حساسیت) سیستم کاسته نشود.
  • دسترسی به دیتاهای مورد نظر در هر زمان از شبانه‌روز و در هر شرایط جوی قابل‌دسترس باشد.
  • روش پیشنهادی باید بتواند فاکتورهای محیطی را به‌صورت آنلاین و وایرلس به گوشی موبایل ارسال نماید.

راه‌کارهای پیشنهادی

  • استفاده از سنسورهای دیجیتالی سنجش فاکتورهای فیزیکو شیمیایی آب.
  • ساخت دستگاهی برای کنترل فاکتورهای محیطی (اکسیژن، پی اچ، دما، آمونیاک و نیتریت) در پرورش کپور ماهیان یا به‌عبارت‌ دیگر ماهیان گرمابی. 

راه‌کارهای غیر قابل قبول

  • تداوم استفاده از روش‌های سنتی، زمان‌بر و پر خطا مرسوم (کیت‌های موجود در بازار) برای اندازه‌گیری فاکتورهای محیطی.

نوع همکاری مطلوب

بر اساس پیشنهادها قابل‌ مذاکره می‌باشد.