فروش لپ تاپ نو و استوک بازاریان فروش عطر و ادکلن پرفیومی محمد طاها لطفی | taha lotfi طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ تاترین ، تاترین سکوی پرتاب برند شما استخراج الگوهای زبان‌شناسی و پیش‌بینی ویژگی‌های شخصیتی افراد - بومرنگ "شبکه خدمات نوآوری"
اشتراک گذاری با دوستان
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp

وضعیت:  بسته

  شماره سند:

  تاریخ انتشار: 1401/02/25

  مهلت ارسال پیشنهاد: 1401/03/31

  فرصت‌ها: براساس پیشنهاد‌ها قابل‌ مذاکره خواهد بود.

 تماس : 02166539734 – 02166533864

  ارسال پروپوزال‌ها: https://ghazal.inif.ir/grant

خلاصه فناوری

فناوری اصلی مورداستفاده در این طرح، مبتنی بر هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و به‌طور خاص یادگیری عمیق خواهد بود. از این فناوری برای طراحی و ساخت یک سامانه پیش‌بینی استفاده خواهد شد که بتواند خروجی‌های موردنظر را از روی پروفایلی که از یک فرد موجود هست، استخراج و مدل‌سازی نماید. خروجی‌های موردنظر در این پروژه، شامل الگوهای زبان‌شناسی و ویژگی‌های شخصیتی افراد هست و پروفایل فرد نیز از روی شبکه‌های اجتماعی و سایر منابع ساخته می‌شود. طرح کلی این فرایند در شکل زیر قابل‌مشاهده است.

سامانه پیش‌بینی شخصیت، نیاز به داده برای یادگیری دارد. در این داده‌ها، پروفایل یک فرد با ویژگی‌های شخصیتی وی باید در دسترس باشد. این امر را باید یا از طریق روش‌های مرسوم مانند پرسش‌نامه و مصاحبه به وجود آورد یا به‌نوعی از اطلاعات غیرمستقیم موجود در اینترنت استفاده کرد. سپس با استفاده از مدل‌های یادگیری عمیق متنی و غیرمتنی قدرتمند، می‌توان این سامانه پیش‌بینی را ایجاد کرد. سامانه‌های مربوط به استخراج الگوهای زبان‌شناسی، می‌توانند به‌صورت مستقل ساخته شوند و در این پژوهش مورداستفاده قرار گیرند. به‌این‌ترتیب برای هر نوع ویژگی شخصیتی، می‌توان الگوهای زبانی خاص خودش را نیز به‌صورت تجمیع شده به دست آورد و برای هر فرد علاوه بر پیش‌بینی ویژگی‌های شخصیتی، می‌توان مجموعه‌ای از الگوهای زبانی را نیز گزارش کرد.

درباره تیم پژوهشی

سوابق عرضه‌کننده فناوری و مسئول اصلی تیم پژوهشی

دکتر یداله یعقوب‌زاده، استادیار دانشکده برق و کامپیوتر دانشکده فنی دانشگاه تهران می‌باشد. ایشان دکترای خود را در سال ۲۰۱۷ از دانشگاه مونیخ (LMU) در زمینه پردازش زبان‌های طبیعی دریافت کرده‌اند و سپس به مدت سه سال به‌عنوان پژوهشگر در شرکت مایکروسافت در مونتریال کانادا مشغول بوده است. در حال حاضر پژوهش خود را در کاربردهای مختلف حوزه پردازش متن مانند سیستم‌های پرسش‌وپاسخ، دیالوگ، پیش‌بینی خودکشی و تشخیص استعاره ادامه می‌دهند. ایشان دارای بیش از ۱۳ مقاله پژوهشی در بهترین همایش‌ها و ژورنال‌های بین‌المللی این حوزه می‌باشد.

ضرورت مسئله

امروزه‌ تأثیر شخصیت‌شناسی و درک ویژگی‌های ذهنی بر روی رفتار و تصمیمات افراد بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گرفته است. همچنین فضای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و استفاده روزافزون افراد از آن‌ها، بستری برای به اشتراک گذاشتن نظرات و اطلاعات مختلف را به وجود آورده است. این اطلاعات می‌تواند برای مقاصد مختلف مانند بازاریابی، جامعه‌شناسی، فردشناسی، زبان‌شناسی و روان‌درمانی مورداستفاده قرار گیرد. در کشور ما هم‌اکنون نیز بسیاری از این اطلاعات توسط عناصر مختلف مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند؛ اما برای یافتن ویژگی‌های شخصیتی به‌صورت خودکار و از روی کاوش اطلاعات مجازی، فعالیتی تاکنون در کشور ما صورت نگرفته است.

روش‌های کنونی شناسایی ویژگی‌های شخصیتی افراد عمدتاً از طریق پرسش‌نامه‌ها و مصاحبه‌های تخصصی، مشکلاتی چون تکیه بیش‌ازحد به حافظه کوتاه‌مدت فرد و هزینه بالا را در بر دارد؛ بنابراین در این طرح با استفاده از اطلاعات فضای مجازی افراد و با تأکید بر الگوهای زبان‌شناسی، یک مدل یادگیری ماشین توسعه خواهد یافت. خروجی‌های این طرح الگوهای شاخص مربوط به هر نوع ویژگی شخصیتی و مدل یادگیری ماشین جهت یافتن ویژگی‌های شخصیتی خواهد بود و می‌تواند توسط گروه‌های مختلف دانشگاهی، صنعتی، تجاری و دولتی مورداستفاده قرار گیرد.

مسئله اصلی تحقیق

این پروژه یک تحقیق میان رشته‌های مختلف علوم ازجمله علوم کامپیوتر، روان‌شناسی، ‌ جامعه‌شناسی و زبان‌شناسی می‌باشد. مسائل مختلفی در هرکدام از این حوزه‌ها باید موردبررسی قرار گیرد تا در کنار هم بتوانند اهداف این طرح را محقق سازند. یکی از مهم‌ترین این مسائل، چگونگی ایجاد دادگان برچسب‌خورده و مناسب برای یادگیری یک مدل هوش مصنوعی هست. در ساخت این دادگان از علوم روان‌شناسی استفاده می‌شود. پس‌ازآن ساخت مدل‌های زبانی و یادگیری ماشین با استفاده از محققین هوش مصنوعی انجام می‌گیرد و درنهایت خروجی آن‌ها توسط جامعه‌شناسان و زبان‌شناسان مورد ارزیابی و تحلیل قرار می‌گیرد.

فرایند اجرایی به این شکل خواهد بود که از روی پیکره‌های زبانی (دادگان زبانی) باید تشخیص‌گرهای الگو توسعه یابند و از سوی دیگر با داشتن داده‌های برچسب خورده کاربران و تشخیص‌گرهای الگو، می‌توان مدل شخصیت شناسی را آموزش داد.

درنهایت با دادن داده‌های کاربران، این مدل باید بتواند داده‌های آن‌ها را برچسب زده و شخصیت کاربر را شناسایی نماید که این امر منجر به شناسایی الگوهای زبانی برای انواع شخصیت خواهد شد

مزایا

  • استفاده مستقیم از نتایج در تحلیل و پیش‌بینی در حوزه‌های مختلف ازجمله: جامعه‌شناسی، زبان‌شناسی، روان‌درمانی، بازاریابی و منابع انسانی
  • قابلیت استفاده توسط هر فردی از جامعه جهت خودشناسی از طریق الگوهای زبانی و شخصیت‌شناسی خروجی سامانه
  • کاهش هزینه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی
  • گسترش روش‌های نوین پردازش متن در زبان فارسی

کاربردها

  • روان‌درمانی عمومی
  • بازاریابی و تبلیغات هوشمند
  • مطالعه جامعه‌شناختی و زبان‌شناسی

خروجی‌های مورد انتظار تحقیق

  • سامانه کشف خودکار ویژگی‌های شخصیتی
  • مجموعه دادگان افراد و ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها
  • سامانه تشخیص الگوهای مختلف زبان‌شناسی
  • مجموعه الگوهای زبان‌شناسی مربوط به فرد و انواع شخصیت
  • زیرساخت لازم جهت ایجاد یک چت‌بات روان‌شناس

هزینه و زمان اجرای طرح

  • هزینه اجرای طرح در بازه ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان برآورد می‌شود.
  • مدت‌زمان اجرای طرح بین ۱۰ تا ۱۲ ماه تخمین زده می‌شود.

تسهیم مالیک فکری

  • مالکیت معنوی: مشارکت‌کننده در مالکیت معنوی ناشی از اجرای تحقیق سـهیم خواهـد بـود و انتشـار مقالـه مشـترک توسـط مجری و مشارکت‌کننده در ژورنال‌های داخلـی و خارجـی، ارائه مقالـه در کنفرانس‌هـا و سـمینارها بـا موافقـت و اشـاره بـه نـام همـه دست‌اندرکاران مجـاز خواهـد بود.
  • مالکیـت منافـع مـادی: سهم مشارکت شرکت/شتاب‌دهنده متقاضی حداقل 10 و حداکثر 35 درصد خواهد بود (منافع مالی ناشی از توسعه این فناوری بر اساس توافق طرفین و مشترک خواهد بود و باتوجه‌به سهم آورده نقدی و غیرنقدی توسعه‌دهنده، سهم مالکیت قابل‌مذاکره و توافق است).

ارسال درخواست

درخواست‌های مشـارکت صرفاً بایـد در چارچوب موردنظر صنـدوق نوآوری و شـکوفایی، تدویـن و حداکثـر تـا تاریـخ 1401/03/31 در سـامانه غـزال صنـدوق نوآوری و شـکوفایی به نشـانی www.ghazal.inif.ir/grant ثبت شوند. درخواست‌هایی کـه در چارچوبـی غیرازآن، یـا بـه روش‌های دیگـر بـه دسـت صنـدوق نـوآوری و شـکوفایی برسـند، وارد فراینـد ارزیابـی نخواهنـد شـد.