فروش لپ تاپ نو و استوک بازاریان فروش عطر و ادکلن پرفیومی محمد طاها لطفی | taha lotfi طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ تاترین ، تاترین سکوی پرتاب برند شما شیر کنترل فوران رشته حفاری (IBOP) - بومرنگ "شبکه خدمات نوآوری"
شیر کنترل فوران رشته حفاری (IBOP)
اشتراک گذاری با دوستان
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp

 وضعیت: بسته

  شماره سند:RFP069804107

  تاریخ انتشار: 1398/04/16

  مهلت ارسال پیشنهاد:1398/05/31

 فرصت‌ها: براساس پیشنهاد‌ها قابل‌ مذاکره خواهد بود.

 تماس : ۰۲۱۸۸۳۹۸۵۶۳ – ۰۲۱۸۸۳۹۸۵۴۳

  ارسال پروپوزال‌ها: Proposal@boomerangtt.com

ضرورت مسئله

شیرهای فوران گیر یکی از تجهیزات کنترل کننده چاه در هنگام حفاری می‌باشند. از تجهیزات کنترل فوران چاه به‌منظور جلوگیری از فوران (Blowout) سیالات به بیرون چاه استفاده می‌شود. فوران چاه اصطلاحاً به جریان غیر‌کنترل‌شده گاز و نفت یا دیگر سیالات چاه به اتمسفر یا به درون طبقات زیرزمینی گفته می‌شود. این اتفاق زمانی روی می‌دهد که فشار طبقات زیرزمینی از فشار اعمال‌شده به آن­ها توسط سیالات حفاری بالاتر رود. فوران باعث به خطر افتادن جان خدمه دکل حفاری، تخریب ریگ و میدان تحت حفاری (درنتیجه میلیون­ها دلار زیان)، اتلاف مقادیر بسیار زیاد نفت و تخریب محیط‌زیست می‌شود. سیالات (مثل نفت، گاز یا آب نمک) با نیروی بسیار زیادی به سمت بیرون چاه فوران می‌کنند و اگر این سیالات حاوی گاز نیز باشند، مشتعل می‌­شوند. لذا استفاده از شیرهای کنترل فوران برای جلوگیری و کنترل فوران چاه امری ضروری و حیاتی می‌باشد.

در سال 1995 میزان مصرف استاندارد تجهیزات کنترلی توسط Continental Shelf ایالات‌متحده منتشر شده است. در این بررسی تجهیزات کنترلی که طی دو سال در تست‌های فشار دوره‌ای رد شده‌اند، ثبت شده و عمده علل خرابی آن ذکر گردیده است. در این گزارش که نتیجه کلی آن در شکل 1 نشان داده شده است، از بین خرابی‌های گزارش‌شده در حین تست فشار تجهیزات، 25% مربوط به خرابی شیرهای ایمنی و IBOP می‌باشد.

تصویر1- . نتیجه میزان خرابی‌های تجهیزات کنترلی در تست‌های فشار دوره‌ای.

با توجه به شکل بالا و به دلیل قابلیت اطمینان پایین‌تر شیرهای ایمنی و IBOP ها، خطر فوران درون رشته حفاری و صدمه‌خوردن تجهیزات Top Drive و Stand Pipe نسبت به خروجی جریان بیشتر می‌باشد. هرچند میزان عیب در تست‌های فشار در چوک منیفلد نیز بالاست، اما عیب در این شیرها خطری جدی را برای ایجاد فوران به وجود نمی‌آورد (به سبب اینکه این تجهیزات اولین موانع در مقابله با کیک (فوران) نمی‌باشد.)

دلایل اصلی معیوب بودن تجهیز IBOP در حین پروسه تست فشار در جدول زیر آورده شده است:

تصویر 2- حالات مختلف ازکارافتادگی در شيرهاي ايمني

یکی از خرابی‌های عمده در این شیرها در Repair Kit (تجهیزات جانبی) رخ می‌دهد که با رعایت موارد تعمیر، نگهداری و همچنین تعویض تجهیزات جانبی می‌توان عمر کارکردی را بهبود بخشید. لذا با توجه به مشکلات ذکرشده و توجه به این نکته که این شیر دارای روند مصرف بالایی می‌باشد، بومی‌سازی شیر کنترل فوران رشته حفاری مدنظر شرکت متقاضی است. با توجه به متریال و اجزاء داخلی این شیر و توانمندی موجود در داخل کشور، امکان ساخت داخلی شیر وجود دارد.

شرح مسئله

با توجه به نیاز به سیستم کنترل فوران که در بخش قبلی ذکر شد، استفاده از شیرهای ایمنی رشته حفاری امری اجتناب‌ناپذیر و برای سیستم حفاری ضروری می‌باشد. از طرف دیگر افزایش شدید نرخ ارز و تحریم‌های اعمال‌شده، تأمین این کالا از منابع خارجی را با مشکل روبرو ساخته است، لذا برای کمک به زنجیره تأمین کالای حفاری، ساخت داخل این تجهیز ضروری می‌باشد. قسمت‌های مختلف این شیر در اشکال زیر نشان داده شده است: 

تصویر 3- اجزاء مختلف شیر ایمنی IBOP

شیر کنترل فوران رشته حفاری شامل شیر بالایی و پائینی (Upper and Lower IBOP) می‌باشد که در رشته حفاری نصب می‌گردد. شیرهای ایمنی در رشته حفاری بر روی سیستم گرداننده فوقانی مطابق با شکل 6 نصب می‌گردند و وظیفه کنترل فوران را دارند.

تصویر 4- آرایش و نصب شیرهای ایمنی IBOP در سیستم گرداننده فوقانی

نقشه‌های زیر مربوط به یک جفت شیر کنترل فوران رشته حفاری (شیر بالایی و پائینی) می‌باشد. ابعاد ارائه‌شده در نقشه در واحد اینچ نشان داده شده است، ضمناً ابعاد دقیق و نقشه‌های این شیر به همراه یک نمونه واقعی پس از ارزیابی راه‌کارها به تیم برتر ارائه خواهد شد.

تصویر 5- الف) Upper IBOP

با توجه به شرایط سایش و خوردگی موجود در جریان گل حفاری و داخل رشته حفاری، استفاده از پوشش‌های مقاوم به سایش و خوردگی در روی بال و سیت‌­ها ضروری می‌باشد. همچنین با توجه به اینکه این شیرها دارای سیستم بال ولو و مکانیزم آب‌بندی متال تو متال می‌باشند، لذا تیم‌های ارائه‌دهنده راه‌کار باید توانایی سنگ‌زنی و لپینگ بال ولو برای رسیدن به سیل متال تو متال در فشارهای بالا (test pressure = 22500 Psi) را داشته باشد. همچنین با توجه به اینکه رزوه‌های مورداستفاده در رشته حفاری، رزوه‌های خاص می‌باشند، تیم‌های توانمند در اجرای این پروژه باید تجهیزات و ابزار لازم برای رزوه­‌زنی (API reg 6 5/8) را داشته باشند. همچنین وجود دستگاه Make up break out (به‌اصطلاح جارشکن حفاری) مجهز به سیستم تورک‌متر برای باز و بسته کردن کپ برای شیرها ضروری می‌باشد. درنهایت باید تجهیزات تست فشار تا 22500 پام باشند و شیر ساخته‌شده تحت شرایط مذکور در API Spec 7 باید آب‌بندی لازم را داشته باشد. اخذ استاندارد بین‌المللی معتبر (مربوط به شیرهای ایمنی رشته حفاری API Spec 7-1 یا معادل داخلی IPI) براي محصول تولیدشده در راستای كسب اعتبار و جلب نظر خريداران محصول نیز ضروری است.

پس از بررسی‌های به‌عمل‌آمده، فرآیند ساخت قطعات مختلف این شیر به ترتیب ذیل می‌باشد:

  • تهیه مواد اولیه با گواهی آنالیز شیمیایی و خواص مکانیکی (کشش، سختی، ضربه) و تست غیر مخرب التراسونیک و….
  • عملیات بورینگ از دو طرف (بدنه)، ماشین‌کاری و رزوه‌زنی
  • عملیات حرارتی
  • سنگ‌زنی، پرداخت‌کاری
  • اعمال پوشش تنگستن کارباید بر روی قطعات Ball، Seat و Nut.
  • عملیات لپینگ و پولیش‌کاری.

ضمناً پروسه بازرسی و تست‌های فشار بر اساس استاندارد API Spec7-1 می‌باشد. نیاز سالانه شرکت متقاضی، 10 مجموعه شیر کنترل فوران رشته حفاری (10 جفت شیر بالایی و پائینی) می‌باشد، لذا شرکت‌های ارائه‌دهنده راه‌کار باید پیشنهاد قیمتی خود برای 10 مجموعه شیر ارائه دهند. لازم به ذکر اینکه در ابتدا یک شیر در شرایط عملیاتی تست خواهد شد و پس از تائید، 9 مجموعه دیگر توسط متقاضی خریداری خواهد شد. با توجه به اعمال تحریم‌ها، در حال حاضر امکان واردکردن تکنولوژی‌های جديد مربوط به شیرهای ایمنی رشته حفاری از كشورهاي مطرح وجود ندارد و صرفاً خريد محصولات چيني امکان‌پذیر مي­‌باشد. از طرف دیگر شیرهای ایمنی چيني ازلحاظ كيفيت و كارايي عملكرد مناسبي ندارند، همچنین نوسانات قيمت ارز واردکردن اين محصول را تحت شعاع خود قرار داده است. لذا براي بالا بردن بازدهي عملکردی و كاهش هزینه‌های عمليات حفاري، نياز به ساخت داخلی شیرهای ایمنی با عمر بالاتر و كيفيت بهتر در داخل كشور احساس مي­‌شود.

راهکارهای پیشنهادی

(راه‌حل‌های پیشنهادی لزوماً محدود به راهکارهای زیر نخواهد بود.)

  • بالا بردن عمر مفيد شیرهای ایمنی با استفاده از طراحی‌های جديد
  • استفاده از تكنولوژي جايگزين

راه‌حل‌ها و پیشنهادهای غیر جذاب

  • خريد IBOP از كشورهاي خارجي
  • ساخت بال ولو با سیستم آب‌بندی غیر از متال تو متال
  • استفاده از متریال نامناسب برای بدنه شیر و سایر قسمت‌های شیر

جدول شماره 3. خواص مکانیکی مواد مورداستفاده در شیر IBOP.

تصویر 6

راه‌حل‌ها و پیشنهادها باید الزامات زیر را رعایت نمایند

  • تطابق ابعادی با شیر Varco IBOP 15K (مطابق نقشه شماره 7)
  • پاس کردن شرایط تست در استاندارد API- Spec 7-1
  • پاس کردن خواص مذکور در استاندارد NACE MR 0175-H2S Trim
  • آب‌بندی برای تست فشار 22500 Psi.
  • پاس کردن شرایط تست گاز طبق استاندارد API
جدول شماره 2. جنس قطعات اصلی شیر کنترل فوران IBOP.

بر اساس آنالیزهای انجام‌شده جنس متریال قطعات اصلی مشخص‌شده در شکل 8 در جدول شماره 2 ارائه شده است.

جدول شماره 3. خواص مکانیکی مواد مورداستفاده در شیر IBOP.
  • توجه:
    • قطعات Seat و Nut به‌صورت دوجزئی شامل رینگ داخلی (محل نشست ball) و قسمت خارجی ساخته می‌شوند که جنس رینگ داخلی از جنس قطعه ball می‌باشد.
    • سایر قطعات ازجمله wave spring، انواع O-ring و ….. به‌صورت original تهیه می‌شود.

 

  • خواص مکانیکی قطعات نیز در جدول شماره 3 ارائه شده است.

نوع همکاری مطلوب

بر اساس پیشنهادها قابل‌ مذاکره می‌باشد.

ارسال پاسخ

تمامی پروپوزال‌ها باید تا تاریخ 1398/05/31 از طریق ایمیل Proposal@boomerangtt.com ارسال گردند. ارسال اسناد پشتیبان نظیر تصویر محصول، نتایج تست، گواهی ثبت اختراع، مجوزها و تأییدیه‌های احتمالی، رزومه فرد یا شرکت پیشنهاددهنده در ارزیابی بهتر طرح شما مؤثر خواهد بود.