فروش لپ تاپ نو و استوک بازاریان فروش عطر و ادکلن پرفیومی محمد طاها لطفی | taha lotfi طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ تاترین ، تاترین سکوی پرتاب برند شما جداسازی و بازیافت نخاله‌های ساختمانی - بومرنگ "شبکه خدمات نوآوری"
جداسازی و بازیافت نخاله‌های ساختمانی
اشتراک گذاری با دوستان
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp

 وضعیت: بسته

  شماره سند:RFP209702075

   تاریخ انتشار: 1397/03/02

  مهلت ارسال پیشنهاد:1397/03/25

 فرصت‌ها: براساس پیشنهاد‌ها قابل‌ مذاکره خواهد بود.

 تماس : ۰۲۱۸۸۳۹۸۵۶۳ – ۰۲۱۸۸۳۹۸۵۴۳

  ارسال پروپوزال‌ها: https://ghazal.inif.ir/grant

ضرورت مسئله

در صنعت ساخت‌وساز، حجم عظیمی از مواد خام مصرف می‌شود و در مقابل مقدار زیادی ضایعات تولید می‌گردد. ضایعات و نخاله‌های ساختمانی که از عملیات تخریب و نوسازی به وجود می‌آیند، یکی از عمده‌ترین پسماندهای محیط‌زیست هستند. امروزه با پیشرفت علوم و تکنولوژی تولید مصالح بازیافتی، مدیریت مواد زائد جامد نیز بسیار دگرگون شده است. عدم استفاده مجدد از نخاله‌های ساختمانی به معنای دور ریختن منابع قابل استحصال و سرمایه‌های ملی محسوب می‌گردد. حجم زیادي از نخاله‌های ساختمانی پس از ساخت‌وساز و تخریب و همچنین عملیات­ عمرانی و خاک‌برداری، از سایت به سمت محل دفن نخاله ساختمانی سرازیر می­‌شود. محیط‌زیست قابلیت فرسایش و تجزیه این مواد را ندارد، ضمناً دفن نخاله‌های ساختمانی به صورت غیربهداشتی و بدون برنامه موجب شیوع بیماری سالک می­‌گردد، همچنین ریختن نخاله‌های ساختمانی در کنار و یا بستر رودخانه‌ها، باعث ورود مواد مضر موجود در این پسماندها به چرخه آب‌های سطحی و زمینی می‌­گردد. از طرفی اثر تخریبی مواد و نخاله‌های ساختمانی چندین برابر اثر زباله‌های شهری می ­باشد که این موضوع برای محیط‌زیست بسیار خطرناك است. دلایل عمده‌ای جهت بازیافت و تولید مصالح بازیافتی از نخاله‌های ساختمانی وجود دارد که می‌توان به گران شدن استخراج مصالح طبیعی، افزایش هزینه‌های ساخت‌وساز و محدود بودن زمین دفن و دپو کردن نخاله‌های ساختمانی اشاره نمود. این در حالی است که 95% از نخاله‌های ساختمانی قابل بازیافت می‌باشند. استفاده از مصالح بازیافتی در ساختمان­‌های فلزی به کاهش 74 درصدی مصرف انرژی، کاهش 90 درصدی مصالح ساختمانی و کاهش 60 درصدی مصرف آب در فرایند ساخت و بالاخره کاهش 97 درصدی مواد معدنی منجر می‌گردد. در کشورهای اروپایی و پیشرفته مانند ژاپن، بازیافت زباله به یک صنعت کاربردی و سودآور تبدیل شده است به‌گونه‌ای که بیش از 90 درصد نخاله‌های ساختمانی بازیافت می­‌شوند. این درحالی است که در کشور ما با وجود حجم بالای نخاله‌های ساختمانی، به دلیل پایین بودن سطح تکنولوژی، فقط چند سایت و مرکز بازیافت نخاله‌های ساختمانی وجود دارد که فقط مصالح ارزشمند را بازیافت می‌کنند و بر روی باقی مصالح عملیات بازیافت انجام نمی‌گیرد. به دلیل عدم آگاهی از مزایای بازیافت نخاله­‌های ساختمانی، میزان بازیافت مصالح ناشی از تخریب در کشور، کمتر از 1 درصد باشد. از هر مترمربع تخریب ساختمان­‌های فرسوده 1.5 تن آوار ساختمانی تولید می‌­شود که بیش از 99 درصد آن‌ها دور ریخته می­‌گردد. هزینه بازیافت نخاله­‌های ساختمانی نسبت به هزینه دفع این نخاله‌ها به ازای هر تن 84 درصد کمتر و در بدترین حالت معادل 50 درصد می‌باشد (25% بافت شهری در کشور ایران فرسوده می­ باشد). در حال حاضر تجهیزات بازیافت نخاله­‌های ساختمانی به‌ صورت قابل ‌حمل ساخته می‌­شود که در محل تخریب یا در ایستگاه مرکزی نزدیک محل تخریب استقرار می‌یابد و با نصب تجهیزات کنترل گردوغبار مشکلات مربوطه رفع می­ گردد.

تصویر1- مراحل مختلف بازیافت نخاله‌های ساختمانی

شرح مسئله

طبق گزارش مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی، به طور تقریبی روزانه 165 هزار تن نخاله ساختمانی در کشور تولید می ­گردد که از این میزان، سهم شهر تهران ۲۰ هزار تن نخاله یا پسماند ساختمانی است. منابع اصلی تولید نخاله‌های ساختمانی شامل خاک‌برداری، تخریب و نوسازی، تعمیرات و حفاری است که عمده ترکیبات و درصد مواد تشکیل دهنده، تابع نوع و نحوه زندگی، نوع صنعت ساختمان، ترکیب و بافت جمعیتی می­ باشد و عموماً شامل خاک و مخلوط‌های حاصل از خاک‌برداری، شیشه، بتن، ملات گچ و خاک، کاشی و سرامیک، ملات ماسه سیمان، قیر و گونی، سنگ، موزاییک، تیرچه سقفی، چوب و سایر پسماندهای مشابه است. ایجاد سایت مرکزی در خارج از شهر یا دور از محل پروژه‌های تخریب و نوسازی دارای معایب زیر می‌باشد:

  • هزینه انتقال به سایت مرکزی
  • آلودگی‌های منتشر شده ناشی از انتقال
  • اختصاص زمین زیاد جهت دپوی نخاله‌های ساختمانی ورودی
  • عدم کنترل کامل گردوغبار حاصل از کار تجهیزات پردازش و تفکیک
  • لذا رویکرد شرکت متقاضی در تخریب ساختمان‌ها و بازسازی بافت‌های فرسوده شهری، توليد مواد اولیه مصالح ساختمانی و محصولات بازیافتی توسط دستگاه قابل‌حمل می‌باشد. نمودار زیر نشان‌دهنده علل تمایل متقاضی در استفاده از دستگاه قابل‌حمل جهت بازیافت نخاله‌های ساختمانی است. 
تصویر 2-نمودار نشان‌دهنده علل تمایل متقاضی در استفاده از دستگاه قابل‌حمل جهت بازیافت نخاله‌های ساختمانی

مزایای بازیافت نخاله‌های ساختمانی برای این شرکت متقاضی عبارت است از: حفظ منابع طبیعی – صرفه‌جویی در انرژي و هزینه‌های تولید و حمل‌ونقل به محل دفن – استفاده از انرژي حاصل از مواد زائد و کاهش نیاز به منابع جدید- افزایش اشتغال – کاهش آلودگی محیطی ناشی از ساخت ساختمان و کاهش انتشار آلودگی به هوا، آب و زمین – افزایش کارکرد مصالح مصرفی – تولید محصولات مفید از مواد غیرقابل استفاده – فروش مصالح بازیافت شده و کسب درآمد از طریق فروش نخاله – ایجاد بازار براي بازیافت ضایعات تصاویر زیر نمونه‌هایی از سیستم بازیافت قابل‌حمل را نشان می‌دهد:

  • هزینه انتقال به سایت مرکزی
  • آلودگی‌های منتشر شده ناشی از انتقال
  • اختصاص زمین زیاد جهت دپوی نخاله‌های ساختمانی ورودی
  • عدم کنترل کامل گردوغبار حاصل از کار تجهیزات پردازش و تفکیک

لذا رویکرد شرکت متقاضی در تخریب ساختمان‌ها و بازسازی بافت‌های فرسوده شهری، توليد مواد اولیه مصالح ساختمانی و محصولات بازیافتی توسط دستگاه قابل‌حمل می‌باشد. نمودار زیر نشان‌دهنده علل تمایل متقاضی در استفاده از دستگاه قابل‌حمل جهت بازیافت نخاله‌های ساختمانی است. 

تصویر 3- نمونه‌هایی از سیستم بازیافت قابل‌حمل

عملکرد خودرو متحرک تولید مصالح اولیه بازیافتی بدین شرح می‌باشد:

  • انتقال نخاله‌های ساختمانی به داخل هاپر ورودی
  • مگنت و جداسازی فلزات
  • دپوی جداگانه مواد اولیه جهت تولید محصولات بازیافتی

راه‌حل‌ها و پیشنهادها باید الزامات زیر را رعایت نمایند

  • نخاله‌های ساختمانی به تفکیک مصالح کاربردی، هنگام تخریب جداسازی گردند (مثل فلزات، شیشه، چوب، پلاستیک، PVC و …).
  • در محل تخریب مستقر شود.
  • فرآیند جداسازی، خردایش، سرند و دانه‌بندی را به تفکیک انجام دهد.
  • ایجاد آلودگی نکند و میزان گردوغبار حاصل را کنترل نماید.
  • استاندارد LEED در فرایند بازیافت را رعایت کند.
  • قابل‌حمل باشد و امکان جابجایی به هر نقطه از نیاز پیمانکار را به سادگی داشته باشد (تا هزینه‌های حمل نخاله‌های ساختمانی به مکان دیگر نیز کاهش یابد).
  • میزان آلودگی صوتی را کنترل نماید.
  • قابلیت تولید محصولات مصرفی محوطه‌سازی (سنگ‌فرش، دیوار پیش‌ساخته) و زیرسازی (شن با دانه‌بندی متفاوت جهت شیب‌بندی و سایر مصارف زیرسازی) و برخی مصالح ساختمان‌سازی در محل پروژه را داشته باشد.
  • میزان مصرف آب کم (0.1 میزان تولید مواد اولیه مصالح ساختمانی از منابع طبیعی و معدنی) باشد.

راه‌کارهای غیر قابل قبول

  • ایجاد سایت مرکزی در خارج از شهر یا دور از محل پروژه‌های تخریب و نوسازی

نوع همکاری مطلوب

بر اساس پیشنهادها قابل مذاکره می‌­باشد.