فروش لپ تاپ نو و استوک بازاریان فروش عطر و ادکلن پرفیومی محمد طاها لطفی | taha lotfi طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ تاترین ، تاترین سکوی پرتاب برند شما فراخوان بومی سازی دوپ حفاری - بومرنگ "شبکه خدمات نوآوری"
بومی سازی دوپ حفاری
اشتراک گذاری با دوستان
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp

 وضعیت: بسته

  شماره سند:RFP069804106

  تاریخ انتشار: 1398/04/16

  مهلت ارسال پیشنهاد: 1398/05/28

 فرصت‌ها: براساس پیشنهاد‌ها قابل‌ مذاکره خواهد بود.

 تماس : ۰۲۱۸۸۳۹۸۵۶۳ – ۰۲۱۸۸۳۹۸۵۴۳

  ارسال پروپوزال‌ها: Proposal@boomerangtt.com

ضرورت مسئله

 تحقیقات در صنعت حفاری نشان داده است که بسیاری از خرابی‌های ابزارآلات در گردش، ناشی از استفاده نادرست یا ناکافی از دوپ حفاری می‌باشد. سالانه حجم بالايي از منابع مالي به‌موجب بروز آسیب‌های ناشي از عدم استفاده از دوپ حفاري مناسب هدر می‌رود. دوپ حفاري با هدف حفاظت از اتصالات لوله‌های حفاري در برابر آسیب‌های احتمالي و ممانعت از وقوع پديده Galling و بالطبع افزايش طول عمر مفيد اتصالات به‌کاربرده می‌شود. (هنگامی‌که دو فلز بر اثر فشار و گرما در مجاورت یکدیگر قرار می‌گیرند، میان آن‌ها اصطکاک و فشاری به وجود می‌آید و دچار نوعی فرسودگی ناشی از چسبندگی و فشار می‌گردد. سایشی که در اثر این رخدادها پدید می‌آید گالینگ نام دارد). عدم استفاده از دوپ مناسب، سبب گیرکردن رشته حفاری در چاه و خسارات بعدی خواهد شد. دوپ حفاری، سبب سهولت در باز و بسته کردن اتصال رشته حفاری می‌شود و بهره‌وری حفاری را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، دوپ حفاری با ترکیب خاصی از پودر جامدات، روغن و افزودنی‌های خاص، فرموله شده‌اند تا باعث: الف: کاهش ضریب اصطکاک در اتصال ابزارآلات در گردش ب: ایجاد یک لايه محافظ برای جلوگیری از تماس فلز با فلز رزوه (جلوگیری از Seizing و Galling) ج: فشرده‌سازی برای ایجاد نشت بندی بهتر شود. برخی از معیارهای مهم در انتخاب دوپ حفاری عبارت است از:

  • ضریب اصطکاک: ضریب اصطکاک مناسب باعث اتصال مناسب، جلوگیری از نشت و محافظت از آسیب به اتصالات می‌شود.
  • دمای فصل: در تابستان، دوپ رقیق‌تر و بالعکس در زمستان دوپ با غلظت بالاتر بكار می‌رود. غلظت دوپ بر میزان نفوذ تأثیر می‌گذارد. هرگز نباید حلال‌ها، روغن دیزلی یا سبک برای رقیق‌سازی به مواد اضافه شود زیرا این آلاینده‌ها چسبندگی، عامل اصطکاک و مقاومت در برابر نفوذ را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
  • مقررات زیست‌محیطی: دوپ باید سازگار با محیط‌زیست، بدون به خطر افتادن عملکرد (مقاومت در برابر شسته شدن در آب) باشد. مسئله مهم فلزی یا غیرفلزی بودن دوپ حفاري می‌باشد. گرافیت، تالک، فلوراید کلسیم، کربنات کلسیم و PTFE جامدات غیرفلزی عالی هستند که به حفاظت از رزوه‌ها و نشت بندی کمک می‌کند. امروزه دوپ‌های حفاری به سبب مسائل محیط‌زیستی بایستی فاقد عناصر سرب و روی باشند.

شرح مسئله

لوله‌های حفاری، لوله‌های گران‌قیمتی هستند که استحکام اتصالات رزوه‌ای آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. درصورتی‌که رزوه‌های لوله‌های حفاری در اثر سایش گسیخته شود، امکان از‌دست‌رفتن کل رشته حفاری در چاه وجود دارد. ازآنجایی‌که رزوه‌های دو سر لوله، بخش حساس و آسیب‌پذیری محسوب می‌گردند، محافظت از آن‌ها ضرورتی دوچندان پیدا می‌کند. استفاده از گریس‌های معمولی بر روی رزوه‌ها، باعث سفت شدن بیش‌ازحد اتصالات در حین حفاری می‌شود و عمر رزوه‌ها را تا نصف کاهش می‌دهد. با استفاده از گریس‌های مخصوص رزوه و روانکاری صحیح رزوه‌ها، عمر لوله‌های حفاری را می‌توان به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای افزایش داد و از خرابی زودهنگام آن‌ها جلوگیری نمود. دوپ حفاري براي جلوگيري از ايجاد تورك بیش‌ازحد در هنگام بستن اتصالات لوله‌های حفاري و جداري استفاده می‌شود كه به دليل افزايش ضريب اصطكاك تحت نيروهاي فشاري به وجود می‌آید. فاكتورهاي زيادي مانند سايز لوله، هندسه رزوه و آلودگي گل حفاري روي ضريب اصطكاك و بالطبع روي انتخاب نوع دوپ اثر می‌گذارند. دوپ بايستي قابليت استفاده از برس يا قلم‌مو، چسبندگي به تمامي سطوح حتي خيس و مرطوب، مقاومت در برابر ساييدگي، مقاومت در برابر گشتاور ایجادشده در هنگام حفاري، مقاومت در برابر شسته شدن در برابر آب و جلوگيري از زنگ‌زدگی زير سطح خود را داشته باشد. ذرات جامد رایج موجود در دوپ، ترکیبات سرب، مس، روی، گرافیت، تالک، فلوراید کلسیم، کربنات کلسیم و پلی تترافروفورو اتیلن (PTFE) می‌باشد. پودر سرب، پودر روی و ذرات مس، انعطاف‌پذیر می‌باشند و به‌راحتی فشرده می‌شوند و بدون شکست، تغییر شکل می‌دهند. درنتیجه، نشت‌بندی در رزوه لوله جداری، لوله حفاري یا بین شانه (Shoulder) اتصالات چرخشی ایجاد می‌کنند. بسته به عملیات و اتصال مورد استفاده، دوپ رزوه و ذرات جامد متفاوت است.

عملکرد مناسب دوپ رزوه حفاری بسته به انتخاب شرایط حفاری و مواد موجود در آن، متغير می‌باشد. برخی از عواملی که در انتخاب یک دوپ رزوه حفاری موردتوجه قرار می‌گیرند عبارت‌اند از: گشتاور، دماي موردنیاز، مقررات زیست‌محیطی، نوع اتصال و غیره. قابل‌توجه اينکه اگر سطوح رزوه قبل از استفاده تميز نباشد يا دوپ به‌طور مناسب اعمال نشود، انتخاب دوپ مناسب به‌خودی‌خود، فاقد ارزش می‌باشد.

قبل از استفاده از دوپ، سطوح اتصال باید تمیز باشند تا مواد افزودنی فعال‌سازی سطح، بتوانند به فلز رزوه متصل شوند. اگر رطوبت و ضایعات بر روی رزوه‌ها باقی بماند، افزودنی‌ها از اتصال به سطح فلز برای محافظت از فشار شدید یا خوردگی بازمی‌مانند. درحال‌حاضر از یک برس یا یک ابزار مناسب برای اختلاط روغن و مواد جامد دوپ حفاری استفاده می‌شود که ممکن است در حین حمل و نگهداری ته‌نشین شوند. مخلوط کردن مخصوصاً برای مواد با چگالی بالا مانند سرب و روی و شرایط ذخیره‌سازی با دمای بالا (بیشتر از 32 درجه سانتی‌گراد) بسیار مهم است.

در‌حال‌حاضر با توجه به اعمال تحریم‌ها، واردکردن تکنولوژی‌های جديد مربوط به دوپ حفاري از كشورهاي مطرحي كه محصولات باکیفیتی توليد می‌کنند وجود ندارد و صرفاً خريد محصولات چيني امکان‌پذیر می‌باشد. دوپ چيني از لحاظ كيفيت و كارايي عملكرد مناسبي ندارند. ضمناً نوسانات قيمت ارز نيز واردکردن اين محصول را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. لذا براي بالا بردن بازدهي دوپ و كاهش هزینه‌های عمليات حفاري، نياز به ساخت و بومی‌سازی دوپ حفاری با بازدهي بالاتر و كيفيت بهتر در داخل كشور احساس می‌شود.

بنابراین اهداف مدنظر از بومی‌سازی دوپ حفاری عبارت است از:

  • افزايش عمر اتصالات لوله‌های حفاري به دليل جلوگيري از وقوع پديده Galling
  • افزايش سرعت در عمليات تريپ
  • كاهش زمان توقف چاه درنتیجه خسارات به وجود آمده در رشته حفاري
  • كاهش زمان عمليات حفاري
  • كاهش هزینه‌های عمليات حفاري
  • جلوگيري از خروج ارز از كشور
  • خودكفايي و اشتغال‌زایی در صورت بومی‌سازی اين محصول

  نمودار زیر نشان‌دهنده تمایل شرکت متقاضی به بومی‌سازی دوپ حفاری می‌باشد:

تصویر 3- شماتیک مدار چاپی برد کارکدک

نياز سالانه شركت متقاضي به دوپ حفاري براي 9 دكل خشكي و سه دكل دريايي، 1000 كيلوگرم برآورد می‌شود.

اين شركت در نظر دارد در مرحله اول از نمونه ساخته‌شده داخلی مشابه با کیفیت مدل KOPR KOTE شركت JET-LUBE به مقدار 20 کیلوگرم از شرکت‌های توانمند خريداري نمايد و پس از انجام تست ميداني بر روي نمونه‌های خريداري شده و اطمينان از كاركرد صحيح آن‌ها، نسبت به پیش‌خرید نياز سالانه خود اقدام كند، لذا در اين مرحله شرکت‌های توانمند در ساخت اين محصول، بايد پيشنهاد قيمت خود براي 20 كيلوگرم اوليه و سپس برآورد قيمتي خود را در تأمین نياز سالانه شركت متقاضي اعلام نمايند.

راهکارهای پیشنهادی

(راه‌حل‌های پیشنهادی لزوماً محدود به راهکارهای زیر نخواهد بود.)

  • استفاده از فرمول‌های جديد براي روان‌كاري و نشت‌بندي بهتر
  • بالا بردن عمر مفيد رزوه‌های ابزارهاي در گردش با استفاده از فرمولاسیون جديد
  • كاهش اصطكاك بين رزوه‌ها با استفاده از تركيبات جديد
  • استفاده از تكنولوژي جايگزين بومی‌سازی‌شده

راه‌حل‌ها و پیشنهاد‌های غیر جذاب

  • استفاده از ذرات سرب و روي به جهت مسائل زیست‌محیطی
  • توليد دوپ‌هاي باکیفیت و كارايي پایین‌تر از محصولات چيني
  • خريد دوپ از واسطه‌ها و عدم بومی‌سازی آن‌ها

راه‌حل‌ها و پیشنهادها باید الزامات زیر را رعایت نمایند

  • مطابقت محصول نهايي با استاندارد API RP 5A3
  • بومی‌سازی و توليد 20 كيلوگرم نمونه اوليه از مدل KOPR KOTE شركت JET-LUBE در مرحله نخست و سپس تأمین نياز سالانه اين شركت مطابق اطلاعات ذکرشده پس از تائید شركت متقاضي
  • ویژگی‌های دوپ حفاری جهت بومی‌سازی در جدول 1 آمده است. مقدار هر مشخصه طبق استاندارد ASTM مربوطه بایستی اندازه‌گیری شود.
جدول 1- ديتا شيت دوپ حفاري طبق استاندارد API RP 5A3 و شركت JetLube
  • چسبندگي به تمامي سطوح حتي خيس، مرطوب و روغنی
  • کاهش تمرکز تنش، جلوگیری از گیر، کندگی و جوش سرد
  • کاهش اصطکاک و کنترل گشتاور
  • نفوذ به ریشه رزوه‌ها
  • آنالیز ذرات جامد دوپ نوع KOPR-KOTE از برند JET LUBE به صورت جدول زیر می باشد:
تصویر 3- شماتیک مدار چاپی برد کارکدک
  • ایجاد یک فیلم محافظ به منظور جلوگیری از قفل‌شوندگی، خوردگی، له شدن رزوه و اتصالات و جوش سرد در محدوده وسیعی از شرایط دمایی و عملیاتی
  • افزایش مقاومت در برابر ساييدگي
  • مقاومت در برابر گشتاور ایجادشده در هنگام حفاري
  • مقاومت در برابر شسته شدن در برابر آب
  • سازگار با محیط‌زیست، بدون به خطر افتادن عملکرد (مقاومت در برابر شسته شدن در آب)
  • جلوگيري از زنگ‌زدگی
  • ایجاد نشت‌بندی در رزوه لوله جداری، لوله حفاري یا بین شانه (Shoulder) اتصالات چرخشی
  • استفاده از افزودنی‌های ضد‌سایش، ضد‌خوردگی و ضد‌جوش در ترکیب دوپ

نوع همکاری مطلوب

بر اساس پیشنهادها قابل‌ مذاکره می‌‌باشد.

ارسال پاسخ

تمامی پروپوزال‌ها باید تا تاریخ 1398/05/28 از طریق ایمیل Proposal@boomerangtt.com ارسال گردند. ارسال اسناد پشتیبان نظیر تصویر محصول، نتایج تست، گواهی ثبت اختراع، مجوزها و تأییدیه‌های احتمالی، رزومه فرد یا شرکت پیشنهاددهنده در ارزیابی بهتر طرح شما مؤثر خواهد بود.