فروش لپ تاپ نو و استوک بازاریان فروش عطر و ادکلن پرفیومی محمد طاها لطفی | taha lotfi طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ تاترین ، تاترین سکوی پرتاب برند شما بازیافت نفتالین از روغن (Naphthalene Residue Oil (NRO -
بازیافت نفتالین از روغن (Naphthalene Residue Oil (NRO
اشتراک گذاری با دوستان
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp

 وضعیت: بسته

  شماره سند:RFP069805110

  تاریخ انتشار: 1398/05/06

  مهلت ارسال پیشنهاد: 1398/06/20

 فرصت‌ها: براساس پیشنهاد‌ها قابل‌ مذاکره خواهد بود.

 تماس : ۰۲۱۸۸۳۹۸۵۶۳ – ۰۲۱۸۸۳۹۸۵۴۳

  ارسال پروپوزال‌ها: Proposal@boomerangtt.com

ضرورت مسئله

نفتالین به‌صورت عمده از دو منبع قطران زغال‌سنگ و برش­‌های نفتالین­‌دار پتروشیمی (حاصل از واحدهای تولید الفین) تولید می‌شود که بیش از 90% نفتالین تولیدی در جهان از قطران زغال‌سنگ به دست می­‌آید. در یک شرکت پالایشگاهی، قطران ورودی پس از عبور از واحد آب­‌گیری و لجن­‌گیری به واحد تقطیر اولیه ارسال می‌گردد. در این واحد پس از جداسازی فاز سنگین (Pitch) از قطران، بخش روغنی قطران به نام DWF (Dephenolated Wide Fraction Oil) به واحد تقطیر روغن ­ها ارسال می‌شود. خروجی واحد تقطیر روغن­‌ها شامل برش‌های روغن سبک (Light Oil)، روغن سنگین (Heavy Oil)، روغن حلال نفتا (Solvent Naphtha)، روغن شستشو (Wash Oil) و روغن نفتالین (Naphthalene Oil) می‌باشند. روغن نفتالین به­‌طور متوسط دارای خلوصی در حدود %80-75 می­‌باشد. این روغن جهت تولید نفتالین با دو گرید خالص با خلوص حداقل 5/99 درصد و گرید صنعتی با خلوص حداقل 97 درصد به واحد تخلیص نفتالین ارسال می‌شود. در واحد تخلیص، نفتالین را به‌روش کریستالیزاسیون ذوبی (SMC) از روغن نفتالین استخراج می‌کنند. کریستالیزاسیون یکی از کاربردی‌ترین روش‌های خالص‌سازی است. درواقع کریستالیزاسیون یک فرآیند جداسازی مرحله‌به‌مرحله است که بر پایه انتقال جرم از فاز مایع به جامد متکی است. در این عملیات از یک مخلوط چندجزیی، جریان­‌هایی با خلوص پایین­‌تر جداسازی می‌شود و درنهایت جزء موردنظر با خلوص بالا به دست می‌آید. ویژگی­ های کریستالیزاسیون صنعتی، تشکیل کریستال به روش هسته‌زایی، رشد و جداسازی کریستال می‌باشد. معمولاً در فرآیند کریستالیزاسیون از دو نوع کریستالایزر به نام فیلم ریزشی FFMC  Falling Film) Melt Crystallization ( و استاتیک ) SMC (Static Melt Crystallization استفاده می­ شود. شرکت­‌های صاحب تکنولوژی ساخت کریستالایزر عبارت‌اند از: Sulzer، Fives (Proabd)، ebner GmbH & Co.KG و GEA messo PT که مهم‌­ترین آن‌ها شرکت Sulzer و Fives می‌باشد. در حال‌حاضر در واحد تخلیص نفتالین این شرکت از تکنولوژی Fives SMC استفاده می‌شود. تکنولوژی Fives MSC یک فرآیند نیمه‌پیوسته (Semi Batch) می باشد که اساس آن کنترل بار حرارتی انتقال‌یافته حین عملیات کریستالیزاسیون است. در فرآیند Melt Crystallization هر مرحله (Stage) بخش­ های مختلف زیر را در کریستالایزر (ریفاینر) طی می‌کند:

  1. بارگیری ریفاینر (Filling Refiner): ریفاینر از مواد درون مخزن ذخیره روغن نفتالین حاصل از واحد تقطیر در دمای بالای 80°C پر می­‌گردد.
  2. کریستالیزاسیون (Crystallization): پس از پر شدن ریفاینر، دمای ریفاینر به‌صورت کنترل‌شده تا دمای کریستال آن مرحله کاهش میابد و کریستال­‌ها بر روی لوله­‌های فین­دار تشکیل می‌­شوند. در طول این بخش ناخالصی­‌هایی (Impurity) که در فاز مایع تغلیظ شده‌اند نیز پیرامون کریستال‌­ها قرار می­‌گیرند.
  3. تخلیه (Draining): در این بخش مایع غنی از ناخالصی با استفاده از نیروی گرانش خارج می‌گردد. بیشترین ناخالصی در این بخش جداسازی می‌گردد. مایع غنی از ناخالصی پس از خارج شدن از ریفاینر با توجه به میزان خلوص آن به مخازن پایین‌تر برگردانده می­‌شود. همواره جریان تخلیه هر مرحله به مخزن خوراک یک مرحله پایین‌­تر ارسال می­‌گردد. (به دلیل استحصال حداکثری نفتالین)
  4. تعریق (Sweating): در این مرحله بخشی از کریستال‌ها که بر روی لوله‌های فین‌دار داخل ریفاینر تشکیل شده‌اند با کنترل گرمایش ذوب می­‌گردد. در این بخش لایه حاوی ناخالصی موجود بر روی سطح کریستال­‌ها ذوب می­‌گردد و به‌صورت مایع از کریستالایزر خارج می‌شود. این عملیات سبب می‌گردد کریستال به خلوص بالاتری نسبت به بخش قبل برسد. همواره جریان تعریق به مخزن خوراک همان مرحله ارسال می‌شود. (به دلیل استحصال حداکثری نفتالین)
  5. ذوب و تخلیه ریفاینر (Melting & Discharge): در این بخش کریستال‌ها ذوب و سپس از ریفاینر تخلیه می‌گردد. محصول هر مرحله درون تانک محصول، جمع­ آوری می‌گردد یا اینکه در عملیات چندمرحله‌ای جهت خالص‌­سازی بیشتر به مراحل بالاتر ارسال می­‌شود.

در شکل (1) ترتیب انجام هر یک از بخش‌های Sweating & Melting Crystallization, Draining, برای یک مرحله نمایش داده شده است.

تصویر1- ترتیب بخش¬های Crystallization، Draining، Sweating و Melting برای یک مرحله

در شکل (2) شماتیک الگوی ارسال جریان‌­ها در سه مرحله خالص‌سازی نمایش داده‌شده است. همواره جریان تخلیه (Drain) به یک مرحله پایین­‌تر ارسال می‌شود و جریان تعریق (Sweat) به‌عنوان خوراک همان مرحله استفاده می‌شود و جریان محصول (Product) به یک مرحله بالاتر انتقال می‌یابد. محصول نهایی نیز از آخرین مرحله خالص­‌سازی به دست می‌­آید. لازم به ذکر است این تصویر صرفاً نقل و انتقالات بین مراحل چندگانه خالص‌سازی را نمایش می‌دهد.

همان‌طور که در شکل (2) مشاهده می‌شود از فرآیند جداسازی، علاوه بر محصولی با غلظت بالا از ماده موردنظر، محصولی جانبی به نام Residue نیز به دست می‌آید که شامل درصدی از جزء مطلوب به همراه ناخالصی‌ها می‌باشد. در حال‌حاضر در واحد تخلیص نفتالین این شرکت با استفاده از فرآيند SMC نفتالين با دو گرید نفتالین صنعتي (Technical Naphthalene) و نفتالين خالص (Pure Naphthalene) همراه با محصول جانبی باقی‌مانده به نام روغن NRO (Naphthalene Residue Oil) از روغن نفتالین (NO) استحصال مي‌گردد. در حال‌حاضر NRO همراه با روغن‌های نیمه‌سنگین و سنگین قطرانی به بازار ارائه می‌شود. این شرکت متقاضی جهت جداسازی هر چه بهتر نفتالین از روغن نفتالین (NO) و کاهش میزان هدر رفت در روغن NRO طی سال‌های گذشته، راه‌کارهایی مانند تغییرات دمایی و بهینه‌سازی فرآیند تخلیص و افزودن یک مرحله خالص‌سازی انجام داده است. همچنین مطالعاتی در راستای استخراج نفتالین از جریان NRO به کمک روش سانتریفیوژ انجام گردید که به دلیل بازده بسیار پایین و عدم صرفه اقتصادی نتیجه­ ای در بر‌نداشت.

شرح مسئله

در یک شرکت پالایشگاهی سالانه به‌طور متوسط حدود 2000 تن محصول جانبی NRO(Naphthalene Residue Oil) تولید می‌گردد. روغن NRO به‌صورت میانگین حاوی 45-40 درصد نفتالین می‌­باشد. در صورت بازیافت کامل نفتالین از این روغن سالانه 800 تن نفتالین بر تولید این شرکت افزوده می‌شود. با توجه به اینکه نفتالین یک محصول صادراتی و با ارزش‌افزوده بالا می­‌باشد، این شرکت علاقه‌مند است طرح بازیافت نفتالین از روغن NRO را از طریق شرکت‌های توانمند و فعال به انجام رساند. مشخصات شیمیایی و فیزیکی روغن NRO در جدول­های (1) تا (3) نشان داده شده است.‌

جدول (1): آنالیز GC و مشخصات فیزیکی یک نمونه روغن NRO
جدول (2): مشخصات فیزیکی روغن NRO

نمودار زیر علل تمایل این شرکت جهت دریافت روش جداسازی بازیافت نفتالین از روغن NRO را نشان می‌دهد:

جدول (3): آنالیز تقطیر D86 یک نمونه روغن NRO

راه حل ها و پیشنهاد های غیر جذاب

  • عدم‌تغییر در فرآیند فعلی واحد تخلیص نفتالین

راه‌حل‌ها و پیشنهادها باید الزامات زیر را رعایت نمایند

  • بازیافت حداقل 80% از نفتالین موجود در روغن NRO
  • قابلیت استفاده از مواد باقی مانده به‌عنوان روغن پس از جداسازی نفتالین از NRO
  • رعایت الزامات زیست‌محیطی
  • رعایت استانداردها و موارد ایمنی در مجموعه پالایشگاهی
  • قابلیت ارائه نتایج تست نیمه‌صنعتی طرح پیشنهادی
  • قابلیت به‌کارگیری در مقیاس صنعتی

نوع همکاری مطلوب

بر اساس پیشنهادها قابل‌ مذاکره می‌باشد.

ارسال پاسخ

تمامی پروپوزال‌ها باید تا تاریخ 1399/06/01 از طریق ایمیل Proposal@boomerangtt.com ارسال گردند. ارسال اسناد پشتیبان نظیر تصویر محصول، نتایج تست، گواهی ثبت اختراع، مجوزها و تأییدیه‌های احتمالی، رزومه فرد یا شرکت پیشنهاددهنده در ارزیابی بهتر طرح شما مؤثر خواهد بود.