فروش لپ تاپ نو و استوک بازاریان فروش عطر و ادکلن پرفیومی محمد طاها لطفی | taha lotfi طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ تاترین ، تاترین سکوی پرتاب برند شما فراخوان گندزدایی و ضدعفونی کردن آب - بومرنگ "شبکه خدمات نوآوری"
گندزدایی و ضدعفونی کردن آب
اشتراک گذاری با دوستان
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp

 وضعیت: بسته

  شماره سند:RFP279706088

   تاریخ انتشار: 1397/06/10

  مهلت ارسال پیشنهاد:1397/07/10

 فرصت‌ها: براساس پیشنهاد‌ها قابل‌ مذاکره خواهد بود.

 تماس : ۰۲۱۸۸۳۹۸۵۶۳ – ۰۲۱۸۸۳۹۸۵۴۳

  ارسال پروپوزال‌ها: https://ghazal.inif.ir/grant

ضرورت مسئله

در بسیاری از صنایع، “آب” ماده اولیه یا یکی از نهاده‌های اصلی تولید محصول می‌باشد. با توجه به وابستگی شدید صنایع غذایی به آب و احتمال وجود انواع میکروارگانیزم‌ها، بار میکروبی اسپور، تخم جلبک، تخم انگل و ویروس در منابع آبی، اجرای سیستم گندزدایی و ضدعفونی آب به‌عنوان یکی از فرایند اصلی تولید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تصفیه‌خانه‌های آب جهت مبارزه با آلودگی‌ها، با اضافه کردن مقداری کلر که ارزان‌ترین و قابل‌دسترس‌ترین آنتی‌اکسیدان است، میکروب‌ها و ویروس‌ها را در شرایطی خاص (نه به‌طور کامل) از بین می‌برند. هنگامی‌که کلر به‌عنوان گندزدائی کننده در تصفیه آب به کار می‌رود، در اثر ترکیب کلر با مواد آلی مثل اسید هیومیک، تری‌هالومتان‌ها THMs یا هالوفرم‌ها را تولید می‌نماید. تری‌هالومتان‌های اصلی عبارت‌اند از: کلروفرم (CHCL۳)، برمودی کلرومتان (CHBrCL)، دی‌برموکلرومتان (CHBr۲CL) و برموفرم (CHBr۳). شواهدی در دست است که این ترکیبات خاصیت سرطان‌زایی دارند و برای سلامتی انسان‌ها جداً مضر تشخیص داده شده‌اند در حال حاضر فرآیند کلرزنی یکی از متداول‌ترین روش‌های گندزدایی آب در تصفیه‌خانه‌های آب شرب و همچنین تصفیه‌خانه صنایع مختلف در دنیا است. مهم‌ترین مزیت این فرآیند ارزان و کم‌هزینه بودن کلر جهت ضدعفونی کردن آب مصرفی است. کلر دارای اثر باقیمانده در آب می‌باشد که باعث تضمین نسبی سلامتی آب در تمام مسیر شبکه آب‌رسانی می‌شود، اما معایب و مضرات کلرزنی عبارت‌اند از:

  • کلر باقیمانده در اثر ترکیب با مواد آلی موجود در آب تولید ترکیباتی موسوم به تری‌هالومتان‌ها می‌کند که بیشتر متخصصان بر سرطان‌زا بودن این ترکیبات تأکید دارند.
  • کلرزنی باعث کشته شدن میکروارگانیزم‌های موجود در آب می‌شود. این در حالی است که لاشه این میکروارگانیزم‌ها در
  • آب باقی می‌مانند و ممکن است خود منشأ آلودگی شوند.
  • استنشاق گاز کلر برای ریه انسان مضر می‌باشد.
  • گروهی از میکرواورگانیزم‌ها نسبت به کلر مقاوم هستند و با این روش از بین نخواهند رفت.

در کارخانه‌های مختلف برای تمیز کردن سطوح داخلی لوله‌ها، مجراها، تجهیزات فرآوری، فیلترها و اتصالات مرتبط، بدون نیاز به دخالت نیروی انسانی از سیستم CIP (Cleaning in place) یا شستشوی در محل استفاده می‌شود. ماشین‌آلات کارخانه‌ها تا سال ۱۹۵۰، ابتدا جداسازی و سپس به‌صورت دستی تمیز می‌شدند. وجود سیستم CIP در صنایعی مختلفی همچون صنایع لبنی، نوشیدنی، غذاهای فرآوری شده، دارویی و آرایشی که به سطح بالایی از بهداشت نیاز دارند، یک امتیاز بسیار مهم محسوب می‌شود. این روش سریع و به‌مراتب قابل تکرارتر از روش‌های دیگر است. این سیستم با به گردش درآوردن محلول‌های تمیزکننده توسط نازل‌ها در ماشین‌آلات آن‌ها را ضدعفونی می‌کند و شستشو می‌دهد. سیستم‌های اتوماتیک CIP از لحاظ ساختار، عملیات و سطح اتوماسیون با یکدیگر متفاوت هستند. درواقع مراحل سیستم شستشو بستگی به خطوط تولید ماده غذایی موردنظر دارد، اما عمدتاً از چهار نوع مایع سود، اسید، آب داغ و آب استریل بهره می‌برند که در دو نوع خطوط رفت و برگشت قابل طراحی است.‌

شرح مسئله

یک شرکت متقاضی و فعال در صنعت غذایی، به میزان ۵۰ مترمکعب در ساعت مصرف آب دارد. این آب پس از خروج از چاه وارد استخر ذخیره با حجم ۶۰۰ مترمکعب می‌شود و پس از کلرزنی وارد مراحل بعدی تصفیه شامل فرایند اسمز معکوس RO، لاشه گیر، لامپ UV می‌شود و جهت تولید محصولات مختلف آشامیدنی شامل انواع نوشابه‌های گازدار، آب آشامیدنی و… بین خطوط تقسیم می‌گردد. با توجه به اهمیت کیفیت آب در صنایع غذایی و تأثیر مستقیم آن بر روی کیفیت محصول، تصفیه و گندزدایی آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. در حال حاضر در این شرکت برای ضدعفونی آب از روش کلرزنی استفاده می‌شود. به دلیل وجود تخم جلبک در آب و عدم کارآمدی روش موجود، پس از بسته‌بندی آب آشامیدنی در بطری و ارسال به بازار و گذشت مدت‌زمان اندکی، در اثر تابش نور خورشید جلبک‌ها در بطری رشد و تکثیر می‌کنند و لایه سبز بر روی بدنه داخلی بطری ایجاد می‌شود. برای رفع این مشکل، در یک دوره این شرکت اقدام به استفاده از دستگاه ازن- UV برای ضدعفونی قبل از بسته‌بندی آب آشامیدنی نموده که این فرایند نیز مؤثر نبوده است. به همین دلیل در حال حاضر تولید این محصول برای کارخانه امکان‌پذیر نمی‌باشد و ناچار به برون‌سپاری آن شده است. دستگاه‌های تولید نوشابه و آب‌میوه به‌صورت دوره‌ای شستشو می‌شوند که میزان زیادی از آب و انرژی، اسید و باز در فرایند CIP مصرف می‌شود. عموماً پس از شستشو همچنان میزان کمی از بار میکروبی در خطوط باقی می‌ماند که انتظار می‌رود، استفاده از فناوری جدید باعث کاهش مصرف آب، انرژی و همچنین باعث کاهش بار میکروبی گردد. این شرکت به دلایل زیر تمایل به استفاده از فناوری جدید جهت کاهش مصرف آب و انرژی و نیز کاهش بار میکروبی دارد:

  • عدم تمایل به استفاده از روش‌های سنتی
  • عدم کارایی کلر بر روی برخی از آلاینده‌ها
  • رشد جلبک در آب پس از گذشت زمان
  • عدم تأثیر کلر در حذف تخم جلبک
  • کاهش مصرف سود سوزآور و جلوگیری از خطرات ناشی از استفاده آن و صرفه‌جویی در هزینه‌ها

راه‌حل‌ها و پیشنهادها باید الزامات زیر را رعایت نمایند

    1. طراحی پکیج برای گندزدایی با دبی ۵۰ تا ۶۰ مترمکعب در ساعت،
    2. مؤثر بودن روش پیشنهادی بر میکروارگانیزم‌ها، اسپور باکتری‌ها و حذف تخم جلبک،
    3. عدم تغییر pH آب،
    4. از بین بردن بیوفیلم در خطوط لوله آب،
    5. نیاز به حداقل نیروی انسانی برای اجرای سیستم گندزدایی،
    6. عدم ایجاد حساسیت بافتی و پوستی،
    7. عدم ایجاد خورندگی،
    8. قابل استفاده برای گندزدایی آب،
    9. منطبق با استانداردهای زیست‌محیطی و عدم پایداری در محیط‌زیست.

راه‌کارهای غیر قابل قبول

  1. طراحی پکیج برای گندزدایی با دبی ۵۰ تا ۶۰ مترمکعب در ساعت،
  2. مؤثر بودن روش پیشنهادی بر میکروارگانیزم‌ها، اسپور باکتری‌ها و حذف تخم جلبک،
  3. عدم تغییر pH آب،
  4. از بین بردن بیوفیلم در خطوط لوله آب،
  5. نیاز به حداقل نیروی انسانی برای اجرای سیستم گندزدایی،
  6. عدم ایجاد حساسیت بافتی و پوستی،
  7. عدم ایجاد خورندگی،
  8. قابل استفاده برای گندزدایی آب،
  9. منطبق با استانداردهای زیست‌محیطی و عدم پایداری در محیط‌زیست.

نوع همکاری مطلوب

بر اساس پیشنهادها قابل‌ مذاکره می‌‌باشد.