فروش لپ تاپ نو و استوک بازاریان فروش عطر و ادکلن پرفیومی محمد طاها لطفی | taha lotfi طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ تاترین ، تاترین سکوی پرتاب برند شما کاهش غبار خروجی از دودکش‌های کارخانجات سیمان - بومرنگ "شبکه خدمات نوآوری"
کاهش غبار خروجی از دودکش‌های کارخانجات سیمان
اشتراک گذاری با دوستان
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp

 وضعیت: بسته

  شماره سند:RFP379812132

  تاریخ انتشار: 1395/07/25

  مهلت ارسال پیشنهاد:1395/08/25

 فرصت‌ها: براساس پیشنهاد‌ها قابل‌ مذاکره خواهد بود.

 تماس : ۰۲۱۸۸۳۹۸۵۶۳ – ۰۲۱۸۸۳۹۸۵۴۳

  ارسال پروپوزال‌ها: Proposal@boomerangtt.com

ضرورت مسئله

یکی از نگرانی‌هایی که در مورد پیشرفت روزافزون صنایع و کارخانه‌های سیمان مطرح است، بحث آلودگی‌های زیست‌محیطی است. طبق آمارهای به‌دست‌آمده، در کشور ما اثرات زیست‌محیطی ناشی از کارخانه‌های سیمان، به موضوعی بحث‌برانگیز و جدی تبدیل شده است. در صنعت سیمان، الکتروفیلترها یکی از ابزارهای پاک­سازی ذرات گردوغبار موجود در گاز خروجی از دودکش کوره‌­ها می‌باشد. الکتروفیلترها عمدتاً از چهار بخش صفحات توزیع گاز، الکترودهای تخلیه، صفحات جمع­‌کننده ذرات و تکاننده (rapper) ساخته شده‌اند. روش کار آن­‌ها به این صورت است که با اعمال یک ولتاژ خیلی بالا در حد چند‌هزار ولت، بین الکترودها یک میدان الکتریکی ایجاد می­‌شود. میدان الکتریکی باعث می‌­شود پدیده­ی تخلیه الکتریکی کورونا اتفاق بیفتد و هوای اطراف الکترودها یونیزه شود و ذرات گردوغبار موجود در گاز خروجی از  کوره را که از بین الکترودها عبور می­‌کنند، باردار کند. ذرات باردارشده در اثر نیروی الکترواستاتیکی به سمت الکترود منفی(زمین) جذب شده و بر روی صفحات جمع­‌کننده ته‌نشین می­‌شوند. تکاننده به طور متناوب به صفحات جمع‌کننده ضربه می­زند تا ذرات روی صفحات فرو بریزند. برای بهبود راندمان الکتروفیلترها در صنعت راه‌کارهای متعددی ارائه شده است که برخی از آن­‌ها به شرح زیر است:

  • بهینه­‌سازی توزیع گاز ورودی به الکتروفیلتر و جلوگیری از نشت گاز (sneakage)
  • کاهش مقاومت ذرات معلق گاز برای تخلیه الکتریکی سریع­‌تر و در نتیجه جدا شدن راحت­‌تر از صفحات جمع­‌کننده
  • ارتقای سیستم­ تغذیه الکتریکی و سیستم کنترل الکتروفیلتر برای واکنش مناسب هنگام وقوع جرقه­‌های الکتریکی در الکترودها و بازگشت سریع ولتاژ اعمالی به الکترودها و همچنین کاهش تعداد جرقه­‌ها از طریق کنترل ولتاژ اعمالی به الکترودها با توجه به تغییر پارامترهای گاز ورودی (به دلیل این‌که پارامترهای گاز عبوری از بین الکترودها به‌صورت دینامیکی تغییر می­‌کند، در صورتی‌که ولتاژ اعمالی به الکترودها بیشتر از حد موردنیاز برای این شرایط باشد، بین الکترودها جرقه ایجاد می­‌شود و میدان الکتریکی صفر م‌ی­شود و برای لحظاتی عمل یونیز‌ کردن ذرات متوقف م‌ی­شود که این امر باعث کاهش راندمان الکتروفیلتر می‌شود)
  • تغییر در طراحی مکانیکی الکتروفیلتر با تعویض سیستم تکاننده یا صفحات جمع­‌کننده
  • تغییر در اندازه ذرات معلق با فناوری­‌های انباشته­‌سازی(agglomeration) (به هم چسباندن ذرات معلق و افزایش اندازه آن‌­ها)

در صنایعی که با محدودیت­‌های زیست­‌محیطی روبه‌­رو هستند، در صورتی‌که این راه‌کارها نتواند راندمان الکتروفیلتر را به حد مطلوب برساند، معمولاً آن­ها را با سیستم‌­های فیلتراسیون جدید مانند Baghouse ها جایگزین می­‌کنند.

شرح مسئله

سازمان حفاظت محیط‌زیست در سال جاری، حد مجاز انتشار لحظه­‌ای ذرات گردوغبار از دودکش کوره‌­های صنعت سیمان را ۱۰۰ mg/Nm۳  اعلام کرده است (پیوست شماره ۱) و در این راستا با نصب تجهیزات مناسب، آلاینده‌­های خروجی از دودکش­­ واحدهای مختلف کارخانه را به‌صورت لحظه­‌ای پایش می­‌کند. این در حالی است که سیستم فیلتراسیون مورداستفاده در یکی از واحدهای تولیدی کارخانه که دارای ظرفیت اسمی ۳۵۰۰ تن تولید روزانه است، در حال حاضر انتشار ذرات گردوغبار در حد زیر ۲۰۰ mg/Nm۳ را به‌طور متوسط (نه لحظه­‌ای!) تضمین می‌­کند. سیستم فیلتراسیون مذکور یک الکتروفیلتر استاتیک ساخت شرکت ELEX سوئیس است که در سال ۱۳۵۲ نصب شده است. مشخصات مکانیکی و الکتریکی این الکتروفیلتر در پیوست شماره ۲ ارائه شده است. در حال حاضر برای حل مشکل فوق ظرفیت تولید واحد مذکور به ۲۹۰۰ تن کاهش یافته است، با این کار نرخ انتشار ذرات در محدوده‌­ی ۱۰۰-۱۳۰ mg/Nm۳ قرار گرفته است. با توجه به این‌که در سال­‌های آینده محدودیت­‌های زیست‌محیطی اعمالی افزایش خواهد یافت و حد مجاز انتشار لحظه­‌ای ذرات از مقدار ۱۰۰ mg/Nm۳ هم کم­تر خواهد شد. مسئولان کارخانه به دنبال راه‌کارهای فناورانه برای بهبود راندمان الکتروفیلتر نصب­‌شده در واحد و در غیر این‌صورت جایگزینی آن با سیستم‌های فیلتراسیونی با راندمان بهتر برای دست­یابی به نرخ انتشار ذرات زیر ۲۰ mg/Nm۳ هستند. بنابراین با توجه به اینکه در حال‌حاضر برای رسیدن به حد مجاز انتشار ذرات، ظرفیت تولید واحد مربوطه از ظرفیت اسمی ۳۵۰۰ تن در روز به ۲۹۰۰ تن کاهش یافته است که روزانه ۶۰۰ تن به زیان کارخانه است و همچنین به سبب نزدیکی کارخانه به مناطق مسکونی، سخت­گیری­‌های محیط‌زیست در آینده بیشتر خواهد شد و حتی امکان تعطیلی واحد مربوطه در سال­‌های آتی وجود دارد و این در حالی‌است که بررسی‌­های کارشناسی نشان می­‌دهد تا ۲۵ سال آینده امکان بهره‌­برداری از این واحد برای تولید سیمان وجود دارد، لذا این یک شرکت بزرگ صنعتی در نظر دارد در زمینه کاهش غبار خروجی از دودکش‌های کارخانجات سیمان با دارندگان این فناوری در اجرا، نظارت، راه‌اندازی، تحویل نهایی و گارانتی تعامل و همکاری نماید.

راه حل ها و پیشنهاد های غیر جذاب

  • هر رویکردی که موجب افزایش فضای فیزیکی دربرگیرنده ساختمان اصلی فیلتر شود.
  • استفاده از بگ­‌فیلترهای(Bag Filter) فعلی موجود در بازار کشور

راه‌حل‌ها و پیشنهادها باید الزامات زیر را رعایت نمایند

  • طرح پیشنهادی باعث افزایش راندمان الکتروفیلتر شود به‌گونه‌ای که نرخ انتشار لحظه­‌ای ذرات گردوغبار به زیر ۲۰ mg/Nm۳ کاهش یابد.
  • طرح پیشنهادی در فضای فیزیکی موجود قابل پیاده‌­سازی باشد.
  • برای اجرای طرح پیشنهادی خط تولید برای تعداد روزهای محدودی متوقف شود.
  • امکان تأمین قطعات یدکی برای تجهیزاتی که در طرح پیشنهادی به کار می‌­روند، وجود داشته باشد.

نوع همکاری مطلوب

خرید تضمینی محصول