فروش لپ تاپ نو و استوک بازاریان فروش عطر و ادکلن پرفیومی محمد طاها لطفی | taha lotfi طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ تاترین ، تاترین سکوی پرتاب برند شما مطالعه‌ی عددی و توسعه‌ی نرم‌افزار شبیه‌سازی رفتار مذاب در قالب‌های بطر و جار
مطالعه‌ی عددی و توسعه‌ی نرم‌افزار شبیه‌سازی رفتار مذاب در قالب‌های بطر و جار
اشتراک گذاری با دوستان
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp

 وضعیت: بسته

  شماره سند:

  تاریخ انتشار: 1395/07/20

  مهلت ارسال پیشنهاد:1395/08/20

 فرصت‌ها: براساس پیشنهاد‌ها قابل‌ مذاکره خواهد بود.

 تماس : ۰۲۱۸۸۳۹۸۵۶۳ – ۰۲۱۸۸۳۹۸۵۴۳

  ارسال پروپوزال‌ها: Proposal@boomerangtt.com

ضرورت مسئله

یک شرکت تولید بطری و جار شیشه‌ای در نظر دارد به‌منظور بررسی رفتار مذاب در قالب Blank و پیش‌بینی شرایط بهینه تولید و قالب‌گیری، با فناوران در زمینه توسعه‌ی نرم‌افزار شبیه‌سازی تعامل و همکاری نماید. تا نیمه دوم قرن ۱۹، بطری شیشه توسط حرکات دست، دمیدن و نهایتاً شکل دادن دهانه تولید می­‌شد. بعد از سال ۱۸۵۰، یک فرآیند تولید نیمه اتوماتیک به وجود آمد، اما امروزه فرآیند تولید کاملاً اتوماتیک جایگزین آن شده است. امروزه تمامی بطری­‌ها و جارهای شیشه­‌ای با دو روش تولید اتوماتیک پرس و دمیدن (Press and Blow) یا دمیدن و دمیدن (Blow and Blow) تولید می­‌شوند. با توجه به اینکه روش دمیدن و دمیدن مدنظر است بنابراین این روش به‌صورت مختصر معرفی می‌­گردد.

در روش دمیدن و دمیدن (The Blow and Blow method)، تکه­‌ای از شیشه مذاب شده داخل قالب­‌هایی به نام Blank ریخته می‌­شوند. جریان هوای فشرده به داخل قالب دمیده می­‌شود و مواد مذاب را به انتهای قالب می­‌فشارد تا دهانه یا قسمت انتهایی بطری یا جار شکل گیرد. سپس، دوباره از محل دهانه، هوای فشرده به داخل ماده مذاب شیشه دمیده می‌­شود تا فضای داخلی بطری شکل بگیرد و ماده مذاب تا جایی باد شود که شکل قالب را به خود بگیرد. محصول به‌دست‌آمده شکل اولیه بطری یا جار شیشه­‌ای می­‌باشد، اما ضخامت دیواره آن زیاد است؛ لذا این محصول دوباره حرارت داده می‌شود و در قالب نهایی قرارگرفته و عمل دمیدن یا مکش روی آن صورت می­‌گیرد تا هم شکل قالب نهایی را به خود بگیرد و هم دیوار آن به ضخامت قابل‌قبول برسد. ظروف به‌دست‌آمده جهت رفع استرس­‌های به‌وجود آمده روی سطح شیشه طی فرآیند تولید به کوره پخت برده می‌شوند و سپس تحت شرایط کاملاً کنترل‌شده سرد می­‌شوند. تصویر زیر شماتیکی از این مراحل را نشان می­‌دهد.

 

  1. ماده مذاب شیشه داخل Blank ریخته می­‌شود.
  2. با عمل دمیدن، دهانه شکل می­‌گیرد.
  3. هوای تحت‌فشار از دهانه دمیده می­‌شود و ماده مذاب اولیه را باد می‌­کند.
  4. شکل اولیه بطری تولید می­‌شود.
  5. محصول در قالب نهایی قرار می­‌گیرد.
  6. محصول به شکل نهایی درمی‌آید.
  7. مراحل تولید به پایان می‌­رسد.

به‌منظور شبیه‌سازی فرایند تولید در مرحله­ دمش از مدل­‌های ریاضی استفاده می­‌شود. این مدل­‌ها جریان مذاب شیشه، انتقال حرارت و موقعیت سطح مشترک هوا- مذاب را حل می­‌کنند. این روابط عبارت‌اند از:

شرح مسئله

با توجه به اینکه نحوه‌ی سیلان مذاب درون قالب، بر کیفیت محصول نهایی اثرگذار است، بنابراین کنترل پارامترهای تأثیرگذار بر جریان سیلان مذاب شیشه ازجمله دمای مذاب، ویسکوزیته مذاب، دمای قالب، ضریب انتقال حرارت قالب، فشار دمش هوا، ضریب اصطکاک مذاب و بدنه قالب، طراحی قالب و سرعت فرایند حائز اهمیت می‌باشد. ضمناً به‌دلیل اینکه بهینه‌سازی پارامترها با روش تجربی هزینه‌بر است و همچنین تحلیل نتایج حاصل از روش تجربی به‌علت تداخل برخی از این پارامترها به‌سادگی امکان‌پذیر نیست، بنابراین به‌منظور صرفه‌جویی در وقت، هزینه و نیز افزایش دقت، کیفیت و راندمانِ تولید محصول، توسعه‌ی نرم افزاری برای شبیه‌سازی مدنظر است که مبتنی بر روش حجم کنترل یا المان محدود باشد و بتواند اطلاعات ورودی (پارامترهای فرایند) و نیز هندسه‌ی قالب را دریافت کند و توانایی تحلیل انتقال حرارت، انجماد و سیلان ماده مذاب درون قالب و ارزیابی عوامل مؤثر بر توزیع دما و پروفیل انجماد را به‌منظور پیش‌بینی عیوب در محصول نهایی داشته باشد. در فرایند تولید بطر و جار شیشه‌ای مهم‌ترین مرحله تولید، مرحله‌ی شکل‌دهی در قالب پیش‌فرم و Blank می‌باشد. این فرایند بسیار سریع و همراه با تغییر فرم زیاد و تماس جریان مذاب شیشه با فلز قالب است. هدف از طرح این موضوع توسعه‌ی نرم‌افزار شبیه‌سازی با کاربرد صنعتی است. لازم است نتایج حاصل از این نرم‌افزار با نتایج تجربی حاصل از فرایند کارخانه هم‌خوانی قابل‌قبولی داشته باشد. این نرم‌افزار باید قابلیت نمایش دقیق جریان مذاب شیشه درون قالب، انتقال حرارت در حین فرایند و پیش‌بینی ضخامت نهایی محصول نهایی را داشته باشد. نرم‌افزار باید در هر لحظه میدان جریان سیال و میدان حرارتی را به‌صورت کوپله حل نماید. نتایج حاصل از این نرم افزار به کمک نتایج تجربی به‌دست‌آمده از یک سیستم صنعتی مورد ارزیابی و تائید قرارگرفته و پس از تائید، برای اصلاح پارامترهای فرایند و طراحی قالب بکار گرفته می‌شود.

راه حل ها و پیشنهاد های غیر جذاب

  • خرید نرم­‌افزار از خارج کشور و عدم انتقال دانش فنی
  • استفاده از نرم‌­افزارهای المان محدود غیرتخصصی موجود

راه‌حل‌ها و پیشنهادها باید الزامات زیر را رعایت نمایند

  • محیط کاربری و گرافیکی ساده
  • قابلیت ورود اطلاعات و پارامترهای مختلف فرایند (ازجمله دمای مذاب، ویسکوزیته مذاب، دمای قالب، ضریب انتقال حرارت قالب، فشار دمش هوا، ضریب اصطکاک مذاب و بدنه قالب، طراحی قالب و سرعت فرایند)
  • قابلیت ورود نقشه قالب بطری و جار و نیز امکان ویرایش آن در نرم‌افزار
  • قابلیت مش‌بندی ساده و اصلاح آن
  • دارا بودن کتابخانه‌ی خصوصیات فیزیکی و مکانیکی مواد (وابسته به دما) متداول به‌کار رفته در ساخت شیشه و قالب (مانند SiO۲، فولاد گرم کار …) و نیز قابلیت تعریف نمودن مواد جدید در نرم‌افزار.
  • امکان پیش‌بینی عیوب متداول فرایند مانند Air Bell، Baffle Mark، Chill Mark، Choke، Blibe
  • نمایش خروجی‌های حاصل از نرم‌افزار در قالب فایل‌های گرافیکی، نمودار و جدول
  • امکان ذخیره‌سازی خروجی‌های حاصل از نرم‌افزار
  • امکان استخراج و استفاده خروجی‌های آن در دیگر نرم‌افزارهای طراحی مهندسی مانند آباکوس و انسیس • فایل آموزش نرم‌افزار

موارد مورد نیاز در پیشنهادات

کلیه موارد زیر در طرح ارائه‌شده باید مشخص شوند:

  • تشریح کلیه مراحل فنی و قسمت‌های مختلف نرم‌افزار
  • تشریح خروجی‌های حاصل از نرم‌‌افزار
  • تشریح دقیق جدول زمان‌بندی و مراحل اجرای روش موردنظر
  • تشریح دقیق هزینه‌های موردنیاز برای اجرای طرح و دستیابی به نرم‌افزار مطلوب
  • هرگونه شواهدی در رابطه با عملیات
  • پیش‌زمینه‌ها، تجارب و تخصص‌های مرتبط با مسئله موردنظر
  • نوع همکاری مورد تمایل با شرکت متقاضی
  • توصیف تیم/ سازمان (رزومه علمی و اجرایی تیم یا فرد)

نوع همکاری مطلوب

بر اساس پیشنهادها قابل‌ مذاکره می‌‌باشد.