فروش لپ تاپ نو و استوک بازاریان فروش عطر و ادکلن پرفیومی محمد طاها لطفی | taha lotfi طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ تاترین ، تاترین سکوی پرتاب برند شما فراخوان فرآوری نرمه آهن اسفنجی - بومرنگ "شبکه خدمات نوآوری"
فرآوری نرمه آهن اسفنجی
اشتراک گذاری با دوستان
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp

 وضعیت: بسته

  شماره سند:RFP27980398

  تاریخ انتشار: 1396/02/15

  مهلت ارسال پیشنهاد:1396/03/15

 فرصت‌ها: براساس پیشنهاد‌ها قابل‌ مذاکره خواهد بود.

 تماس : ۰۲۱۸۸۳۹۸۵۶۳ – ۰۲۱۸۸۳۹۸۵۴۳

  ارسال پروپوزال‌ها: Proposal@boomerangtt.com

ضرورت مسئله

کارخانه احیاء مستقیم واحدی است که در آن گندله اکسیدی به‌منظور استفاده در کوره قوس‌الکتریکی به آهن اسفنجی تبدیل می­‌گردد. احیاء مستقیم اکسیدآهن یک واکنش شیمیایی است که واکنش‌دهنده‌ها در آن هیدروژن، منواکسیدکربن و اکسیدآهن می­‌باشند و نتیجه این واکنش تولید آهن فلزی می‌باشد. سوخت اصلی کارخانه گاز CH۴ است. به‌طورکلی فرآیند احیاء مستقیم دارای سه مرحله کلی است: احیاء، ریفرمینگ و بازیافت کننده حرارت (ریکوپراتور). در طول فرآیند احیای گندله، به دلایل مختلفی نظیر استحکام کم گندله، فاین (نرمه)تولید می­‌شود. همچنین بخش عمده‌­ای از نرمه در محل­‌های ریزش مواد (دایورتورها، فیدرها، اسکرین‌­ها و …) به وجود می‌­آیند که به‌وسیله غبارگیرها و همچنین با نظافت مناسب محیط جمع‌آوری می‌شوند. از عمده­‌ترین روش­‌های جمع‌­آوری نرمه، استفاده از غبارگیرهای صنعتی می‌­باشد که خطوط مکش آن در نقاط مختلف ازجمله دایورتورها و فیدرها، اقدام به جمع‌آوری فاین­‌ها می­‌نماید.

تصویر2- شماتیک از واحد احیا مستقیم

نحوه آنالیز نرمه، مشابه آنالیز آهن اسفنجی می­‌باشد که درصد خلوص، استحکام و مواردی از این‌دست را شامل می­‌شود. ماده اصلی استفاده ‌شده در واحد احیاء مستقیم گندله می­‌باشد که اکثراً از کارخانه داخلی تهیه می‌گردد .

شرح مسئله

مواد اولیه واحد احیا مستقیم، گندله آهن می­‌باشد که در طی فرایند تولید آهن اسفنجی حدود ۵ درصد مواد اولیه به نرمه آهن تبدیل می‌­شود و این ضایعات تولیدشده به‌صورت لجن ناشی از شست‌­و­شوی گازها و نرمه غبارگیرهای واحد احیا به دست می‌آید و روزانه حجم بسیار بالایی از نرمه آهن اسفنجی انباشته می‌­شود که موجب هدر رفت سرمایه شرکت می‌گردد. کوره­‌های استفاده‌شده در این شرکت از نوع کوره‌­های احیایی به روش میدرکس (Midrex) می­باشند که در آن گندله از بالای کوره وارد آن می‌شود و پس از تماس با گازهای احیایی داغ که به‌صورت یکنواخت از طریق لاین باستل وارد کوره می‌گردد، گندله احیاء می‌شود. ظرفیت اسمی تولید هر واحد احیاء مستقیم فولاد این شرکت در حدود ۸۲۹ هزار تن و مجموعاً برای دو مدول در حدود ۹۵/۱ میلیون تن می­باشد. نرمه‌­ی آهن به دلیل وزن کم قابلیت شارژ در کوره‌های قوس الکتریکی را ندارد و با توجه به مشکلات موجود برای حمل نرمه، جذابیتی زیادی برای صاحبان صنایع دیگر به‌منظور خرید آن وجود ندارد. از این‌رو می‌­توان با تبدیل نرمه به بریکت، دوباره آن را وارد چرخه تولید نمود تا بنا به دلایل زیر، بتوان از آن در کوره قوس الکتریکی استفاده نمود:

  • عدم امکان انبارش نرمه‌­های آهن اسفنجی
  • عدم امکان جابه‌جایی مناسب تا محل مصرف (عدم امکان انتقال از طریق نوار نقاله)
  •  هدر رفت بالای آن (به دلیل چگالی و وزن پایین)
  • درصد بالای خلوص آهن آن (۸۰%) به‌عنوان منبع غنی در تولید فولاد،

لذا این شرکت در نظر دارد در زمینه رفع نیاز فناورانه “فرآوری نرمه آهن اسفنجی” با کلیه افراد و شرکت‌های توانمند برای رفع این مسئله تعامل و همکاری نماید.

راه‌حل‌ها و پیشنهادها باید الزامات زیر را رعایت نمایند

  • انعطاف‌پذیری بالا نسبت به خوراک ورودی (قابلیت استفاده از طیف وسیعی از مواد آهن‌دار مانند کنسانتره سنگ‌آهن، پوسته‌های اکسیدی نورد و ریزدانه‌­های حاصل از واحد گندله‌سازی و احیا، وجود داشته باشد.)
  • قابل‌استفاده در کوره قوس الکتریکی
  • کمترین میزان نیاز به آب در فرایند تولید
  • مشابه بودن آنالیز محصول نهایی با آهن اسفنجی
جدول 1- آنالیز شیمیایی گندله استفاده شده در واحد احیا مستقیم

با توجه به اینکه پروپوزال‌های دریافت شده توسط تیم ارزیابی مورد بررسی قرار خواهد گرفت، این امکان وجود دارد که در مرحله ارزیابی و قبل از انتخاب مناسب‌ترین گزینه برای همکاری از فناوران سؤالاتی در خصوص شفاف‌سازی بیشتر پروپوزال‌ها پرسیده شود. جزئیات همکاری از طریق گفتگو و مشاوره با طرف‌های ذی‌ربط مشخص خواهد شد. 

راه‌کارهای پیشنهادی

(راه‌حل‌های پیشنهادی لزوماً محدود به پیشنهادهای زیر نخواهد بود)

  • احداث واحد بریکت سازی
  • استفاده از روش کوره تونلی

نوع همکاری مطلوب

بر اساس پیشنهادها قابل‌ مذاکره می‌باشد.