فروش لپ تاپ نو و استوک بازاریان فروش عطر و ادکلن پرفیومی محمد طاها لطفی | taha lotfi طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ تاترین ، تاترین سکوی پرتاب برند شما تولید چادر مشکی هوشمند تنظیم‌کننده دما - بومرنگ "شبکه خدمات نوآوری"
تولید چادر مشکی هوشمند تنظیم‌کننده دما
اشتراک گذاری با دوستان
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp

 وضعیت: بسته

  شماره سند:

  تاریخ انتشار: 1395/09/11

  مهلت ارسال پیشنهاد:1395/09/11

 فرصت‌ها: براساس پیشنهاد‌ها قابل‌ مذاکره خواهد بود.

 تماس : ۰۲۱۸۸۳۹۸۵۶۳ – ۰۲۱۸۸۳۹۸۵۴۳

  ارسال پروپوزال‌ها: Proposal@boomerangt.com

ضرورت مسئله

تا کنون تلاش‌های زیادی در راستای القای یک اثر تنظیم حرارتی به منسوجات اختصاص داده شده است. این اثر می‌تواند در حضور میکروکپسول‌های حاوی مواد تغییر فازی (PCM) به دست آید. مواد PCM انرژی را طی فرایند حرارتی جذب می‌کنند که هنگام تغییر فاز اتفاق می‌افتد و طی یک فرایند خنک‌کننده‌ی معکوس در محدوده تغییر فاز در محیط رها می‌کنند. یکی از رایج‌ترین PCMهای به‌کاربرده شده در ذخیره‌سازی انرژی حرارتی واکس پارافین است. به علت ظرفیت ذخیره‌سازی حرارت بالا، قابلیت دسترسی آسان و قیمت پایین واکس پارافین، این واکس به‌عنوان PCM به‌صورت گسترده به‌کاربرده می‌شود. این واکس به‌علت نقطه ذوب پایین نمی‌تواند مستقیماً درون منسوجات ترکیب شود، ازاین‌رو نیاز است که میکروکپسوله شوند. میکروکپسوله کردن PCM، آن‌ها را وارد پوسته‌های پلیمری کشسان و نازک می‌کند. ازاین‌رو PCMها می‌توانند درون پوسته از جامد به مایع و برعکس تغییر کنند. کاربرد PCMها به‌صورت میکروکپسول، درون منسوجاتی شامل لباس، پتو، ایزولاسیون، لباس‌های محافظ و … می‌باشد. تکنولوژی ترکیب PCMها درون منسوج برای بهبود عملکرد حرارتی آن‌ها، در اوایل دهه ۱۹۸۰ تحت برنامه تحقیقاتی ناسا رشد کرده است. با روش‌های شیمیایی و فیزیکی می‌توان به تولید میکروکپسول دست یافت. کاربرد برخی روش‌ها به قیمت بالای فرایند، امور تنظیمی و کاربرد حلال‌های آلی محدود می‌شود که برای سلامتی محیط‌زیست نگران‌کننده است. یک روش تولید میکروکپسول بر پایه پلیمریزاسیون رادیکال آزاد تعلیقی (سوسپانسیونی) برای در کپسول گذاردن PCM ها استوار است. این روش کپسول سازی PCM ها واقعاً ساده و ارزان‌قیمت و از نظر فنی آسان است. اگرچه میکروکپسول‌های PCM خاصیت تنظیم دما را به مواد می‌دهند، آن‌ها می‌توانند دیگر خواص مرتبط با راحتی را تحت تأثیر قرار دهند، به‌ویژه در مواقع کاربرد موضعی میکروکپسول‌ها باعث تغییرات شدیدی در خصوصیات سطحی مواد می‌شوند. میزان تغییر در این خواص به میزان ظرفیت میکروکپسول‌های PCM بستگی دارد. ازاین‌رو نیاز است خواص میکروکپسول‌های PCM قبل از کاربرد آن‌ها در لباس، بررسی و اندازه‌گیری شود.

میکروکپسول‌ها می‌توانند با عملیات چاپ، رنگرزی رمق کشی،تزریق کردن، اسپری کردن و پوشش دادن با ترکیب مستقیم روی لیف بدون تغییر بسیار زیاد رنگ و زیردست آن اعمال شوند.

تصویر1- میکروکپسول با هسته PCM و پوسته سخت پلیمری

میکروکپسول با هسته PCM و پوسته سخت پلیمری

البته لازم به ذکر است شرکت موردنظر از هر راه‌حلی که منجر به تولید چادر مشکی هوشمند تنظیم‌کننده شود استقبال می‌کند و راه‌حل ارائه‌شده را محدود به میکروکپسول‌های PCM نمی‌کند. برای این منظور می‌توان از تکنولوژی نانو نیز بهره برد.

شرح مسئله

پارچه تنظیم‌کننده دما، منسوج هوشمندی است که دارای خاصیت ارائه واکنش مناسب در برابر تغییرات خارجی دما و یا در برابر کاتالیزورهای محیطی و خارجی می‌باشد. سطح راحتی دمایی بستگی به تبادل حرارت بین بدن انسان و محیطی دارد که آن را احاطه کرده است. بر اساس مطالعات تاریخی، ایرانیان نخستین ملتی هستند که به صنعت نساجی (پارچه‌بافی) پی بردند. از قرن‌ها پیش حجاب و عفاف در فرهنگ ایرانی مرسوم بوده است و نجابت و پوشیدگی زنان ایرانی زبانزد همگان بوده است. چادر به‌ویژه چادر مشکی نیز به‌عنوان نماد حجاب برتر در میان ایرانیان به رسمیت شناخته شده است. اما همه‌ساله با فرارسیدن تابستان و فصل گرما این پوشش که به دلیل رنگ مشکی جاذب گرما بوده، موجب سلب آسایش بانوان می‌گردد که این مسئله باید به کمک فناوری‌های نوین حل شود. با توجه به نوپا بودن تولید چادر مشکی، تابه‌حال تحقیقاتی در زمینه تولید چادر مشکی هوشمند تنظیم دما صورت نگرفته است، لذا این شرکت بزرگ نساجی در نظر دارد به ‌منظور حفظ رفاه بانوان در فصل گرما در زمینه تولید چادر مشکی هوشمند با قابلیت تنظیم دما مطابق با دمای راحتی بدن، با صاحبان دانش و دارندگان فناوری در این زمینه تعامل و همکاری نماید.

راه‌حل‌ها و پیشنهادها باید الزامات زیر را رعایت نمایند

  • چادر مشکی تولید شده، دما را در محدوده راحتی بدن انسان (۲۷- ۳۷ درجه سانتی‌گراد ) و در مدت‌زمان بیش از ۳۰ دقیقه حفظ نماید.
  • بر اساس استاندارد مربوط به شست‌وشو بتواند تا ۵۰ بار شست‌وشو کارایی خود را حفظ نماید.
  • عملیات تکمیلی نباید عمق رنگی چادر مشکی را کاهش دهد و رنگ مشکی آن را ته قرمز کند.
  • تغییرات ایجادشده در چادر مشکی نباید موجب جذب گردوخاک روی چادر شود.
  • UPF چادر نباید کاهش پیدا کند.
  • پس از تولید چادر مشکی هوشمند باید عملیات‌ استانداردشده‌ای نظیر شستشو، ثبات سایشی، استحکام کششی و اطوکشی روی پارچه‌ها انجام شود تا دوام و پایداری مکانیکی آن ارزیابی‌شده و با نمونه شاهد مقایسه گردد.
  • خواص حرارتی نمونه‌های هوشمند شده نیز با گرماسنج تفاضلی پویشی (DSC) آزمایش گردد.
  • در صورت استفاده از فناوری نانو در تولید چادر مشکی هوشمند تنظیم‌کننده دما، باید این فناوری قابلیت اخذ تأییدیه نانومقیاس از ستاد توسعه فناوری نانو را داشته باشد.

راه‌کارهای پیشنهادی

  • تولید الیاف حاوی ریز کپسول یا ماده تغییر فاز دهنده
  • اعمال ریزکپسول‌های مواد تغییر فاز دهنده بر چادر مشکی با روش‌های مختلف (عملیات چاپ، رنگرزی رمق کشی،تزریق کردن، اسپری کردن و پوشش دادن) به‌عنوان یک مرحله تکمیلی
  • استفاده از فناوری نانو برای دستیابی به چادر مشکی هوشمند تنظیم‌کننده دما
  • استفاده از فناوری نانو به‌منظور اعمال ریزکپسول‌های مواد تغییر فاز دهنده بر چادر مشکی در جهت پایداری و دوام بیشتر چادر مشکی هوشمند.
  • استفاده از هرگونه روش و راه‌حلی که منجر به دستیابی به دانش فنی تولید چادر مشکی هوشمند تنظیم‌کننده دما گردد.

راه‌کارهای غیر قابل قبول

  • ایجاد تغییرات ساختاری عمده در خط تولید چادر مشکی موجود در شرکت.
  • استفاده از روش‌هایی که هزینه زیادی به مجموعه تحمیل می‌نماید و باعث افزایش قیمت تمام‌شده محصول می‌شود.
  • استفاده از روش‌هایی که موجب کاهش UPF چادر شود.
  • تولید چادر مشکی تنظیم‌کننده دما با کارایی پایین از قبیل مدت‌زمان خنک‌سازی یا گرم‌کنندگی اندک
  • تولید چادر مشکی تنظیم‌کننده دما با روش‌هایی که منجر به افت کیفیت چادر شود. (مانند تغییر رنگ پارچه، تغییر زیردست پارچه، افزایش چروک پذیری و عدم ثبات در شست‌وشو)