فروش لپ تاپ نو و استوک بازاریان فروش عطر و ادکلن پرفیومی محمد طاها لطفی | taha lotfi طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ تاترین ، تاترین سکوی پرتاب برند شما تولید و نوسازی تیوب ریخته گری مداوم - بومرنگ "شبکه خدمات نوآوری"
تولید و نوسازی تیوب ریخته گری مداوم
اشتراک گذاری با دوستان
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp

 وضعیت: بسته

  شماره سند:RFP379812133

  تاریخ انتشار: 1396/03/05

  مهلت ارسال پیشنهاد:1396/04/05

 فرصت‌ها: براساس پیشنهاد‌ها قابل‌ مذاکره خواهد بود.

 تماس : ۰۲۱۸۸۳۹۸۵۶۳ – ۰۲۱۸۸۳۹۸۵۴۳

  ارسال پروپوزال‌ها: Proposal@boomerangtt.com

ضرورت مسئله

تیوب مسی (کریستالیزاتور) یکی از تجهیزات دستگاه ریخته‌گری مداوم می­‌باشد که ذوب آماده شده از تاندیش درون آن تخلیه شده و موجب انجماد فولاد از سمت دیواره می­‌شود. بسته به ابعاد دستگاه ریخته‌­گری و ابعاد مورد نیاز دیگر، ابعاد تیوب مسی متفاوت می‌­باشد. جنس این تیوب ها معمولاً از آلیاژهای مس می‌­باشد و بسته به طراحی سازنده دستگاه ریخته‌گری مداوم (CCM)، می­‌تواند دارای چند شیب (Taper) باشد. قالب مسی محفظه‌­ای است که تیوب مسی در درون آن قرار می­‌گیرد و بوسیله آبی که در داخل آن در حال گردش است، تیوب را خنک و از تغییر شکل آن جلوگیری می­‌کند.

تصویر1- چهار اهرم اصلی برای بهبود بهره وری

مراحل تولید تیوب شامل ریخته‌گری سانتریفیوژ، ماشین‌کاری و سختی­‌گیری سطحی می­‌باشد (شکل ۱). قالب به عنوان یک محیط سردکننده، اولین و اساسی­‌ترین قسمت تکنولوژیکی سیستم ریخته­‌گری مداوم فولاد می‌باشد که در آن انجماد و شکل گرفتن شمش آغاز می‌­شود. مهم‌ترین وظیفه قالب، جذب حرارت از فولاد مذاب می‌­باشد. فولاد مذاب به محض ورود به قالب شروع به انجماد می­‌کند و تشکیل پوسته جامد می­‌دهد. ضخامت پوسته هنگام بیرون آمدن از قالب باید در حدی باشد که تحت تأثیر فشار فرو‌استاتیکی مذاب درونی دچار پارگی نشود. به منظور جلوگیری از افزایش دمای قالب، از سیستم لوله‌های آبگرد استفاده می­‌شود. به دلیل ضریب هدایت حرارتی بالای مس، دیواره­‌های درونی قالب از مس ساخته می­‌شوند و دیواره‌های محافظ بیرونی قالب را معمولاً از جنس چدن یا فولاد می­‌سازند که آب با دبی بالا در بین دوجداره حرکت می­‌کند. به غیر از مقاطع متداول مثل مربع، مستطیل و دایره، مقطع­ های توخالی و چندضلعی را نیز می‌­توان به صورت مداوم ریخته‌گری نمود تا به عنوان شمش برای عملیات نورد به‌کار رود.

شرح مسئله

ظرفیت تولید خطوط ریخته‌گری این شرکت حدود ۲/۱ میلیون تن در سال است. ریخته‌­گری موجود مشتمل بر ۶ خط بوده است و مقطع بیلت­‌های تولیدی از ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی­متر خواهد بود. دمای ذوب از ۱۵۰۷ تا ۱۵۲۰ درجه سانتی­‌گراد وابسته به نوع فولاد تولیدی، متفاوت خواهد بود. دمای انجماد نیز به تبع آن از ۱۴۹۳ تا ۱۴۶۳ درجه سانتی­‌گراد متفاوت است. لذا دمای کاری تیوپ مسی بین این دو عدد متغیر می­باشد. تیوپ مربوطه از یک سو در تماس مستقیم با مذاب بوده و از بیرون در تماس با آب قرار دارد. ضخامت لایه (فیلم) تشکیل شده در تماس با تیوپ ۳- ۴ میلی­‌متر می­‌باشددر ادامه ابعاد مختلف مورد نیاز تیوب مسی ارائه می‌گردد. نقشه مورد نظر برای تولید تیوب مسی هم در فایل ضمیمه آورده شده است. با توجه به نوع فولاد تولیدی ( .., ۳SP,۵SP) عدد کربن معادل و به تبع آن درجه انجماد متفاوت خواهد بود. لذا ابعاد پوسته (فیلم) تشکیل شده در مجاورت تیوب مسی به تناسب نوع فولاد تولیدی متفاوت می­‌باشد. در جدول ذیل اعداد کربن معادل و دمای ذوب و انجماد آورده شده است تا در صورت نیاز در محاسبات لحاظ گردد.

جدول1. میزان کربن معادل و دمای ذوب و انجماد

با توجه به تغییر شعاع تیوپ در راستای طولی آن (۵ شعاع مختلف در راستای طولی) ساخت قالب مربوطه مشکل خواهد بود. از سوی دیگر ماشین‌کاری تیوب با توجه به شعاع fillet آن (۴ و ۶ میلی­متر در راستای طولی) مشکل دیگر تولید این قطعه می­‌باشد. مجموعه­‌ی این مسائل دستیابی به دانش فنی روش تولید تیوب مسی را حائز اهمیت نموده است. هدف از این پروژه دست‌یابی به دانش فنی تولید و نوسازی تیوب ریخته­‌گری به صورت بومی می‌باشد.

با توجه به اینکه تیوب ریخته‌­گری مداوم یک کالای استراتژیک واحد فولادسازی محسوب می­‌گردد و در داخل کشور تولید نمی‌­شود و همچنین هزینه تأمین آن از خارج کشور زیاد است، بنابراین اهمیت سرمایه­‌گذاری در این بخش ضروری به نظر می­‌رسد. ذکر این نکته الزامی است که قرارگیری ایران بر کمربند مس جهان و تولید مس مرغوب در کشور می­‌تواند در کاهش هزینه­‌های تولید تیوپ مسی نقش مهمی را ایفا نماید. لذا این شرکت متقاضی در نظر دارد در زمینه رفع نیاز فناورانه ”تولید و نوسازی تیوب ریخته­‌گری مداوم” با کلیه افراد و شرکت‌های توانمند برای رفع این مسئله، تعامل و همکاری نماید.

راه‌حل‌ها و پیشنهادها باید الزامات زیر را رعایت نمایند

  • عمر کاری تیوب باید در حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ بار ذوب ریزی باشد.
  • سختی تیوب ساخته شده در حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ ویکرز باشد.
  • میزان انتقال حرارت تیوب ساخته شده باید تقریباً مشابه فلز مس باشد( w/(m.k)۳۹۹) .
  • اصطکاک بین سطح داخلی تیوب با فلز مذاب کم باشد، به نحوی که روی شمش نهایی اثری باقی نگذارد.
  • ابعاد مختلف مورد نیاز تیوب مسی در جدول ۲ نمایش داده شده است. تیوب مسی باید بر اساس این ابعاد و با تلرانس ابعادی مشخص شده، ساخته شود.
جدول 2. ابعاد مختلف مورد نیاز ساخت تیوب ریخته‌گری مداوم مسی

راه‌کارهای پیشنهادی

  • استفاده از روش­های ریخته­‌گری، ماشین­‌کاری و پوشش­‌دهی به منظور ساخت تیوب مسی
  • استفاده از روش‌­های پوشش­‌دهی برای تعمیر تیوب­‌های معیوب موجود

نوع همکاری مطلوب

بر اساس پیشنهادها قابل‌ مذاکره می‌‌باشد.