فروش لپ تاپ نو و استوک بازاریان فروش عطر و ادکلن پرفیومی محمد طاها لطفی | taha lotfi طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ تاترین ، تاترین سکوی پرتاب برند شما فراخوان حل مسئله تولید الیاف بازالت - بومرنگ "شبکه خدمات نوآوری"
تولید الیاف بازالت
اشتراک گذاری با دوستان
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp

 وضعیت: بسته

  شماره سند:RFP379812132

  تاریخ انتشار: 1395/07/25

  مهلت ارسال پیشنهاد:1395/08/25

 فرصت‌ها: براساس پیشنهاد‌ها قابل‌ مذاکره خواهد بود.

 تماس : ۰۲۱۸۸۳۹۸۵۶۳ – ۰۲۱۸۸۳۹۸۵۴۳

  ارسال پروپوزال‌ها: Proposal@boomerangtt.com

ضرورت مسئله

یک شرکت بزرگ عمرانی در کشور تمایل دارد در زمینه تولید الیاف بازالت با دارندگان این فناوری تعامل و همکاری نماید.

شرح مسئله

تاکنون استفاده از الیاف شیشه و الیاف کربن متداول بوده است، اما الیاف بازالت با وجود مشابهت بسیار با الیاف شیشه و حتی مشابهت فرآیند تولیدی، ویژگی‌های مقاومتی بهتری نسبت به آن دارد. الیاف بازالت بر خلاف الیاف شیشه در مقابل قلیایی‌ها، مواد اسیدی و نمکی بسیار مقاوم است و به همین خاطر در بتن، پل‌ها و سازه‌های دریایی کاربرد وسیعی دارد. در مقایسه با الیاف کربن و آرامید (الیاف مصنوعی)، الیاف بازالت در بازه دمایی وسیع‌تری (۲۶۹- تا ۶۵۰+ درجه سانتی‌گراد) کاربرد دارند و در برابر اکسیداسیون، تشعشع،‌ تراکم و نیروهای برشی بسیار مقاوم‌تر هستند. از طرفی ضخامت چون الیاف بازالت بین ۹ تا ۱۳ میکرون قطر دارند. لذا حداقل حد زیستی و زیست‌محیطی تعریف شده مجاز در استفاده از الیاف را برای ساخت ورق‌های بتنی تقویت شده با الیاف، ۵ میکرون دارند و بنابراین الیاف بازالت به عنوان جایگزین مطلوبی برای آزبست در ورق‌های سیمانی مسلح شده است. بدلیل اهمیت این موضوع سال‌هاست که صحبت از مضرات زیست‌محیطی و آسیب‌های الیاف شیشه (معروف به پشم شیشه) شنیده می‌شود. لذا علاوه بر آثار زیست‌محیطی مخرب این محصول، نقش آن بر سلامت انسان هم زیر سوال رفته است. از دهه ۱۹۹۰ میلادی به بعد، سرطان‌زا بودن پشم‌شیشه، ایجاد حساسیت پوستی، ایجاد مشکلات تنفسی و موارد بسیار دیگری مطرح شد. هر چند بیشتر این ادعاها رد شدند، زمینه را برای ورود یک جایگزین بی‌دردسرتر و بسیار ارزان‌تر فراهم نمود، این محصول جایگزین «الیاف بازالت» نام دارد. با توجه به فراوانی سنگ بازالت در طبیعت نسبت به سنگ آهن، در صورت تولید این گونه میل‌گردها، هزینه خرید میل‌گرد در پروژه ها کاهش پیدا کرده و در نتیجه قیمت تمام شده نیز کمتر می گردد. علاوه بر عملکرد بالاتر الیاف آتش‌فشانی(بازالتی) نسبت به الیاف شیشه و ویژگی های خوب آنها مانند استحکام، تحمل دما، دوام و مقاومت در برابر پرتوی فروسرخ همچنین توجیه اقتصادی آن‌ها را با الیاف شیشه جایگزین می‌سازد. این محصولات جدید ویژگی‌های کشسانی فوق العاده‌ای (مدول کششی یا مدول یانگ بالا) دارند و جایگزینی بی نقص برای الیاف کربن و آرامید در بسیاری از کاربردها محسوب می‌شوند. رشته‌های تهیه‌شده از صخره‌های آتش‌فشانی کاملاً خنثی هستند، تهدید زیست‌محیطی ندارند و به راحتی در انواع رزین‌ها و پلاستیک‌های صنعتی به‌کار گرفته می‌شوند. این الیاف نیازهای بازار جهانی مواد تقویت شده و محصولات کامپوزیتی پیشرفته را برآورد ساخته و می‌توانند در شاخه‌های گوناگون صنعت از جمله هوا فضا/ هوانوردی، خودرو، عمران، ساخت‌وسازهای زیرزمینی، جاده، لوله و تأسیسات، تجهیزات مقاوم در برابر خوردگی، دریایی، امنیتی و دفاعی، ساخت‌و‌سازهای دریایی، عایق‌سازی و… به‌کار گرفته شوند. در حال‌حاضر در کشورهای پیشرفته تکنولوژی تولید این میل‌گردها موجود می‌باشد و در ایران نیز معادن سنگ بازالت بسیار زیاد است. بنابراین در صورت تولید این نوع میل‌گردها، ضمن تنوع در بازار مصالح، هزینه‌های ساخت کاهش پیدا می‌کند بازالت در موارد زیر مصرف دارد: حفاظت حرارتی، مواد اصطکاکی (مانند لنت ترمز و…)،‌ مخازن تحت فشار (مانند تانک‌ها و سیلندرهای گاز)، مقاطع باربر (پروفیل‌های ساختمانی)، پره‌های آسیاب‌های بادی، ورق‌های سیمانی مسلح (جایگزین آزبست در ورق‌های آزبست سمنت)، تیرهای برق، پوشش کشتی‌ها، بدنه اتومبیل، تجهیزات ورزشی، مسلح کردن بتن، ساخت بلندگو، مصارف نظامی و فضایی و پر کردن فضاهای خالی ساختمانی. همچنین ایران ذخایر بازالت زیادی دارد اما هنوز از آنها بهره‌برداری نشده است.

راه حل ها و پیشنهاد های غیر جذاب

هزینه تولید اولیه زیاد برای رسیدن به فناوری مطلوب

راه‌حل‌ها و پیشنهادها باید الزامات زیر را رعایت نمایند

  • استفاده از منابع فراوان و غنی سنگ بازالتی در ایران، از جمله انواع گوناگون رووینگ، الیاف سوزنی و رشته های تابیده بازالت
  • الیاف بازالت با توجه به ویژگی‌های خاص خود جایگزین شیشه E، شیشه با استحکام بالا و سایر انواع ویژه شیشه می‌شوند. این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:
  • استحکام کششی ۲۵-۲۰ درصد بالاتر از شیشه E
  • مقاومت شیمیایی بهتر نسبت به شیشه E معمولی
  • گستره دمایی وسیع‌تر تا ۵۸۰ درجه سانتی‌گراد
  • سازگار با محیط‌زیست و دفع و بازیافت آسان‌تر پلاستیک‌های تقویت‌شده با الیاف بازالت (BFRP) نسبت به GFRP
  • بازیافت‌پذیری بهتر

موارد مورد نیاز در پیشنهادات

کلیه موارد زیر در طرح ارائه شده باید مشخص شوند:

  • ارائه طرحی برای تولید میل‌گرد با مشخصات فنی هم‌رده یا بالاتر از میل‌گردهای موجود
  • وضعیت مالکیت فکری طرح
  • سطح بلوغ طرح (مفهوم، پروتوتایپ، آماده تجاری‌سازی، تجاری شده)
  • هر‌گونه شواهدی در رابطه با عملیات
  • پیش زمینه‌ها، تجارب و تخصص‌های مرتبط با مساله مورد نظر
  • نوع همکاری مورد تمایل با شرکت متقاضی
  • توصیف تیم/ سازمان (رزومه علمی و اجرایی تیم یا فرد)

نوع همکاری مطلوب

بر اساس پیشنهادها قابل‌ مذاکره می‌‌باشد.