فروش لپ تاپ نو و استوک بازاریان فروش عطر و ادکلن پرفیومی محمد طاها لطفی | taha lotfi طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ تاترین ، تاترین سکوی پرتاب برند شما کاهش مصرف آب در واحدهای دامداری - بومرنگ "شبکه خدمات نوآوری"
کاهش مصرف آب در واحدهای دامداری
اشتراک گذاری با دوستان
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp

 وضعیت: بسته

  شماره سند:

  تاریخ انتشار: 1396/05/17

  مهلت ارسال پیشنهاد:1396/06/17

 فرصت‌ها: براساس پیشنهاد‌ها قابل‌ مذاکره خواهد بود.

 تماس : ۰۲۱۸۸۳۹۸۵۶۳ – ۰۲۱۸۸۳۹۸۵۴۳

  ارسال پروپوزال‌ها: Proposal@boomerangtt.com

ضرورت مسئله

بخش عمده آب شیرین مصرفی، در بخش کشاورزی و صنایع مربوطه مصرف می‌شود. بخش‌های مربوط به صنعت دامپروری، در استفاده از آب به‌عنوان پرمصرف‌ترین مراکز پرورشی شناخته شده‌اند. همچنین مطالعات مختلف بیان‌گر این موضوع هستند که نیاز آبی گاوهای شیری در مقایسه با سایر دام‌ها و حتی گاوهای گوشتی بالاتر است. مطالعه‌ای در استرالیا مصرف سالانه آب را برای هر رأس در واحدهای شیری بین ۲۰۰۰ تا ۳۸۰۰۰ لیتر نشان داد که این دامنه تغییرات گسترده نشان دهنده وجود فرصت‌های زیاد برای کاهش آب مصرفی می‌باشد. در سال‌های اخیر مصرف آب در صنعت پرورش دام از بخش کشاورزی پیشی گرفته است و در کشورهای در حال ‌توسعه به علت مدیریت و برنامه‌ریزی ضعیف، بخش عمده آن بدون استفاده صحیح هدر می‌رود. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ مصرف آب در بخش کشاورزی و دامپروری ۲۲ درصد افزایش پیدا کند. در سال ۲۰۰۱ مطالعه‌ای نشان داد که سامانه پرورش بسته گاوهای هلشتاین به ۱۰۰ تا ۱۵۰ لیتر آب در روز نیاز دارند درحالی‌که گاوهای جرسی به کمتر از ۹۵ لیتر آب نیاز داشتند. داده‌برداری دقیق مصرف آب در بخش‌های مختلف یک گاوداری در اوهایو نشان داد متوسط مصرف آب برای گاوهای شیرده و خشک حدود ۱۰۰ لیتر برای هر گاو بود که حدود ۸۵ لیتر برای آب آشامیدنی و مابقی برای شست‌وشو و سایر مصارف استفاده می‌شد. این مقدار از مصرف معمول گزارش شده در منابع کمتر بود که حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ لیتر در روز برای هر گاو بود. بررسی دیگری نشان داد پایش مصرف آب به‌وسیله نصب کنتور عامل مهمی در افزایش راندمان مصرف آب داشت. همچنین در سال ۲۰۱۲ بررسی مصرف آب ۲۴ واحد گاوداری شیری در غرب کانزاس نشان داد مصرف آب در واحدهای کاملاً فری‌استال حدود ۲۳۰ لیتر در روز برای هر رأس بود که این مقدار در مقایسه با جایگاه‌های باز بیشتر می‌باشد.

شرح مسئله

پیش‌بینی‌های آماری نشان می‌دهد جمعیت ایران تا سال ۲۰۲۵ میلادی بالغ ‌بر ۱۰۰ میلیون نفر خواهد بود و ازنظر سرانه تجدید‌ناپذیر آب، در تنش آبی شدیدی قرار خواهد گرفت. آمار جهانی نشان می‌دهد که بالغ‌ بر ۷۰ درصد آب شیرین مصرفی در بخش کشاورزی و صنایع مربوطه مصرف می‌شود و از این نظر مصرف آب در صنعت پرورش دام با شدت بیشتری افزایش داشته است. این امر با توجه به محدودیت منابع آب شیرین، خطری جدی را در بخش کشاورزی و صنایع دامپروری ایجاد می‌کند. نیاز آبی دام بسته به اندازه و مرحله رشد دام، تولید شیر، شرایط آب و هوایی، جیره غذایی دام و غیره متغیر است. به‌طور مثال گاوهای شیری بین ۹۰ تا ۲۰۰ لیتر آب در روز نیاز دارند و از این نظر نیاز آبی گاوهای شیری در مقایسه با گاوهای گوشتی، گوسفند، بز و مرغ بیشتر است. در حال حاضر این آگاهی وجود دارد که مصرف آب در واحدهای دامپروری موجود در کشور بسیار زیاد است و بخش عمده این آب هدر می‌رود ولی اطلاعات دقیق و دسته‌بندی‌شده‌ای از جزئیات مصرف آب وجود ندارد که این امر خود برنامه‌ریزی و مدیریت مصرف آب را با چالشی دوچندان مواجه می‌کند. از آنجایی‌که صنعت گاوداری کشور به دلیل تنوع محصولات و بازدهی مناسب، بیشتر از سایر صنایع پرورشی مورد توجه است، چالش مدیریت مصرف آب در این صنعت بیش از سایر صنایع کشاورزی و پرورشی اهمیت دارد. آب برای شست‌و‌شوی دام، شست‌و‌شوی سالن و تجهیزات شیردوشی، محوطه دامداری، سیستم‌های تهویه، تأمین آب آشامیدنی مورد نیاز پرسنل و فضای سبز دامداری و همچنین جهت آشامیدن دام مورد نیاز است. در حال حاضر مصرف آب به ازای هر رأس گاو به‌طور متوسط ۳۵۰ لیتر در روز گزارش شده است. از سوی دیگر سامانه پرورش در واحدهای دامداری یا به‌صورت سیستم پرورش بسته و کاملاً با استفاده از فری‌استال اداره می‌شوند یا به‌صورت سیستم باز که فضا و محوطه گردش آزادی برای حرکت دام وجود دارد که ممکن است بر مقدار آب مصرفی اثر بگذارد. از سوی دیگر امروزه بحث تصفیه فاضلاب واحدهای دامدار خود به معضلی بزرگ تبدیل شده است و دامداری‌ها را با جرائم نقدی مواجه کرده است. اطلاعات نشان داده است حجم فاضلاب تولیدی واحدهای دامپروری موجود از حدود ۱۰۰ تا بیش از ۸۰۰ مترمکعب در روز متغیر می‌باشد که این امر خود نشان دهنده دامنه وسیع مصرف آب در واحدهای مختلف می‌باشد. ازاین‌رو نیاز به مطالعه برای کاهش حجم آب مصرفی و درنتیجه کاهش حجم فاضلاب تولیدی را افزایش می‌دهد. با توجه به اینکه در حال حاضر هیچ‌گونه اطلاعات دقیق و مستندی مبنی بر میزان مصرف آب در بخش‌های مختلف واحد دامداری و کانون‌های هدر رفت آب و راهکارهای جلوگیری و مدیریت آن وجود ندارد تا به‌عنوان ابزار مدیریتی برای برنامه‌ریزی کاهش مصرف آب مورد استفاده قرار گیرد، هدف مجموعه از ارائه این نیاز بررسی دقیق کانون‌های مصرف آب در واحد دامداری بزرگ و صنعتی در فصول مختلف و سیستم‌های پرورش باز و بسته موجود می‌باشد. این مجموعه دامپروری در استان‌هایی نظیر تهران، تبریز، البرز، چهارمحال، کهگیلویه، خراسان، زنجان، اصفهان، قزوین، کرمانشاه، کردستان، مازندران و خوزستان به فعالیت می‌پردازد که مدنظر است بررسی در سطح همه گاوداری‌های تحت پوشش انجام گیرد همچنین با توجه به نتایج حاصل از بخش اندازه‌گیری، انتظار می‌رود راهکاری عملی و اصولی برای کاهش مصرف آب در موقعیت‌هایی ارائه گردد که در آن‌ها هدر رفت آب مشاهده شده است.

راه‌کارهای پیشنهادی

بررسی و مطالعه باید قادر به شناسایی دقیق موارد زیر باشد:

  • مطالعه در سطح همه گاوداری‌های تحت پوشش و بررسی دقیق کانون‌های مصرف آب در واحدهای دامداری بزرگ و صنعتی در فصول مختلف و سیستم‌های پرورش باز و بسته
  • تعیین حجم دقیق مصرف و هدر رفت آب در بخش‌های مختلف واحدهای دامداری (شست‌و‌شوی دام، شست‌و‌شوی سالن و تجهیزات شیردوشی، محوطه دامداری، سیستم‌های تهویه، تأمین آب آشامیدنی مورد نیاز پرسنل و فضای سبز دامداری و همچنین آب مورد نیاز دام جهت آشامیدن) در مناطق با اقلیم‌های مختلف و با سیستم پرورش متفاوت جهت تصمیم‌گیری و ارائه راه‌کار

نوع همکاری مطلوب

بر اساس پیشنهادها قابل‌ مذاکره می‌باشد.