فروش لپ تاپ نو و استوک بازاریان فروش عطر و ادکلن پرفیومی محمد طاها لطفی | taha lotfi طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ تاترین ، تاترین سکوی پرتاب برند شما فراخوان حل مسئله شناسایی والد دام - بومرنگ "شبکه خدمات نوآوری"
شناسایی والد دام
اشتراک گذاری با دوستان
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp

 وضعیت: بسته

  شماره سند:RFP189609065

  تاریخ انتشار: 1396/09/01

  مهلت ارسال پیشنهاد:1396/09/25

 فرصت‌ها: براساس پیشنهاد‌ها قابل‌ مذاکره خواهد بود.

 تماس : ۰۲۱۸۸۳۹۸۵۶۳ – ۰۲۱۸۸۳۹۸۵۴۳

  ارسال پروپوزال‌ها: Proposal@boomerangtt.com

ضرورت مسئله

امروزه انجام تست ژنومیک برای تشخیص والدین دام‌ها، اقدامی معمول در صنعت پرورش دام در کشورهای پیشرفته می‌باشد. هرچند یکی از معایب اولیه این تکنولوژی گران بودن انجام آن بوده است ولی پیشرفت تکنولوژی و افزایش تقاضا برای انجام آن، موجب کاهش روزافزون هزینه انجام این تست شده است. در حال حاضر برای مشخص بودن پدر بزغاله‌ها در واحدهای صنعتی نیاز است که هنگام جفت‌گیری، بزهای ماده دسته‌بندی شوند و از یک بزِ نر در یک جایگاه برای یک دوره مشخص به منظور جفت‌گیری استفاده نمود. این عمل ضمن نیاز به امکانات دسته‌بندی بزها در گروه‌های مختلف راندمان باروری بخصوص در بزهای نر جوان را پایین می‌آورد. در روشی که در کشورهای پیشرو از آن استفاده می‌شود، بزهای نر در گله‌های بزهای ماده در فصل مشخص رهاسازی می‌شوند و بعد از تولد بزغاله‌ها با استفاده از روش تست ژنومیک یا تشخیص‌های آزمایشگاهی، اقدام به شناسایی پدر واقعی بزغاله می‌کنند و در ثبت مشخصات بزها اعمال می‌نمایند.

شرح مسئله

در واحدهای دامپروری راندمان تولیدمثلی بزها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با توجه به اینکه این شرکت متقاضی، اقدام به احداث بزرگ‌ترین واحدهای صنعتی بز شیری در کشور نموده است در نظر دارد برای افزایش راندمان باروری در گله‌ها از تعداد بالاتری بزِ نر استفاده کند. همچنین به سبب عدم انجام تست DNA در داخل کشور و هزینه‌های بالای انجام آن در خارج از کشور به نظر می‌رسد انجام این تست توسط تیم‌های داخلی کمک شایانی به صنعت پرورش بز (و شاید سایر گونه‌ها) کشور و انجام اقدامات اصلاح نژادی داشته باشد. باید اشاره کرد که هدف این پروژه ارزش‌گذاری کل ژنوم نمی‌باشد و تنها تشخیص پدر از بین چندین پدر موجود در بزهای گله مدنظر است، لذا انجام کامل تست ژنومیک لازم نمی‌باشد. البته انتظار می‌رود اجرای این تشخیص با استفاده از کیت‌های آزمایشگاهی در مزرعه یا تشخیص در آزمایشگاه‌هایی صورت پذیرد که نیاز به امکانات پیشرفته‌ای برای قرائت ژنوم نداشته باشد. با انجام این آزمایش انتظار می‌رود حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد افزایش باروری در مقایسه با جایگزینی با جفت‌گیری گروه‌بندی برای هر بز نر را در پی داشته‌ باشد. نظر به اینکه شجره برای واحدهای پرورشی صنعتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد، وجود کیت‌های تشخیص شجره و یا امکان تشخیص پدر از بین پدران گله با آزمایش‌های سهل و ارزان برای واحدهای صنعتی پرورش بز باعث امکان افزایش قابل‌ملاحظه گیرایی در آبستن کردن بزها می‌شود.

راه‌حل‌ها و پیشنهادها باید الزامات زیر را رعایت نمایند

  • تشخیص پدر از بین چندین پدر موجود در بزهای گله با خطای کمتر از ۱۰درصد در راهکار پیشنهادی
  • معین شدن جواب آزمایش کمتر یک ماه پس از نمونه‌گیری
  • امکان انجام آزمایش در مزرعه یا در آزمایشگاه‌های معمول
  • استفاده از نمونه‌های خون، بافت مو و غیره با اولویت نمونه‌گیری آسان

راه‌کارهای پیشنهادی

  • آزمایش‌های تشخیصی با استفاده از نمونه‌های خون، مو، بافت و غیره
  • آزمایشگاه‌های معمول با قابلیت شناسایی والد دام

راه‌کارهای غیر قابل قبول

  • آزمایشگاه‌های تخصصی و پیشرفته برای توالی‌یابی ژنوم
  • نیاز به نیروی بسیار تخصصی برای انجام آزمایش در مزارع

نوع همکاری مطلوب

بر اساس پیشنهادها قابل‌ مذاکره می‌باشد.