فروش لپ تاپ نو و استوک بازاریان فروش عطر و ادکلن پرفیومی محمد طاها لطفی | taha lotfi طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ تاترین ، تاترین سکوی پرتاب برند شما بهبود چسبندگی نوارهای پلیمری TPE به شیشه - بومرنگ "شبکه خدمات نوآوری"
بهبود چسبندگی نوارهای پلیمری TPE به شیشه
اشتراک گذاری با دوستان
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp

 وضعیت: بسته

  شماره سند:

  تاریخ انتشار: 1396/07/05

  مهلت ارسال پیشنهاد:1396/08/05

 فرصت‌ها: براساس پیشنهاد‌ها قابل‌ مذاکره خواهد بود.

 تماس : ۰۲۱۸۸۳۹۸۵۶۳ – ۰۲۱۸۸۳۹۸۵۴۳

  ارسال پروپوزال‌ها: Proposal@boomerangtt.com

ضرورت مسئله

در سال‌های پیش به‌منظور عایق‌بندی شیشه‌های سکوریت، تزریق نوارهای پلیمری از جنس ترموپلاستیک پلی‌یورتان (TPU) بر روی سطح شیشه‌های سکوریت در فرآیند تزریق پلاستیک مورد استفاده قرار می‌گرفت. به دلیل قدرت چسبندگی نسبتاً مناسب پلی یورتان به سطح شیشه، این فرایند به‌صورت متداول در تولید انواع محصولات استفاده شده است. لازم به ذکر اینکه قبل از ورود شیشه سکوریت به فرآیند تزریق پلاستیک، به لبه‌های کناری شیشه، رنگی مشکی به روش چاپ سیلک زده می‌شود و سپس در دمای ۷۰۰ درجه سانتی‌گراد پخت می‌شود. نهایتاً در فرآیند تزریق پلاستیک، ترموپلاستیک پلی‌یورتان (TPU) به این رنگ می‌چسبد؛ اما دو مسئله اصلی قیمت نسبتاً بالای پلی‌یورتان و هم‌چنین تغییر استانداردها، استفاده از این روش را محدود کرده است. جدول زیر مشخصات فنی رنگ چاپ شیشه مشکی خمیری را نشان می‌دهد:

خواصمشخصات فنی
رنگمشکی
دانه‌بندیD۹۰ < ۱۰ µ
دانسیته خمیر۲,۷۰ gr/cm۳
نقطه نرمی۴۹۰ – ۵۲۰ ◦c
دامنه پخت۶۵۰ – ۷۲۰ ◦c
ضریب انبساط حرارتی> ۹۰×۱۰
خشک کردن رنگ (آهسته)در دمای محیط
خشک کردن رنگ (سریع)با استفاده از خشک‌کن مجهز به سیستم IR مادون‌قرمز
ماده رقیق‌کننده خمیرتینر تأخیری یا روغن S۱۲۰۰۹
ضخامت فیلم تر۲۵ – ۳۵ µ
حلال- تمیزکنندهتینر فوری – بنزین – تینر روغنی
دانسیته روغن مصرفی۱,۰۹ gr/cm۳ (۲۰◦c)
درصد رقیق‌کننده به خمیرسیستم اتوماتیک: حداکثر ۵% وزنیسیستم دستی: حداکثر ۱۰% وزنی
توری شابلون۵۰T – ۱۵۰ T
ویسکوزیته خمیر۱۶ – ۲۲ Pa.s
دمای نگهداری خمیر۲۰ – ۴۰ ◦c
دمای محل اعمال چاپ۲۰ – ۲۵◦c

شرح مسئله

به منظور عایق‌بندی شیشه‌های سکوریت استفاده شده در انواع خودروهای تولیدی در کشور (شیشه لچکی)، تزریق نوارهای پلیمری از جنس TPE بر روی سطح شیشه‌های سکوریت در فرایند تزریق پلاستیک امروزه به‌عنوان یک استاندارد، پذیرفته ‌شده می‌باشد. استفاده از پلیمر TPE به‌واسطه خواص فیزیکی مکانیکی مناسب و همچنین مقاومت جوی بالای آن دارای اهمیت می‌باشد؛ اما مشکل اصلی این فرایند عدم چسبندگی مناسب این پلیمر به سطح شیشه می‌باشد که استفاده از این فرایند را با مشکل مواجه کرده است. به‌منظور بهبود چسبندگی در این فرایند، اقدامات مختلفی ازجمله اعمال لایه نازکی از چسب‌های مرسوم موجود در بازار به سطح شیشه و سپس قرار دادن آن در قالب و سپس انجام فرایند تزریق مورد استفاده قرار گرفته که نتیجه و چسبندگی مناسب حاصل نشده است. ازجمله چسب‌های استفاده شده می‌توان به چسب‌های آکریلیکی، چسب‌های پلی‌یورتانی و چسب‌های یورتان‌آکریلاتی اشاره کرد که در این فرایند چسبندگی مناسب ایجاد نکرده‌اند. میزان چسبندگی مورد نیاز باید در حدی باشد که در حین فرایند کشش نوار TPE، خود نوار پاره شده (Cohesive failure) و نوار از سطح شیشه جدا نشود. ازجمله راه‌کارهای اعمال چسب بین لایه TPE و شیشه بعد از انجام فرایند تزریق بوده است که در این حالت نیز نتیجه مطلوب حاصل نشده است که علت آن هم عدم کنترل مناسب بر ضخامت چسب و از دست دادن ظرافت و زیبایی شیشه در اثر فرآیند چسب کاری بوده است. قابل ذکر است که حفظ ظرافت و زیبایی قطعه تولیدی دارای اهمیت بالایی می‌باشد؛ بنابراین نیاز اصلی بهبود میزان چسبندگی نوار TPE به سطح شیشه بوده است. گرید TPE مصرفی از گرید TPE-S می‌باشد. از جمله راه‌کارهای پیشنهادی جایگزینی و ارائه آمیزه‌ای پلیمری با داشتن خواص فیزیکی مکانیکی و مقاومت جوی مشابه با TPE و درعین‌حال چسبندگی بالاتر به سطح شیشه می‌باشد. بنابراین از یک سو استانداردهای صنعت خودرو الزام به استفاده از پایه پلیمری TPE به عنوان نوار اطراف شیشه سکوریت را ایجاد کرده است و از سوی دیگر استفاده از پلیمر TPE به دلیل خواص فیزیکی مکانیکی مناسب و همچنین مقاومت جوی بالا و همچنین قیمت نسبتاً مناسب آن مورد توجه می‌باشد. با توجه به چسبندگی پایین پلیمر TPE به شیشه، پیدا کردن راه‌کاری برای حل این مشکل و افزایش قدرت چسبندگی بسیار ضروری می‌باشد.

راه‌حل‌ها و پیشنهادها باید الزامات زیر را رعایت نمایند

  • در صورت معرفی آمیزه پلیمری جدید حفظ خواص فیزیکی مکانیکی و مقاومت جوی مناسب در حدود گرید TPE مورد استفاده (گرید TPE-s) ضروری است.
  • داشتن میزان چسبندگی مناسب آمیزه تولید‌شده با شیشه (حد این چسبندگی باید به حدی باشد که در حین فرایند کشش cohesive failure اتفاق بیفتد؛ یعنی در اثر کش نوار TPE دچار پارگی شود. درحالی‌که TPE و شیشه از هم جدا نگردند)
  • در صورت ارائه چسب مناسب، حفظ ظرافت و زیبایی و همچنین عدم تغییر در ابعاد قطعه و همچنین عدم تغییر قابل توجه در فرایند تولید قطعه
  • عدم چسبندگی در دمای محیط
  • روش اعمال آسان بدون نیاز به تجهیزات خاص
  • عدم شره کردن در دمای فرایند تزریق (حدود ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد)

راه‌کارهای پیشنهادی

  • جایگزینی آمیزه‌ای پلیمری بر پایه TPE با داشتن خواص فیزیکی مکانیکی و مقاومت جوی مشابه با TPE و درعین‌حال چسبندگی بالاتر به سطح شیشه
  • اضافه کردن افزودنی به پایه پلیمر TPE به‌گونه‌ای که چسبندگی مناسب را بین شیشه و TPE ایجاد کند
  • استفاده از یک لایه نازک از چسب بر روی سطح شیشه و سپس قراردادن شیشه در فرایند تزریق، البته در این شرایط چسب استفاده‌شده باید در دمای محیط قبل از فرایند تزریق خشک شده و هیچ چسبندگی نداشته باشد. همچنین در حین فرایند تزریق در دمای حدود ۲۰۰ درجه بتواند با TPE چسبندگی ایجاد کرده و از طرفی نباید در این دما شره کند و زیبایی و ظرافت قطعه حفظ شود.

راه‌کارهای غیر قابل قبول

  • استفاده از لایه چسب بعد از فرایند تزریق (به دلیل به هم خوردن ابعاد قطعه و همچنین کاهش ظرافت و زیبایی قطعه شیشه‌ای)
  • استفاده از رزین‌های پلی یورتانی دو جزئی به عنوان نوار عایق‌بندی، به دلیل مشکلات فرآیندی و همچنین عدم تکرار پذیری و حفظ ظرافت و زیبایی قطعه نهایی

نوع همکاری مطلوب

بر اساس پیشنهادها قابل‌ مذاکره می‌‌باشد.